شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فهرست شیندلر - SCHINDER"S LIST


فهرست شیندلر - SCHINDER"S LIST
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : استیون اسپیلبرگ، جرالد ر. مولن و برانکو لوستیگ
کارگردان : اسپیلبرگ
فیلمنامه‌نویس : استیون زیلیان، بر مبنای رمانی نوشتهٔ توماس کنیلی
فیلمبردار : یانوش کامینسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : لیام نیسن، بن کینگزلی، رالف فاینز، کارولاین گودال، جاناتان ساگال، امبت دیویتس، آندری سورین
نوع فیلم : رنگی، ۱۹۶ دقیقه


ـ سپتامبر سال ۱۹۳۹. در حالیکه نیروهای اشغالگر آلمانی مشغول جمع‌کردن یهودیان لهستانی در گتو هستند، ̎اسکار شیندلر̎ (نیسن)، سرمایه‌دار سودجوی اتریشی به کراکوف می‌آید و با استفاده از کارگران یهودی بی‌جیره و مواجب یک کارخانهٔ تولید ظروف فلزی را برای مصرف آلمانی‌ها به راه می‌اندازد. حتی با بالا گرفتن سخت‌گیری‌های نازی‌ها او موفق می‌شود کارگرانش را در کارخانه‌ نگه دارد و حسابدار یهودی‌اش، ̎اشترن̎ (کینگزلی) آنجا را به پناهگاهی برای هم کیشانش بدل می‌سازد. در زمستان ۱۹۴۲ با ورود فرمانده جدید آلمانی، ̎ آمون گوت̎ (فاینز) برای برپا کردن یک اردوگاه کار اجباری، اوضاع عوض می‌شود و شکار بی‌رحمانهٔ یهودیان، قلمروی امن ̎شیندلر̎ را هم در امان نمی‌گذارد. او با رشوه و خوش خدمتی جان یهودیان را می‌خرد ولی ̎گوت̎ از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به او استفاده می‌کند. سرانجام ̎شیندلر̎ تصمیم می‌گیرد به همراه گروهی از یهودیان کراکوف را ترک کند و به برونلیتس در مرز چکسلواکی برود و برای این منظور با ̎گوت̎ معاملهٔ پولی می‌کند و به رغم دسیسهٔ ̎گوت
برای فرستادن یهودیان به آشویتس، موفق به اجرای نقشه‌اش می‌شود. نتیجهٔ قداکاری او ورشکستگی است ولی او آشکارا از کار خود راضی است.
ـ این اثر جنجال برانگیز اسپیلبرگ به رغم شباهت‌های تماتیک پراکنده‌ای با آثار قبلی (برخورد نزدیک از نوع سوم، ۱۹۷۷، امپراتوری خورشید، ۱۹۸۷ و حتی قسمت سوم ایندیانا جونز، ۱۹۸۴، که در آن هم قهرمانی بیزار از نازی‌ها میدان‌داری می‌کند)، در کارنامهٔ او اثری متمایز است. فهرست شیندلر بی‌شک فیلمی به غایت تأثیرگذار است و سبک بصری فیلم، سیاه و سفید و پرگرین شبیه فیلم‌های خبری با دوربین روی دست آشفته‌ای که جای تکنیک صیقل یافتهٔ فیلم‌های قبلی او را گرفته و سرانجام نوعی خودانگیختگی ناشی از عدم کاربرد فیلمنامهٔ مصور، در این میان سهم مؤثری دارد. در اینکه فیلم با تمام قوا احساس تماشاگر را به بازی می‌گیرد، شکی نیست ولی نکتهٔ ظریف و اساسی، همسانی پرمعنا و زیرکانه‌ای است که اسپیلبرگ میان خود و ̎شیندلر̎ به عنوان معرکه‌گردانانی در خدمت توده‌ها القا می‌کند.


همچنین مشاهده کنید