دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

شور عشق - Passione D'amore


شور عشق - Passione D'amore
سال تولید : ۱۹۸۱
کشور تولیدکننده : ایتالیا و فرانسه
محصول : فرانکو کومیتری
کارگردان : اتوره اسکولا
فیلمنامه‌نویس : روگرو ماکاری و اسکولا، برمبنای داستانی نوشته ایجینیو اوگو تارکتی.
فیلمبردار : کلودیو راگونا.
آهنگساز(موسیقی متن) : آرماندو ترووایولی.
هنرپیشگان : برنار ژیرودو، والریا دوبیچی، لورا آنتونلی، ژان‌لوئی ترنتینیان، ماسیمو جیروتی، برنار بلیه، جراردو آماتو و ساندرو گیانی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۹ دقیقه.


ایتالیا، سال 1862. یک سروان جوان ارتش، «جورجوباکتی» (ژیرودو) از شهری که در آن با «کلارا» (آنتونلی)، زنی متأهل، رابطه دارد به قرارگاهی مرزی منتقل می‌شود. در آنجا «جورجو» به اجبار فرمانده‌اش (جیروتی) با یکی از اقوام او، «فوسکا» (دوبیچی) که بسیار زشت است همراه می‌شود. اما به‌زودی نگران از علاقه یک طرفه و شدید «فوسکا»، پنج روز مرخصی می‌گیرد و در نامه‌ای برای «فوسکا» توضیح می‌دهد که آدم آزادی نیست. در بازگشت، «دکتر» (ترنتینیان) به او می‌گوید که «فوسکا» خیلی زنده نمی‌ماند و نامه «جورجو» زمان مرگ او را جلو انداخته است. حالا «جورجو» با اکراه می‌پذیرد که «فوسکا» را ببیند. او تمام شب را کنار بالین «فوسکا» می‌ماند و صحبت می‌کند و به این ترتیب حال «فوسکا» بهتر می‌شود و «فرمانده» از «جورجو» تشکر می‌کند؛ اما «دکتر» متوجه تغییر روحیه «جورجو» می‌شود. در پی مشاجره‌ای شدید با «فوسکا» که حالا دیگر کاملاً تملک جو شده، «جورجو» پریشان می‌شود و «دکتر» به او توصیه می‌کند تا خود را از این رابطه کنار بکشد. «دکتر» ترتیب انتقال «جورجو» را نیز می‌دهد، اما «فوسکا» با شنیدن خبر انتقال او در یک مهمانی رسوائی به او راه می‌اندازد و او را به پیمان‌شکنی متهم می‌کند. «فرمانده» او را به دوئل می‌خواند و «جورجو» که شاهد آخرین تلاش‌های «فوسکا» برای بازگرداندنش است، شب را با او می‌گذراند. صبح روز بعد «جورجو»، «فرمانده» را در جریان دوئل می‌کشد. سه روز بعد «فوسکا» می‌میرد و «جورجو» به الکل پناه می‌برد.
* مثل بسیاری از آثار دهه 1970 سینمای ایتالیا، فیلم اسکولا بر مفاهیم اجتماعی تأکید دارد ام این تأکید بر بستر طراحی گوتیک فیلم زیادی جلوه می‌کند. دوربین اسکولا گاه کوشیده به شکوه تصاویر سنسوی لوکینو ویسکونتی (1954) دست یابد که در این زمینه کمتر موفق بوده است. فیلم‌نامه او نیز در حد فیلم‌نامه‌ای رمانتیک که تضادش از حضور دو زن زشت و زیبا شکل می‌گیرد، باقی‌مانده است.


همچنین مشاهده کنید