شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


تاثیر رسانه‌ها بر رفتارهای جنسی جوانان


تاثیر رسانه‌ها بر رفتارهای جنسی جوانان
به تصویر كشیده شدن رفتارهای جنسی در عرصه رسانه‌های تصویری و مكتوب، با تأثیر مستقیم بر رفتارهای مخاطبان آن‌ها و به ویژه جوانان و نوجوانان همراه بوده است. بر پایه مطالعات و تحقیقات متعدد، بسیاری از رفتارهای نابهنجار جنسی در بین جوانان، نتیجه انتشار و پخش چنین تصاویر تحریك‌آمیز و اغواكننده‌ای می‌باشد كه روز به روز بر دامنه آن‌ها افزوده می‌شود.
به رغم آنكه رفتارهای جنسی در رسانه‌های جمعی به تصویر كشیده می‌شود، اما به ندرت شاهد بررسی جدی عواقب و پیامدهای آن در جامعه هستیم، به راستی آیا این گونه برنامه‌ها در رفتارهای جنسی جوانان و مسایلی چون حاملگی دختران مجرد تأثیرگذار است؟ اگرچه نیازمند مطالعات بیشتری در این باره هستیم، اما تحقیقات صورت پذیرفته، صریحاً به رابطه این گونه برنامه‌ها با تغییر نگرش در رفتارها و اعمال جنسی می‌پردازد. مطالعه روی جوانان نشان می‌دهد كه تماشای این گونه برنامه‌ها می‌تواند تأثیری منفی نسبت به باكره بودن دختران داشته باشد و همچنین زمینه‌ساز روی آوردن به رفتارهای جنسی نابهنجار گردد.
● نگاهی به نتایج بررسی‌های موجود، بیانگر این موارد است:
▪ ۷۵% جوانان معتقدند كه برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها، داشتن روابط جنسی را برای آن‌ها به امری طبیعی تبدیل كرده است و این خود دلیلی برای روی آوردن آن‌ها به سكس است.
▪ ۶۳% كارشناسانی كه مورد پرسش قرار گرفته‌اند، معتقدند كه تصاویر سكسی در تلویزیون، عاملی برای روی آوردن جوانان به سكس است.
▪ بیش از ۷۵% آمریكایی‌ها می‌گویند كه نحوه پخش برنامه‌های تلویزیونی‌ای كه مبلّغ و مشوق سكس هستند، آن‌ها را به رفتارهای غیرمسئولانه جنسی ترغیب می‌كند.
▪ بر پایه مطالعه‌ای مشخص شد كه ۵۰% دبیرستانی‌ها (۵۰% پسرها و ۴۸% دخترها) روابط جنسی داشته‌اند. در حالی كه در بین پسران و دختران ۱۵ ساله، روابط سكسی به ترتیب ۲۵ و ۲۷% گزارش شده، این رقم در ۱۹ سالگی به ترتیب به ۷۵ و ۸۸% رسیده است. همچنین سن میانگین برای اولین سكس، حدود ۵/۱۶ سال بوده است.
▪ در حالی كه برای عمده جوانان و نوجوانان خواهان سكس، شریك‌های جنسی هم سن و سال مهیاست، اما ۲۵% پسران اعلام نموده‌اند كه با دختران ۱۴ ساله یا كم سن و سال‌تر و ۱۱% پسران ۱۹ ساله اعلام كرده‌اند كه با دختران ۱۵ ساله و یا كم سن و سال‌تر روابط جنسی دارند. به علاوه، ۲۹% دختران ۱۵-۱۷ ساله هم گفته‌اند كه شریك جنسی‌شان ۳ تا ۵ سال بزرگ‌تر از آن‌هاست.
● حاملگی دختران
اگرچه میزان حاملگی نسبت به دهه‌های گذشته در بین دختران جوان كاهش یافته است، اما مركز كنترل بیماری‌های آمریكا این كاهش را نتیجه استفاده بیشتر از وسایل ضدبارداری می‌داند. با این وجود و به رغم این كاهش، باز هم میزان حاملگی و تولد این گونه فرزندان نامشروع در ایالات متحده نسبت به دیگر جوامع صنعتی، در بالاترین سطح می‌باشد. تقریباً همه ساله یك میلیون دختر آمریكایی باردار می‌شوند كه عمده آن‌ها دست به سقط جنین می‌زنند. پیامدهای اقتصادی این پدیده، سالانه ۶/۹ میلیارد دلار به درآمدهای مالیاتی آسیب وارد می‌كند كه بخش مهمی از آن‌ها صرف مراقبت‌های بهداشتی، تسهیلات و كمك‌های همگانی و هزینه پرونده‌های قضایی می‌شود.
اگرچه جوانان اذعان می‌نمایند كه بارداری از پیامدهی این گونه روابط است و مشكلی برای جامعه آن‌ها می‌باشد اما این آگاهی، الزاماً به رفتارهای پیش‌گیرانه در آن‌ها نینجامیده است. به رغم آنكه عمده جوانان گفته‌اند كه در روابطشان همیشه از كاندوم استفاده می‌كنند، اما ۲۴% دبیرستانی‌ها پذیرفته‌اند كه از كاندوم استفاده نمی‌كنند. اگرچه ۹۰% دختران به استفاده از شیوه‌های ضدبارداری اذعان می‌نمایند، اما بررسی‌های بیشتر بیانگر آن است كه استفاده از این شیوه‌ها دایمی و یا به نحوی درست نبوده است.
● سكس در رسانه‌ها
امروزه رسانه‌ها مملو از پیام‌ها و تصاویر اغواكننده سكسی هستند و این در حالی است كه به استناد گزارش نشریه انجمن پزشكی آمریكا، جامعه آمریكا برای فهم رفتارهای مسئولانه جنسی از هیچ گونه كمك و حمایتی برخوردار نیست. این عدم حمایت است كه به عقاید گمراه كننده و حتی متناقض می‌انجامد كه از جمله پیامدهای آن، همین مسأله حاملگی در دختران است. در سال‌های اخیر توجه بیشتری به تأثیر رسانه‌ها بر رفتارهای جنسی جوانان شده است كه ماحصل آن‌ها بدین شرح است:
▪ نوجوانانی ۱۳ تا ۱۵ ساله، رسانه را مهم‌ترین منبع اطلاعاتی خود برای مسایل جنسی می‌دانند.
▪ نیمی از نوجوانان و جوانان از برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، مسایل زیادی درباره حاملگی و شیوه‌های ضدبارداری آموخته‌اند.
▪ ۴۰% جوانان اعلام كرده‌اند كه از برنامه‌های تلویزیون آموخته‌اند تا چگونه برای صحبت با دوست پسرها و دوست دخترهای خود در رابطه با مسایل جنسی اقدام نمایند.
بر پایه گزارش انجمن روان‌شناسی آمریكا، همه ساله جوانان این كشور با ۱۴ هزار تصویر و یا پیام سكس روبرو می‌شوند. همچنین بر پایه بررسی انجمن كایزر، ۷۵% برنامه‌های حاوی مسایل جنسی است و در هر ساعت، شاهد شش صحنه سكسی می‌باشیم.
علاوه بر رواج صحنه‌های سكسی در تلویزیون، شاهد تعدیل آن‌ها با پیام‌ها و تصاویری كه به مخاطرات و پیامدهای آن بینجامد، نیستیم. بر پایه یكی از مطالعات انجام شده، تنها ۴۰% این صحنه‌ها به نحوی به پیامدها و مخاطرات آن‌ها پرداخته و از این بین هم فقط نیمی از آن‌ها توجه خاصی به این مسأله داشته‌اند.
امروزه فیلم‌ها و نمایش‌ها در عرصه موسیقی هم با مفاهیم و تصاویر جنسی همراه شده‌اند. اگرچه این گونه مضامین و مفاهیم همواره در بعضی از موسیقی‌های عامه پسند رایج بوده است، اما ما شاهدیم كه مضامین سكسی از حالت ابهام گذشته خارج و صریحاً بیان شده و به تصویر كشیده می‌شوند. مطالعات بیانگر آن است كه در سال‌های اخیر، زبان توصیف این صحنه‌ها، جای خود را به تصاویر داده است. بر پایه بررسی انجام شده در این باره، درمی‌یابیم كه حدود ۶۰% نمایش‌ها و فیلمهای ویدئویی حاوی تصاویر و رفتارهای جنسی هستند. همچنین بر پایه مطالعه جدی مركز رسانه و امور عمومی آمریكا، این گونه برنامه‌ها بیش از هر نوع برنامه تصویری رایج دیگری، حاوی تصاویر سكسی هستند.
اما از مجلات و نشریات نباید غافل ماند. علاوه بر مطالب، شاهد تصاویر اغواكننده زیادی درتبلیغات آن‌ها هستیم. براساس یكی از تحقیقات انجام شده، میزان تصاویر زنان با لباس‌های سكسی، از ۲۸% در سال ۱۹۸۳، به ۴۰% رسیده است و تصاویر مردان هم از ۱۱% به ۱۸% افزایش یافته است. همچنین بررسی‌ها بیانگر آن است كه ۳۱% جوانان صریحاً اعلام كرده‌اند كه اطلاعات خود را درباره مسایل جنسی، از مجلات و نشریات دریافت می‌كنند.
و نكته آخر هم به مقوله اینترنت باز می‌گردد. در سال‌های اخیر شاهد توجه زیادی به مقوله دسترسی آسان به مطالب و تصاویر سكسی و نیز نگرانی‌های زیادی نسبت به شكارچیان سكسی در اتاق‌های گفت‌وگو بوده‌ایم. به طوری كه بر پایه یكی از مطالعات انجام شده در سطح ملی، مشخص شده كه ۲۵% كودكان و نوجوانان ۱۰-۱۷ ساله، ناخواسته با مطالب كاملاً سكسی روبرو شده‌اند.
منبع: ماهنامه سیاحت غرب
منبع : خبرگزاری فارس