شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

رئال مادرید از نگاهی دیگر


رئال مادرید از نگاهی دیگر
رئال مادرید، اكنون در یكصد و پنجمین سال فعالیت خود، برای بسیاری از ورزشكاران و علاقه مندان به فوتبال جهان، باشگاهی افسانه ای به شمار می رود؛ اگرچه، در سال های اخیر اندكی از روزهای اوج فاصله گرفته است.
رئال مادرید اكنون در پایان هفته بیست و هشتم رقابت های لالیگا با ۵۱ امتیاز پس از بارسلونا و سویا در مكان سوم جدول قراردارد و هنوز امید خود را برای كسب جام قهرمانی از دست نداده است.اعتبار، محبوبیت و شهرت رئال مادرید موجب شده این تیم در سال گذشته میلادی، پردرآمدترین باشگاه ورزشی جهان باشد.
بنا بر گزارشی كه هفته گذشته توسط مجله انگلیسی فوربس انتشار یافت، باشگاه رئال مادرید با ۲۸۱میلیون یورو در سال گذشته بالاترین درآمد را داشته و به این ترتیب، در رأس باشگاه های پردرآمد جهان در سال ۲۰۰۶میلادی قرار گرفته است.باشگاه بارسلونا با ۲۴۸‎/۴میلیون یورو و باشگاه یوونتوس ایتالیا با ۲۴۱میلیون یورو به ترتیب در رده های دوم و سوم این جدول جای گرفته اند.رئال مادرید همچنین دومین باشگاه جهان از نظر میزان سرمایه است. بر اساس گزارش مجله ورزشی فوربس، باشگاه منچستر یونایتد انگلستان با سرمایه بیش از یك میلیارد یورو ثروتمندترین باشگاه فوتبال جهان است.
● كارنامه طولانی افتخارات
رئال مادرید گرچه در ۳ سال اخیر به كسب جام مهمی نایل نشده اما در طول بیش از یك قرن فعالیت، چنان كارنامه پرافتخاری را برای خود رقم زده است كه به راحتی نمی توان آن را از نظرها دور داشت۲۹. قهرمانی لالیگا، ۱۷ قهرمانی در جام حذفی اسپانیا و فتح ۷ دوره قهرمان سوپرجام اسپانیا از جمله این افتخارات است.یك قهرمانی در لیگ منطقه ای، كسب ۱۸جام بازی های منطقه ای و یك جام اوا دوارته از دیگر نقاط درخشان كارنامه این تیم اسپانیایی به شمار می رود۹. بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ بار كسب جام یوفا، یك فتح سوپر جام اروپا ، یك قهرمانی در جام «ایبروآمریكا» و ۲ قهرمانی جام آمریكای لاتین باعث شد تا شهرت و افتخارات رئال مادرید همه مرزها را در نوردد.این تیم در ۱۲۷دوره مسابقه دوستانه نیز صاحب جام شده است.كسب ۴۵جایزه برتر فوتبال جهان توسط ورزشكاران رئال مادرید از جمله ۵ توپ طلایی، ۴ بار انتخاب به عنوان برترین بازیكن جهان و ۱۱جایزه بهترین گلزنان فوتبال هم در كارنامه افتخارات و موزه تیم پایتخت جای دارد.
در توصیف این باشگاه همین بس كه فیفا در سال ۲۰۰۲میلادی در نشست مجمع عمومی خود در رم، قوی سپید را «بهترین باشگاه در قرن بیستم» خواند.
● قوی سپید
«آیا به رئال مادرید علاقه دارید؟» این سؤالی است كه یك ساكن پایتخت اسپانیا هنگام استفاده از وسایل ارتباط جمعی بارها با آن روبرو می شود.این پرسش را می توان از جوانانی خوشرو با چهره ای متبسم در یكی از ایستگاه های مترو، اتوبوس یا هر نقطه عمومی شهر شنید.
اگر پاسخ مثبت باشد، شما می توانید به عنوان هوادار رئال مادرید انتخاب شوید.رزرو پیش از موعد ورودی مسابقات، ۱۰ درصد تخفیف ورودی، دریافت مجله ماهانه رایگان، ورودی رایگان بسكتبال و بازی های جوانان و نیز مشاهده رایگان فیلم های مربوط به رئال مادرید از جمله امتیازات این طرح است اما برای بهره گیری از آن، باید سالانه ۳۰یورو پرداخت كرد.
هنوز شمار كسانی كه كارت هواداری رئال مادرید را دریافت كرده اند، مشخص نیست اما برآورد می شود ده ها هزار نفر به عنوان هوادار رسمی، از این امتیاز استفاده كرده باشند.اعضای باشگاه از مزایای فراوانی همچون تخفیف ۵۰درصدی بلیت، ورود رایگان به تأسیسات ورزشی، تخفیف ۱۰ درصدی در فروشگاه ها ورستوران های رئال مادرید و از همه مهمتر، داشتن حق رای وتصمیم گیری درباره سرنوشت باشگاه برخوردارند.در حال حاضر تعداد ۸۴هزار و ۴۴۱نفر عضو باشگاه رئال مادرید هستند كه از این تعداد، نزدیك ۲۰درصد آنها زیر ۱۴سال سن دارند.
مسئولان باشگاه رئال مادرید اعلام كرده اند اگرچه رقم یادشده به راحتی قابل افزایش است اما فقط اعضای كنونی عضو باشگاه می توانند از امكان موجود بهره مند شوند.افراد باید سالانه حق عضویت بپردازند. این مبلغ برای افراد بزرگسال در حال حاضر ۱۴۳یورو، برای نوجوانان ۱۱تا ۱۴سال مبلغ ۴۹یورو و برای كودكان زیر ۱۰ سال رایگان است.عضویت در باشگاه، موجب دریافت كارت ویژه ای خواهد شد كه هر ۴ سال یك بار تمدید می شود.
رئال مادرید در جهان اعضا و هواداران رئال مادرید، تنها به شهر مادرید و حتی كشور اسپانیا محدود نمی شود بلكه سال به سال وسعتی بین المللی می یابند.بنا بر اعلام مسئولان این باشگاه، هم اكنون انجمن های هوادار رئال مادرید به طور رسمی در ۲۷كشور تشكیل شده است.شمار كل انجمن های یادشده كه مهمترین تشكیلات هوادار و مدافع رئال مادرید به شمار می روند، ۱۸۳۵ تشكل است كه از این تعداد، ۱۷۸۲ مورد در شهرهای مختلف اسپانیا و ۵۳تشكل در خارج از این كشور فعالیت دارد.
رئال مادرید در ۳۰كشور اروپایی و آمریكای لاتین عضو رسمی دارد، اگرچه می توان نام آمریكا، ژاپن، امارات متحده عربی و ۲ كشور آفریقایی موریتانی و گینه استوایی را هم می توان در میان آنها دید.علاوه بر اینها، باشگاه رئال مادرید در ۲۹كشور دیگر كه همه آنان را كشورهای در حال توسعه تشكیل می دهند، دارای بنیادهای ورزشی است كه با در اختیار داشتن تأسیساتی به كار ترویج ورزش فوتبال مشغول هستند.● جاذبه گردشگری
باشگاه رئال مادرید اسپانیا با ۱۰۵سال قدمت، به دلیل شهرت و آوازه اش اكنون یكی از جاذبه های بزرگ گردشگری در این كشور جنوب غربی اروپا به شمار می رود و نام آن در فهرست یكی از مهمترین نقاط دیدنی پایتخت اسپانیا در راهنماهای گردشگری نقش بسته است.كمتر گردشگری است كه وارد اسپانیا شود و از باشگاه رئال مادرید در بلوار اصلی «كاستیانا» در پایتخت دیدار نكند.
چه بسا، بسیاری از گردشگران فقط با این هدف راهی مادرید می شوند تا از نزدیك، باشگاه رئال مادرید را ببینند و در جایی كه بزرگترین نام آوران فوتبال جهان توپ می زنند، عكس بگیرند.باشگاه رئال مادرید نیز با درك این علاقه، درهای خود را از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ شب هر روز به روی دیدار علاقه مندان خود می گشاید تااز این راه، هم هیجان مشتاقان را پاسخ دهد و هم درآمدی كسب كرده باشد.هر سال بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در شهر مادرید در روزهای بدون مسابقه دیدن می كنند.
این دیدار شامل دیدن زمین مسابقه، نشستن روی صندلی های خالی ورزشگاه، دیدن رختكن و محل حضور ورزشكاران و مهمتر از همه، موزه افتخارات و تاریخ باشگاه رئال مادرید است و مبلغ بلیت آن، در حال حاضر حدود ۱۰ یورو است.با وجود آنكه این بازدید برای اعضای باشگاه رایگان است، اما باشگاه رئال مادرید در سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۳ میلیون یورو از این محل درآمد داشته است.علاوه بر آن، برگزاری ۲۰۰ نمایشگاه شركت ها در این محل موجب دریافت مبلغ ۱/۶ میلیون یورو برای رئال مادرید شده و درآمد ۲ رستوران متعلق به باشگاه در زیر ساختمان آن نیز بیش از ۴ میلیون درآمد داشته است. این رستوران ها در زیر ساختمان باشگاه و به گونه ای ساخته شده اند كه میهمانان آن می توانند از طریق پنجره، زمین ورزشگاه را ببینند.
● سوغاتی های رئال
امروزه شاید كمتر كسی باشد كه از مادرید دیدن كند و با خرید هدایای تبلیغاتی از فروشگاه های رئال، سودی به صاحبان آن نرساند.اكنون فقط یك پیراهن ساده با نام بازیكنان تیم و تنها به خاطر دارا بودن نام رسمی باشگاه، قیمتی معادل ۵۰ یورو دارد و پیراهن تازه آن نیز با نرخ ۸۰ یورو به تازگی روانه بازار شده است.این مجموعه تجاری در گوشه ای از ورزشگاه رئال مادرید قرار دارد و انواع محصولات ورزشی آدیداس یا دیگر شركت ها را به همراه نشان رئال به فروش می رساند.
«آدیداس» یكی از مهمترین حامیان مالی كنونی رئال مادرید است.در كنار همه اینها، مسؤولان امور تبلیغاتی در اسپانیا می گویند كه رئال مادرید تبلیغات بسیاری را برای فروش محصولات خود انجام می دهد.اما سوغاتی های رئال تنها پیراهن و لباس ورزشی نیست. انواع صنایع دستی اسپانیا و محصولات مختلف غذایی، پوشاك و صنایع دیگر را نیز می توان در مادرید به ویژه فروشگاه های رئال یافت كه با نصب آرم این باشگاه در كنار كارخانه تولیدكننده، به دنبال یافتن مشتری های بیشتر هستند.بنا به اعتراف «رامون كالدرون» رییس باشگاه رئال مادرید، بیشترین درآمد این باشگاه از محل فروش نشان (برند) آن برای محصولات مختلف است.
● درآمد مسابقات
در حالی كه بلیت ورودی تماشاگران برای بسیاری از باشگاه های فوتبال جهان تنها محل یا دست كم، مهمترین منبع درآمد آنها به شمار می رود، برای رئال مادرید، فروش بلیت های عادی رقمی در خور اعتنا نیست.ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در مجموع دارای ۷۵ هزار صندلی است كه بر اساس آمار اعلام شده، درآمد آن در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۷ میلیون یورو بوده است.این رقم در برابر بخش تشریفات ورزشگاه كه رئال مادرید از آن بیش از ۲۸ میلیون یورو كسب كرده است، رقم پایینی است.
بخش تشریفات به مقام های و چهره های دولتی، شركت داران و افراد پولدار برای دیدن مسابقات تعلق دارد و یكی ازپرطرفداران ترین بخش های ورزشگاه است، اگرچه جز قدرتمندان و پولداران، كسی به آن راه نمی یابد.بنا به اعلام رسمی مسؤولان رئال مادرید، در مجموع كل درآمد باشگاه از محل مسابقات و شهریه اعضا در سال ۲۰۰۶ به رقم ۸۳ میلیون یورو رسید كه نزدیك ۵۰ میلیون یورو كمتر از درآمدهای تجاری آن است.میزان درآمد مسابقات و شهریه یادشده نسبت به سال پیش از آن همچنین حدود یك و نیم میلیون یورو كاهش نشان می دهد.نام ورزشگاه رئال از «سانتیاگو برنابئو» بازیكن معروف فوتبال اسپانیا گرفته شده است كه طی سال های ۱۹۴۳ تا ۱۹۷۸میلادی ریاست باشگاه رئال مادرید را برعهده داشت. ورزشگاه كنونی رئال مادرید در شمال پایتخت كه به نام او است، در دوران ریاست خود او، ساخته و در سال ۱۹۶۳به بهره برداری رسید.
● وضعیت كلی درآمدها
در مجموع، طبق اطلاعات منتشره،رئال مادرید در سایه تدابیر مختلف توانسته است میزان درآمد خود رااز مبلغ ۱۳۷ میلیون و ۹۰۹ هزار یورو در سال ۲۰۰۱ میلادی به رقم ۲۸۲ میلیون و ۲۱۶ یورو در سال ۲۰۰۶ برساند.بااین حال، بررسی ارقام بودجه ای رئال نشان می دهد كه این درآمد ۱۴ میلیون كمتر از بودجه پیش بینی شده برای یكسال گذشته بود.رئال مادرید ۴۰ درصد از درآمدهای خود را از بازاریابی، ۲۹ درصد را از محل مسابقات، اعضا و امور ورزشگاه، ۲۵ درصد را از پخش بازی ها و ۶ درصد را از بازی های دوستانه و مسابقات بین المللی كسب كرده است. بر اساس این اطلاعات در دوره سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ باشگاه اسپانیایی ۵۰۲ میلیون یورو هزینه بازیكن، ۱۲۹میلیون یورو هزینه نوسازی استادیوم و ۹۹ میلیون یورو نیز صرف ساخت «شهرك رئال مادرید» كرده است.
● شهرك ورزشی رئال
رئال مادرید اكنون قصد دارد بزرگترین شهرك ورزشی جهان را در فضایی به مساحت یك میلیون و دویست هزار متر مربع در حومه پایتخت اسپانیا بسازد. مقامات رئال می گویند كه این مجموعه، نمادی برجسته برای معرفی این باشگاه معتبر اروپا و بزرگترین شهرك ورزشی فوتبال جهان خواهد بود.
«فلورنتینو پرز» مدیر سابق باشگاه در این باره گفته است: «اگر رئال مادرید را همچون یك كشور در نظر بگیریم، مجموعه ای كه كار ساخت آن آغاز شده است، پایتخت آن و شهری برای تحقق همه رؤیاهای فوتبال خواهد بود.»
مرحله اول این شهرك ورزشی در نیمه اول مهرماه ۱۳۸۴ یعنی۴۰ سال پس از بهره برداری از باشگاه كنونی سانتیاگو برنابئو گشایش یافت.فاز اول فقط ۲۰ درصد از ساخت این مجموعه ۱۲۰ هكتاری را كه در نزدیكی فرودگاه بین المللی باراخاس و در بهترین نقطه ارتباطی شهر قرار دارد، در بر می گیرد.ساختمان اصلی رئال مادرید در این شهرك، حالت T را دارد و در مساحتی به میزان ۹ هزار متر مربع بخش های مختلف از جمله رختكن، ۳ هزار متر برای بدنسازی، ۳ هزار متر برای كلاس ها و سالن های كنفرانس و مركز پزشكی، ۲ هزار متر برای بخش خبرنگاران و مجموعه مطبوعات و تلویزیون ها و نیز، چند بخش دیگر را در بر می گیرد و در اطراف آن، امكانات ورزشی از جمله ۱۰ زمین فوتبال با چمن طبیعی و مصنوعی و ردیف های صندلی به گنجایش ۱۱هزار تماشاگر قرار گرفته است.
با ساخت سایر فازها، این مجموعه در نهایت به شكل متا (META) در خواهد آمد كه در زبان فارسی به معنای «هدف، مقصد و مقصود» است. رئال مادرید با این واژه به دنبال آن است تا به همگان بفهماند اینجا «مقر اولین باشگاه جهان و هدف همه كسانی است كه در این عرصه تلاش می كنند.» اما رئال مادرید تنها به بازی فوتبال و تجارت وابسته به آن نپرداخته بلكه از نظر علمی نیز در این زمینه فعال شده است و اكنون در سطح دانشگاهی فعالیت دارد.باشگاه با همكاری دانشگاه اروپایی مادرید اكنون ۸ رشته ورزشی در سطح كارشناسی ارشد و ۲ دوره تخصصی دانشگاهی را ارایه می دهد. این دوره ها به طور سالانه از طریق دانشگاه ارایه می شود اما می توان از طریق اینترنت و به صورت مجازی نیز از طریق شبكه تلویزیونی ۲۴ ساعته رئال مادرید در آن شركت كرد.شبكه تلویزیونی اختصاصی رئال مادرید به صورت دیجیتالی و با پرداخت وجه اشتراك ماهیانه قابل دسترسی است.این شبكه همه رویدادهای رئال مادرید را به تصویر می كشد و طرفداران تیم می توانند به طور دائم نتایج بازی ها و دیدارهای باشگاه را دنبال كنند. شبكه تلویزیونی رئال مادرید برنامه های خود را به ۳ زبان اسپانیایی، انگلیسی و ژاپنی پخش می كند.حق اشتراك ماهانه آن در حال حاضر ۵ یورو و به طور سالانه ۳۶ یورو است.
● ساختار مدیریتی
رئال مادرید توسط هیأت رییسه ای مدیریت می شود كه هر ۴ سال یكبار با رأی مستقیم اعضا انتخاب می شوند.از هفته ها پیش از روز برگزاری انتخابات، نامزدهای ریاست باشگاه رئال مادرید با تشكیل ستادهایی در شهر به ویژه اطراف ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به تبلیغات روی می آورند، به گونه ای كه از نظر حجم و نحوه تبلیغات نامزدها همچون انتشار پوستر، تبلیغات دیواری، تبلیغات روی خودروها، ایستگاه های مترو، به هوا فرستادن بالن های تبلیغاتی و برگزاری میهمانی های گسترده، حتی از انتخابات ریاست جمهوری در یك كشور هم باشكوه تر به نظر می رسد.رییس كنونی رئال مادرید، «رامون كالدرون» است كه سال گذشته در یك انتخابات جنجالی به پیروزی رسید.
هیأت رییسه منتخب رئال را علاوه بر او، ۲ نایب رییس و ۱۱ عضو هیأت تشكیل می دهند كه در میان آنان، مدیركل امور ورزشی كه مسؤولیت سخنگویی و خرید و فروش بازیكنان با او است، سمت بسیار مهمی به شمار می رود.هر یك از نامزدها - كه معمولاً سرمایه داران معروفی هستند- در انتخابات عمومی، برنامه های گسترده و جاه طلبانه ای را برای باشگاه ارایه می دهند و تأكید می كنند در صورت پیروزی، جایگاه رئال مادرید را به طور گسترده ای ارتقا خواهند داد.در صورت نارضایتی هواداران و بروز اختلافات حاد در هیأت رییسه، با درخواست شمار مشخصی از اعضا، باشگاه می تواند انتخابات زودرس برگزار كند.یكی از مهمترین وعده های كالدرون هنگام انتخابات، بهبود جایگاه ورزشی رئال مادرید بود كه ظرف ۳ سال اخیر نتوانسته است جام مهمی را كسب كند.
او به همین مناسبت، «فابیو كاپلو» سرمربی ایتالیایی را كه پیش از این، در رئال مادرید عملكرد موفقی نشان داده بود، با رقمی كلان به خدمت گرفت، اما تجربه نشان داد كه كاپلو دیگر آن مرد دهه گذشته برای رئال نیست.در حالی كه كالدرون در این زمینه توفیق چندانی كسب نكرده است، از طریق بهبود وضعیت درآمدی رئال و عقد بزرگترین قرارداد تبلیغاتی روی پیراهن بازیكنان به میزان بیش از ۱۲۰میلیون یورو و نیز عقد قراردادی به مبلغ ۱/۱میلیارد یورو در زمینه فروش امتیاز پخش تلویزیونی مسابقات باشگاه نشان داده است حرف هایی برای گفتن در سمت رهبری رئال مادرید دارد. رفتن بازیكنان مطرحی همچون «دیوید بكهام» انگلیسی از مادرید به تیم گالكسی لس آنجلس آمریكا، كناره گیری «زین الدین زیدان» از جهان ورزش، انتقال «رونالدو» به میلان ایتالیا در حالی كه اكنون سخن از خروج «روبرتو كارلوس» مطرح می شود، از دیگر تحولات دوره مدیریت كالدرون بوده كه به عقیده برخی تحلیلگران، موجب افت محبوبیت او و تضعیف جایگاه باشگاه شده است.
بازیكنان یادشده پس از اختلاف نظرهای شدید با كاپلو از رئال مادرید خارج شدند و به جای آن، بازیكنان مطرح تازه ای به این تیم پیوستند اما سرمربی ایتالیایی تاكنون نتوانسته است انتظارات هواداران را جامه عمل بپوشاند.اكنون خود كاپلو نیز رفتنی شده است و تابستان آینده باید در انتظار چهره ای تازه برای هدایت رئال مادرید بود، اگرچه كالدرون هنوز در این باره از كسی نام نبرده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی