دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
روش کسب اطلاعات در برنامههای ترویجی
جمعآورى اطلاعات مورد نياز برنامهٔ ترويجى از راههاى گوناگون امکانپذير است و استفاده از هر يک بستگى به اوضاع و احوال و امکاناتى دارد که غالباً در اختيار فرد مطالعهکننده قرار دارد. |
همين امکانات فرد را در جهت انتخاب روش و تهيهٔ وسيلهٔ مناسب يارى مىکنند. زمينهٔ ترويج نيز خود تا حدى روشنگر راه مطالعات مورد نياز است چه اين مکتب داراى ماهيت ارشادي- اجتماعى است و حداقل همين دو ويژگى مشخص مىکنند که چه چيزى در کجا بايد مورد مطالعه قرار گيرد. بر اين اساس پرسشگرىها با توجه به ويژگى امور آموزشى و در متن اجتماع بايد انجام شوند. |
بنابر اين مىتوان حداقل به مشخص بودن نوع فعاليت و زمينهٔ آن اطمينان داشت و در اين دو مقوله به تفحص پرداخت. مفهوم آنچه گفته شد اين است که عاملان ترويج بايد براى طرح و تدوين برنامههاى آموزشى - ارشادى ابتدا به مطالعهٔ جامعه ( حداقل در محل خدمت) بپردازند و ويژگىهاى آن را بهعنوان اطلاعات مورد نياز براى تدوين برنامه کسب کنند. |
تا اين مرحله بارى پىريزى برنامههاى آموزشى نوعى جامعهشناسى مورد نياز است. روشهاى گوناگونى براى انجام اين امر وجود دارد که يکى از آنها تدوين پرسشنامه براى بررسى و محاسبهٔ امکانات، موقعيتها، مشکلات و نيازهاى جامعه است. در اين باره، عامل ترويج مىتواند يک يا چند روش از ورشهاى سابقالذکر را بهصورت واحد يا ترکيبى انتخاب کند و از طريق تدوين پرسشنامه اطلاعات مرود نياز را کسب کند. |
جنبهٔ دوم، مسئلهٔ مطالعهٔ نتايج طرحها يا برنامههاى آموزشى سابق است که عامل يا عوامل پيشين يا خود عامل فعلى ترويج رأساً انجام دادهاند و اکنون مىخواهند به مطالعهٔ آنهغا بپردازند. در اين باره نيز مىتوان از ميان روشهاى سابقالذکر مناسبترين روش را انتخاب و براى ثبت اطلاعات و هدايت برنامهٔ تحقيقى از وسيلهاى استفاده کرد که نهايتاً يافتهها را جمعآورى و تلفيق و نتيجهٔ نهائى را استخراج کند. در اين مورد نيز بايد وسيلهٔ کاربردى با آنچه در خصوص پرسشنامه گفته شد مطابقت داشته باشد و بهويژه معتبر و قابل اعتماد باشد. |
امر اخير حساستر و دقيقتر از مطالعات اجتماعى است چه در مطالعات اجتماعى عامل ترويج بهدنبال چيزى است که وجود دارد ولى در مطالعهٔ نتايج برنامههاى آموزشى پيشين بهدنبال چيزى است که قبلاً واقع شده و از آن فعلاً نتيجه عينى مشخص و قابل لمسى در قالب تأثيرات آموزشى برنامه غير از عملکردهاى فراگيران مشهود نيست و بيشتر بررسىها در محدودهٔ ذهنيات مردم صورت مىگيرد. لذا لازم است دقت عمل و حساسيت بيشترى در مطالعه رعايت شود. |
براى انجام هر يک از مطالعات فوق، عامل ترويج مىتوان در روشهاى مختلفى بهکار بندد که بر حسب امکانات آن متفاوت است در صورتى که تعداد افراد اجتماع محدود باشد و مسائل اجتماعى نيز چندان خطير نباشند، کل جمعيت، کل فراگيران و تمام زمينههاى اجتماعى مورد نياز مطالعه مىشوند. |
در اين حالت مطالعهٔ کل جمعيت چندان مشکل نيست و کافى است به تعداد افراد جامعه پرسشنامه يا هر وسيلهٔ پرسشگرى مناسب ديگرى تهيه شود و با روش خاصى با يکايک افراد تماس حاصل و اطلاعات مورد نياز از آنان کسب شود. |
نکتهٔ بسيار دقيق و حساس در زمينهٔ مطالعات ترويجي، نحوهٔ برخورد عامل ترويج بهعنوان بررسىکننده و مطالعهکننده با جوامع وسيع و گسرتده است. بديهى است امکانات عامل ترويج ممکن است براى مطالعهٔ تماى زوايا و موقعيتهاى جامعه و مردم منطقه کافى نباشد. لذا بر حسب موقعيت، مثلاً اگر وضعيت منطقه بررسى همهجانبهاى را ايجاب نکند يا جمعيت منطقه زياد باشد يا بنابهدلايل ديگر، مىتوان از ورش نمونهگيرى استفاده کرد. |
در حالت اخير فرد مطالعهکننده بايد علم و مهارت کافى در انتخاب نمونهها و تنظيم وسيله براى مطالعه و سنجش آنها را داشته باشد تا بتواند از امکاناتى که در اختيار دارد حداکثر استفاده را بکند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد
هواشناسی شهرداری تهران تهران شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری پلیس قتل فضای مجازی سیل سلامت وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن سایپا
سریال پایتخت تئاتر تلویزیون فیلم سریال سینمای ایران موسیقی سینما کتاب قرآن کریم
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه روسیه اوکراین حماس نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
تسلا ایلان ماسک اپل تبلیغات مریخ آیفون ناسا گوگل فناوری بنیاد ملی نخبگان
سرطان سازمان غذا و دارو روانشناسی موز خواب طول عمر دندانپزشکی بارداری آلزایمر روغن حیوانی