شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

توسعه و برنامه‌ریزی منابع انسانی در صنعت جهانگردی


اصولاً جهانگردى يک نوع فعاليت خدماتى است و تعداد زيادى از افراد و کسانى‌که يک جهانگرد با آنها روبه‌رو مى‌شود و براى تأمين نيازهاى اساسى و تفريحاتى خود به آنها تکيه مى‌کند، در موفق شدن يک مکان يا منطقه (مقصد مسافر) نقش حياتى و سرنوشت‌ساز دارند. در ضمن، جهانگردى نوعى فعاليت ميهمان‌پذيرى و ميهمان‌نوازى است؛ بنابراين، هنگامى‌که خدمتى ارائه مى‌شود، مسئله صميميت و لطف ارائه‌کننده خدمت اهميت زيادى پيدا مى‌کند. واقعيت غير قابل انکار اين است که کسى به‌جائى که احساس استقبال و خوش‌آمدگوئى نکند، نمى‌رود. بنابراين، نقش‌هاى ميهمان و ميزبان، تا حد بسيار زيادي، تعيين‌کنندهٔ تجربه‌هاى فراموش‌نشدنى و خاطره‌هاى يک جهانگردى است و او را وادار مى‌کند که باز هم آن را تجربه کند يا اينکه عطاءِ خود را به لقاء خود ببخشد. تخصص، مهارت‌هاى اثربخش، کارآئى و رعايت احترام به‌هنگام ارائهٔ خدمت از جمله چيزهائى نيستند که در خلاء رخ دهند، بلکه نتيجهٔ سرمايه‌گذارى‌هائى هستند که در زمينهٔ آموزش و پرورش افراد ايجاد مى‌شود.
ترديدى نيست که کارکنان خدمات را ارائه مى‌کنند، و اين موضوع يکى از رمزهاى اصلى تضمين‌کنندهٔ صنعت جهانگردى مى‌باشد. دولت‌ها به‌صورتى فعال با صنعت جهانگردى همکارى مى‌کنند تا براى مهارت افراد و تعيين سياست‌هائى براى استخدام افراد استانداردهائى را به‌کار ببرند و بتوانند نيازهاى روزافزون محيط بسيار رقابتى جهان امروز را تأمين کنند. سازمان‌ها و کسانى‌که به افراد آموزش مى‌دهند، با آنها را تربيت مى‌کنند. (برنامه‌ها و دوره‌هائى تخصصى ارائه مى‌کنند)، در پى بررسى و تجديدنظر در مفاد و محتواى درس خود هستند تا آنها را با دانش و مهارت مورد نياز دنيا سازگار نمايند.


همچنین مشاهده کنید