دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
روش کسب اطلاعات در برنامههای ترویجی
جمعآورى اطلاعات مورد نياز برنامهٔ ترويجى از راههاى گوناگون امکانپذير است و استفاده از هر يک بستگى به اوضاع و احوال و امکاناتى دارد که غالباً در اختيار فرد مطالعهکننده قرار دارد. |
همين امکانات فرد را در جهت انتخاب روش و تهيهٔ وسيلهٔ مناسب يارى مىکنند. زمينهٔ ترويج نيز خود تا حدى روشنگر راه مطالعات مورد نياز است چه اين مکتب داراى ماهيت ارشادي- اجتماعى است و حداقل همين دو ويژگى مشخص مىکنند که چه چيزى در کجا بايد مورد مطالعه قرار گيرد. بر اين اساس پرسشگرىها با توجه به ويژگى امور آموزشى و در متن اجتماع بايد انجام شوند. |
بنابر اين مىتوان حداقل به مشخص بودن نوع فعاليت و زمينهٔ آن اطمينان داشت و در اين دو مقوله به تفحص پرداخت. مفهوم آنچه گفته شد اين است که عاملان ترويج بايد براى طرح و تدوين برنامههاى آموزشى - ارشادى ابتدا به مطالعهٔ جامعه ( حداقل در محل خدمت) بپردازند و ويژگىهاى آن را بهعنوان اطلاعات مورد نياز براى تدوين برنامه کسب کنند. |
تا اين مرحله بارى پىريزى برنامههاى آموزشى نوعى جامعهشناسى مورد نياز است. روشهاى گوناگونى براى انجام اين امر وجود دارد که يکى از آنها تدوين پرسشنامه براى بررسى و محاسبهٔ امکانات، موقعيتها، مشکلات و نيازهاى جامعه است. در اين باره، عامل ترويج مىتواند يک يا چند روش از ورشهاى سابقالذکر را بهصورت واحد يا ترکيبى انتخاب کند و از طريق تدوين پرسشنامه اطلاعات مرود نياز را کسب کند. |
جنبهٔ دوم، مسئلهٔ مطالعهٔ نتايج طرحها يا برنامههاى آموزشى سابق است که عامل يا عوامل پيشين يا خود عامل فعلى ترويج رأساً انجام دادهاند و اکنون مىخواهند به مطالعهٔ آنهغا بپردازند. در اين باره نيز مىتوان از ميان روشهاى سابقالذکر مناسبترين روش را انتخاب و براى ثبت اطلاعات و هدايت برنامهٔ تحقيقى از وسيلهاى استفاده کرد که نهايتاً يافتهها را جمعآورى و تلفيق و نتيجهٔ نهائى را استخراج کند. در اين مورد نيز بايد وسيلهٔ کاربردى با آنچه در خصوص پرسشنامه گفته شد مطابقت داشته باشد و بهويژه معتبر و قابل اعتماد باشد. |
امر اخير حساستر و دقيقتر از مطالعات اجتماعى است چه در مطالعات اجتماعى عامل ترويج بهدنبال چيزى است که وجود دارد ولى در مطالعهٔ نتايج برنامههاى آموزشى پيشين بهدنبال چيزى است که قبلاً واقع شده و از آن فعلاً نتيجه عينى مشخص و قابل لمسى در قالب تأثيرات آموزشى برنامه غير از عملکردهاى فراگيران مشهود نيست و بيشتر بررسىها در محدودهٔ ذهنيات مردم صورت مىگيرد. لذا لازم است دقت عمل و حساسيت بيشترى در مطالعه رعايت شود. |
براى انجام هر يک از مطالعات فوق، عامل ترويج مىتوان در روشهاى مختلفى بهکار بندد که بر حسب امکانات آن متفاوت است در صورتى که تعداد افراد اجتماع محدود باشد و مسائل اجتماعى نيز چندان خطير نباشند، کل جمعيت، کل فراگيران و تمام زمينههاى اجتماعى مورد نياز مطالعه مىشوند. |
در اين حالت مطالعهٔ کل جمعيت چندان مشکل نيست و کافى است به تعداد افراد جامعه پرسشنامه يا هر وسيلهٔ پرسشگرى مناسب ديگرى تهيه شود و با روش خاصى با يکايک افراد تماس حاصل و اطلاعات مورد نياز از آنان کسب شود. |
نکتهٔ بسيار دقيق و حساس در زمينهٔ مطالعات ترويجي، نحوهٔ برخورد عامل ترويج بهعنوان بررسىکننده و مطالعهکننده با جوامع وسيع و گسرتده است. بديهى است امکانات عامل ترويج ممکن است براى مطالعهٔ تماى زوايا و موقعيتهاى جامعه و مردم منطقه کافى نباشد. لذا بر حسب موقعيت، مثلاً اگر وضعيت منطقه بررسى همهجانبهاى را ايجاب نکند يا جمعيت منطقه زياد باشد يا بنابهدلايل ديگر، مىتوان از ورش نمونهگيرى استفاده کرد. |
در حالت اخير فرد مطالعهکننده بايد علم و مهارت کافى در انتخاب نمونهها و تنظيم وسيله براى مطالعه و سنجش آنها را داشته باشد تا بتواند از امکاناتى که در اختيار دارد حداکثر استفاده را بکند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی وزارت بهداشت قتل قوه قضاییه فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سینما صداوسیما مهاجرت
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام ناسا ماهواره
رژیم غذایی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی