چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
مستند سازی در مدیریت کیفیت
از زمانی که تیلور در سال ۱۹۱۱، مدیریت علمی را بنیان گذاشت، استانداردسازی و تهیه مستندات صریح، به جزء مهمی از تئوریها و تجربههای عملی مدیریت تبدیل شد.
تئوری مدیریت کیفیت نیز از این امر مستثنی نبوده است. تلاشهای زیادی برای صریح کردن و رسمی کردن فرآیندهای کسب و کار، به عنوان نیازمندی اصلی پیادهسازی سیستمهای کیفیت، مانند مدل تعالی سازمانی EFQM، یا استاندارد جدید ISO۹۰۰۰:۲۰۰۰،مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)، یا پروژههای مهندسی مجدد (BPR) صورت گرفته است. نظامنامههای فرآیند، فلوچارتها، طرحهای کلی و رویهها، اغلب توسط سازمانهای کیفیتمدار به عنوان راهی برای سازماندهی و کنترل کارها استفاده شده است. فلوچارتها، یکی از ۷ ابزار اصلی کیفیت است، که بالاتر از زبان و ملیت، به شکل عمومی درک و استفاده میشود.
این ابزارها، خروجی فرآیند مستندسازی هستند، که بر صریح کردن چگونگی انجام یک اقدام ( تجربه عملی در چهارچوب فرآیندهای کسب و کار) ، تاکید دارد. این ابزارها، یک ارائه سمبلیک از کلیه فعالیتها فراهم میآورند، و نقش کلیدی در درک، ارتباط تحلیل و بهبود فرآیندها بازی میکنند. همچنین مدیران از این ابزارها به عنوان راهی برای کاهش نیاز به کارگران با مهارت بالا( با فرض این که حتی اگر کارگران کم تجربه، از این دستورالعملها پیروی کنند، قادر به انجام کار خواهند بود) استفاده میکنند. در نتیجه، مدیران در جهت اجرای این رویهها توسط تمامی افراد، و عدم تخلف از قوانین، و یا به زبان مدیریت کیفیت" عدم تطابق " فشار میآورند.
با وجودی که اغلب متخصصین، روش انجام کار سازمان را به مدارک صریح تبدیل میکنند، نشانههایی وجود دارد که این مستندات، چگونگی انجام کار- به صورت واقعی- را منعکس نمیکنند. یافتههای جدید در حوزه تئوری مدیریت دانش نیز این نشانهها را تقویت میکند، و نیز سئوالهای اساسی در خصوص نقش، و کاربرد این ابزارها برای مقاصد مدیریتی مطرح میکنند.
ریشههای این مشکلات، از تئوری وجود دانش عملی و صریح، و مشکلات تبدیل آنها به یکدیگر ناشی میشود. دانش صریح، چکیده است و کد کردن آن به شکل مستندات ساده است. اگرچه هدف مستندسازی فرآیند، capture کردن تجربه عملی است (که به نظر نمیرسد خالی از دشواری باشد) بنابراین، این سئوال که یک تجربه عملی تا چه حد میتواند به صورت صریح بیان شود، به صورت معکوس میتواند مطرح شود که مستندسازی فرآیند تا چه حد بر تجربه عملی تأثیر میگذارد.
امکان صریح کردن تجربه عملی، و نقش واقعی مستندات صریح، موضوعات متضادی هستند. از سویی برخی نویسندگان اعتقاد دارند که میتوان دانش عملی را به صورت عبارات صریح بیان کرد. از سوی دیگر، نویسندگان دیگر عکس این موضوع را اعتقاد دارند. برخی نویسندگان نیز به تضاد بین رویکرد فعلی فرآیندی و تجارب عملی واقعی اعتقاد دارند، و در خصوص نادیده گرفتن نیاز روزافزون به دانش در سازمانهای امروزی، هشدار میدهند.
http://kmterms.mihanblog.com/Cat/۱.aspx
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حجاب رهبر انقلاب انتخابات انتخابات مجلس
قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی پلیس بارش باران آموزش و پرورش وزارت بهداشت سلامت شهرداری قوه قضاییه
قیمت طلا خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو حقوق بازنشستگان مسکن بازار خودرو سایپا ایران خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران امیر تتلو تلویزیون جهان محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر سینما موسیقی
اینوتکس دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی رئال مادرید
تبلیغات اپل عیسی زارع پور اینترنت گوگل سامسونگ ناسا مایکروسافت آیفون آب ایلان ماسک
سرطان قلب کمردرد ناباروری روغن زیتون زیبایی بیماران خاص بیمه