دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
سلمان ساوَجی
ملک الشعرا خواجه جمالالدّين سَلمانبن خواجه علاءالدّين محمد معروف به 'سَلمان ساوَجي' و متخلص به 'سَلمان' از شاعران قرن هشتم هجرى است. وى در حدود سال ۷۰۹ هـ در خاندانى نسبتاً سرشناس در شهر ساوه به دنيا آمد. پدرش خواجه علاءالدّين محمد ساوَجى مردى اهل قلم بود و در سياق مهارت داشت. ظهور سلمان در شعر و اشتهارش در اين فن پس از کسب مقدمات علوم و آموختن آداب ديوانى و علم سياق، در آخرهاى عهد ايلخانان و به هنگام وزارت غياثالدّين محمد (م ۷۳۶هـ) بوده است و سلمان در آغاز کار خود اين وزير ادبپرور را چند بار ستود و قصيدهٔ معروف او موسوم به (بدايعالاسحار) در ستايش همين وزير دانشدوست است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وى از ۷۴۰ هـ که شيخ حسن ايلکانى به استقلال سلطنت يافت خدمت او را اختيار کرد و دربارهٔ کيفيت ورود سلمان به خدمت شيخ حسن تذکرهنويسان داستانى را ذکر کردهاند که در مجعول بودن آن ترديدى نيست. سلمان به همراه شيخ حسن ايلکانى و همسرش دلشادخاتون به بغداد رفت و در آنجا سکونت گزيد و دوران شهرت و رواج کار او در آن شهر گذشت و سمتى نظير ملکالشعرائى دربار ايلکانى را داشت و در چند قصيده حسن و دلشادخاتون را ستوده است. بعد از سپرى شدن روزگار اين خاتون (۷۵۵هـ) که از سلمان حمايت مىکرد، و مرگ شيخ حسن (۷۵۷هـ) سلمان به دربار سلطان اويس ايلکانى (۷۵۷-۷۷۶) اختصاص يافت و سلطان اويس که پيش از سلطنت تحت تعليم و ارشاد شاعر قرار گرفته بود با همان چشم استادى در سلمان نگريست و شاعر هم قصيدههاى متعدد در ستايش و در تهنيت پيروزىهاى سلطان سرود و در عهد او از حرمت و ثروت فراوان برخوردار بود. سلمان پس از سلطان اويس جانشين و فرزند او حسين (۷۷۶ تا ۷۸۴هـ) را نيز در چند قصيده مدح گفت. از ديگر ممدوحان او شاه محمود مظفرى و برادرش شاه شجاع مظفرى را بايد نام برد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سلمان در شعرهايش اشارههاى مکرر به درد چشم و پاى خود دارد که مولود سفرهاى پياپى شاعر همراه ممدوح بود. از ميان شاعران قرن هشتم هجرى کسى را مانند سلمان ساوجى در تمتع وافر از حرفهٔ شاعرى نمىيابيم. وى که مغبوط شاعران عهد خود بود علاوه بر وظيفه و مقررى معينى که در دربار پادشاهان ايلکانى داشت در پايان عمر به فرمان اويس اقطاعهائى در حدود رى و ساوه براى او معلوم گرديد و اين به هنگامى بود که شاعر به انديشهٔ عزلت افتاد و از ملازمت درگاه پادشاهان سرباز زد اما ظاهراً نتواست از لذت انزوا و گوشهگيرى بهرهاى برگيرد چه سلطان اويس از صدور اجازهٔ عزلت و کنارهگيرى او از دربار امتناع ورزيد و گويا فقط آخرين سال حيات خود را، چون مغضوب سلطان واقع شده بود، در نوعى انزواى اضطرارى و تهيدستى گذارند تا اينکه در نماز شام دوشنبه دوازدهم ماه صفر سال ۷۷۸هـ بدرود حيات گفت. دربارهٔ تاريخ وفات او نيز بيشتر تذکرهنويسان به خطا رفتهاند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجموع شعرهاى مسلمان به حدود يازده هزار بيت از قصيده و غزل و قطعه و ترجيع و ترکيب و رباعى و مثنوى مىرسد و او در همهٔ اين انواع استاد بود چنانکه ناقدان سخن و سخنوران عهد او و بعد از او بدين حقيقت اقرار داشتند و لسانالغيب شيراز در مرتبهٔ شاعرى او گفته است (سرآمدى فضلاء زمانه دانى کيست ـ جمال ملت و دين خواجهٔ جهان سلمان) با اين حال اين شاعر در قصيده تواناتر بود و قصيدههاى شيوائى در ستايش شاهان و بزرگان عهد خود سرود و در آنها غالب قصيدههاى استادان مقدم مانند منوچهري، سنائي، انوري، خاقانى و ظهير را جواب گفته و به شيوهٔ فصيحان متقدم در تشبيب آنها به توصيف معشوق و يا زيبائىهاى طبيعت همت گماشته و در همگى آنها به نيکوترين بيان از عهد بر آمده است. بر روىهم سخن او استوار و در عين حال روان و زبان او در قصيدههايش فصيح و رسا و شيوهاش متمايل به سبک سخن شاعران قصيدهگوى قرن ششم و آغاز قرن هفتم است و او را به حق مىتوان خاتم قصيدهسرايان بزرگ پارسىزبان خلاصه قصيدهگويان مداح دانست. در ديوانش به چند قصيدهٔ زيبا در ستايش خداوند و نعمت پيغامبر و ائمهٔ اطهار باز مىخوريم. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
يکى از سببهاى اشتهار سلمان سرودن قصيدهاى مصنوع بهنام بَدايعالاَسحار در اوان جوانى است. اين قصيده را سلمان به پيروى از سيد ذوالفقار شيروانى و قوامى گنجهاى و در مدح غياثالدّين محمد سرود و خود در آغاز آن چنين نوشت: 'اين قصيده شامل است بر صنايع بديع و بيان اصول بحور و زحافات و منشعبات و آن چنانکه شصت و چهار بحر و قريب صد و بيست صنعت و دواير ستّه که اوزان شانزدهگانه و تفکيک بحور از آن معلوم گردد در آن مندرج است، موشح به قطعهاى چند مصنوع...' | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سلمان در غزل نيز از شاعران موفق است. فصاحت گفتار و مضمونيابىهاى او و آميختن افکار عاشقانه و عارفانه در غزل باعث شده است که در رديف بهترين غزلسرايان قرن هشتم درآيد تا بدانجا که بعضى از غزلهاى او مانندهٔ غزلهاى حافظ شيراز است و اين دو شاعر استاد در غزل زبان فصيح زيبا و مضمونهاى پرمعناى شبيه به يکديگر دارند و علاوه بر آن وحدت وزن و قافيه و مضمونها در عدهاى از غزلهاى حافظ و سلمان ما را بدين انديشه مىافکند که اين دو استاد با يکديگر از راه مکاتبه مشاعره داشتهاند. غزلهاى سلمان گاه صورت استقبال از غزلهاى سعدى و مولوى و در موردهاى متعدد ديگر چاشنى عرفان و لحن قلندرانه دارد. سلمان علاوه بر ديوان دو مثنوى 'جمشيد و خورشيد' و 'فراقنامه' دارد. جمشيد و خورشيد به بحر هزج مسدس مقصور يا محذوف و در موضوع عشق جمشيد پسر فغفور چين با خورشيد دختر قيصر روم به سال ۷۵۳هـ ساخته شده است و داستان آن ابداعى است، اما فراقنامه مثنوىاى است مشتمل بر هزار بيت به بحر متقارب مثمن مقصور يا محذوف در ذکر محبت و فراق ميان سلطاناويس و بيرامشاه فرزند خواجه مرجان و مرگ او در گيلان به سال ۷۶۹هجري. در پايان اين منظومه شاعر يادى از جدائىها در سرگذشتهاى عاشقانهاى از قبيل ليلى و مجنون و وامق و عذرا و شيرين و فرهاد کرده و سلطان اويس را از اين راه تسلى داده است. از او است: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر هواشناسی تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
قیمت خودرو دلار ارز قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی ازدواج قرآن کریم
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی