یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
دستگاههای موسیقی ایران
در تاريخ موسيقى ايرانى دو نظام مختلف بچشم مىخورد. يکى نظام ادوارى است که در آن همهٔ آهنگها و بطورکلى موسيقى ايرانى را شامل مجموعههايى بنام ادوار مىدانستند و براى آنها قواعد و ساختار ويژهاى قائل بودند و ديگرى نظام دستگاهى است که بعد از نظام ادوارى بنيان گرفته و در هفت گروه بنام دستگاه قرار دارد. |
نظام ادوارى ظاهراً تا سدهٔ ۱۳ هجرى (۱۹ ميلادي) استمرار يافته و سپس جاى خود را به نظام دستگاهى داده است. نظام ادوارى نظامى بود علمى و منطقى که زيرساز هنرى استوارى داشت و معلوم نيست چه دليل و انگيزهاى موجب تغيير آن شده است. بهترين و کاملترين اثرى که مىتواند نظام ادوارى را توجيه و تفسير کند، کتابالادوار صفىالدين ارموى است. |
دستگاه ايرانى هم رديف راگاى هندى يا مقام در موسيقى ترکى - عربى است و در غرب به مُد ترجمه مىشود؛ اما هيچيک از آنها مفهوم درست يک دستگاه را نمىرساند. شرايط زندگى در دوران معاصر، اجراهاى کوتاهتر و مختصرتر را اقتضا مىکند. و اجراهاى دراز مدتى که در گذشته از خواننده و نوازنده، انتظار مىرفت وجود ندارد. لذا دستگاههاى مطوّل قرن نوزده بهتدريج مختصرتر عرضه مىشوند. |
نخستين کتابى که در آن نظام دستگاهى به تصريح ديده مىشود، بحورالالحان فرصت شيرازى تأليف محمد نصير حسينى ملقب به فرصتهالدوله است که در سال ۱۳۳۹ هـ . ق درگذشته است. |
تغيير نظام ادوارى به نظام دستگاهى در موسيقى ايرانى بايد در فاصلهٔ سالهاى ۱۲۷۸ تا ۱۳۲۲ يا بهعبارت ديگر در اواخر سدهٔ سيزدهم تا حدود نيمهٔ سدهٔ چهاردهم هجرى صورت گرفته باشد. اين دوره مطابق است با دوران اخير قاجاريه، ناصرالدينشاه تا محمدعلى شاه. |
تکوين يا بينانگذارى رديف هفت دستگاه موسيقى ايرانى را به خاندان علىاکبر فراهانى معروف به خاندان هنر نسبت دادهاند. از آخرين افراد اين خاندان برادران شهنازى هستند که هر دو از نوازندگان طراز اول تار بهشمار مىرفتهاند. |
موسيقى سنتى ايران از تعدادى ملودى بنام 'گوشه' تشکيل شده که هر يک بازگوکنندهٔ حالات خاصى است. گوشهەا بر مبناى همگونى و اشتراک حالات متوالى نتهايشان به مجموعههايى دستهبندى مىشوند که به آنها دستگاه مىگويند. دستگاه به آوازى مىگويند که طرز بستن درجات گام و فواصل جزء آن به گام ديگرى شبيه نباشد. |
هفت دستگاه موسيقى ايرانى عبارتند از: شور - همايون - چهارگاه - سهگاه - ماهور - نوا - راست پنجگاه. |
در مورد ترتيب دستگاهها نظرات متفاوتى وجود دارد. اما اگر بخواهيم دستگاهها را از جهت اهميت ان طبقهبنديى کنيم، ترتيب زير بهنظر صحيح مىرسد: |
- شور |
- همايون |
- ماهور |
- چهارگاه |
- سهگاه |
- راست پنجگاه |
- نوا |
در ميان اين دستگاهها بعضى داراى گوشههاى مفصل و زيادند و لذا اين دستگاهها به بخشهاى کوچکترى تقسيم مىشوند که آنها را نغمه گويند. گوشهها معمولاً از چند نُت تجاوز نمىکنند و داراى تقسيمات جزء نيستند. اگر موسيقى ايران را مملکتى فرض کنيم، دستگاه را به استان، نغمه را شهر و گوشه را به خانه مىتوان تعبير کرد. |
در ميان دستگاههاى موسيقى ايرانى شور از همه بزرگتر است. مهمترين راه تشخيص دستگاهها و آوازهاى موسيقى ايرانى و لذت بردن از آنها، آموزش طولاني، علمى و حرفهاى اين نوع موسيقى است. تمرينات مکرر و اجراهاى گوناگون نيز به اين امر کمک مىکند. در اين صورت با شنيدن بخش کوتاهى از هر قطعه نوع دستگاه و يا گوشه آن مشخص خواهد بود. |
همچنين ياد گرفتن ترانهها و تصنيفهاى متوالى که در دستگاه و آوازهاى مختلف نوشته شده، راه ديگر تشخيص موسيقى ايرانى است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا