سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


کارخانه بوش: تامین‌کننده جهانی فناوری و تجهیزات خودرو


کارخانه بوش: تامین‌کننده جهانی فناوری و تجهیزات خودرو
به نظر می‌رسد مفهوم کشور خارجی در دنیای بوش معنایی ندارد. وجود کارخانه‌‌های تولیدی آنها در بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که جهانی‌سازی به حقیقت پیوسته است. آنها مدعیند که در هر جایی از دنیا هر وقت مشتریانمان به ما احتیاج داشته باشند، ما به آنها بسیار نزدیک هستیم! حضور جهانی و بین‌المللی یکی از دستاوردهای آنها است. توان ابداع و نوآوری یکی دیگر از ویژگیهای منحصر بفرد این تشکیلات است. بسیاری از تلاشهای آنها در جهت پیشرفت فناوری‌‌های مربوط به خودروسازی بوده است. رییس کارخانه معتقد است: " تمام فعالیتهای ما بر پایه اصل QIK است. این اصل نشان می‌دهد که ما به دنبال چه هستیم: چالاکی و سرعت بیشتر در تمام کارها. نگاهی دقیقتر به این کلمه عواملی که بوش بر پایه آنها قدرت خود را به عنوان تامین‌کننده قطعات خودرو بنانهاده است، را آشکار می کند. Q نشانه کیفیت (Quality)، I نشانه نوآوری (Innovation) و K نشانه مشتری‌مداری بوده و از Customer حکایت می‌کند. اینها اصولی هستند که ما با آنها زندگی کرده و نفس می‌کشیم و می‌دانیم که چگونه روی هم تاثیر می‌گذارند. زیرا نوآوری تنها در صورت نزدیکی و هم‌آوایی با مشتری در مقیاس جهانی، مفید خواهد بود و توجه به مشتری نیز بدون استانداردهای کیفیت بیهوده خواهد بود."گروه صنعتی بوش در زمینه‌‌های مختلفی فعالیت می‌کند: فناوری‌‌های مربوط به خودرو، فناوری اتوماسیون، فناوری بسته‌بندی، سیستم‌‌های امنیتی، شبکه‌‌های پهن باند، وسایل خانگی و ترموتکنولوژی (فناوری‌‌های حرارتی). این کارخانه تقریباً ۲۲۴۰۰ نیروی کار دارد که نیمی از آنها در خارج از آلمان کار می‌کنند. امروزه این کارخانه با ۳۵ بیلیون یورو فروش در میان بزرگترین گروههای صنعتی آلمان قرار دارد که البته ۶۵ درصد آن به فناوری‌‌های مربوط به خودرو اختصاص دارد و مهمترین بخش تجارت آنها را تشکیل می‌دهد. با گسترش و تاسیس بیش از ۱۰۰ کارخانه در نقاط مختلف دنیا، کارخانه‌‌های آنها از همیشه به صنایع خودروسازی (مشتریان اصلی) نزدیکتر شده‌اند. در سال ۲۰۰۲ فروش فناوری قطعات خودرو این شرکت به ۲۳.۳ بیلیون یورو رسید.
این گروه صنعتی راهبرد کیفیت خود را اینگونه بیان می‌کند:
۱. هدف ما کسب رضایت کامل مشتریان از طریق بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات است.
۲. کیفیت و بهبود آن، جزء اهداف نهایی و مسئولیتهای هر عضو این گروه صنعتی است، از مدیرعامل گرفته تا کارآموزان.
۳. همه اهداف، سیستمها، فرایندها و دستورات بر مبنای نیازهای استانداردهای جهانی، انتظار مشتری و دانش و تجربه ما هستند.
۴. کیفیت یعنی توجه به جزییات و درنتیجه پیشگیری از شکست. بهبود مداوم کیفیت، هزینه‌ها را کاهش و قابلیت تولید را افزایش می‌دهد.
۵. دوری از شکست مهمتر از برطرف کردن نواقص پیشآمده است ( پیشگیری قبل از درمان یا بعبارتی علاج واقعه قبل از وقوع). بطور سیستماتیک روشها و ابزارها برای تضمین کیفیت بکار گرفته می‌شوند. از اشتباهات درس می‌گیریم و بدون هیچ تاخیری دلایل اصلی آنها را برطرف می‌کنیم.
۶. تامین‌کنندگان قطعات ما نیز در کیفیت محصولات ما نقش عمده‌ای دارند و بنابراین باید خود را با استانداردهای بالای ما وفق دهند.
تاریخچه بوش در زمینه تولید قطعات خودرو:
اولین دفتر خارجی کارخانه بوش درسال۱۸۹۸ درانگلستان تاسیس شد. بوش اولین سیستم احتراق با ولتاژ بالا را با اولین شمع اتومبیل در سال ۱۹۰۲ تولید کرده و در زمینه تولید موتورهای احتراق داخلی مدرن پیشرو بود.۲۵ سال بعد، بوش اولین پمپ تزریق دیزلی در خودرو را تولید و توسعه کاربرد موتورهای دیزلی فشرده را در خودروهای مسافربری امکان‌پذیر کرد. در این سال بوش سیستم ترمز را توسعه داد، بطوریکه کم کردن سرعت برای رانندگان آسانتر شده و نیروی مستقیم کمتری روی پدال ترمزوارد می‌شد. در سال ۱۹۷۴، کارخانه، تولید سیستم احتراق خودرویی بدون نیاز به نگهداری و تعمیررا آغاز کرد و احتیاج به تنظیم دوباره موتور را برطرف کرد و دو سال بعد بعنوان اولین تولیدکننده حسگر لاندا در دنیا شناخته شد؛ این حسگرها میزان گاز خروجی اگزوز را اندازه‌گیری کرده و و اطلاعات را به سیستم کنترل موتور انتقال می‌دادند و به این ترتیب عملکرد موتور بهینه می‌شد. دو سال بعد، بوش موفق شد سیستم ترمز ضد قفل ABS را به بازار عرضه کند. این پیشرفت، قدم مهمی در توسعه سیستم امنیتی خودرو بحساب می‌آمد و از قفل کردن فرمان در ترمزهای شدید جلوگیری می‌کرد. کارخانه بوش در سال ۱۹۸۷ سیستم کنترل الکترونیکی خودرو (ETC) را عرضه کرد. این سیستم یکی دیگر از سیستم‌‌های امنیتی بود که بازهم از قفل شدن فرمان حین ترمزهای شدید جلوگیری می‌کرد. چهار سال بعد، تولید آلترناتور ( دستگاه تولید برق متناوب) بوش در "کاردیف" آغاز به کار کرد و بعد از دو سال دیگر نیز تولید لیترونیک (سیستم نورافکنی که جاده را مثل روز روشن می‌کرد و با حبابی بدون فیلمان کار می‌کرد تا فرسودگی هم نداشته باشد) آغاز شد. در سال ۱۹۹۴ مدل سوپر ۴ بوش، شمعی با چهار الکترود، ساخته شد. این مدل، تکنولوژی جدید "شکاف هوای سطحی" شمع را به خودروهای قدیمی‌تر برده و عملکرد و بازده خودروها را بهبود بخشید. برنامه پایداری و تعادل الکترونیکی (ESP)، یک سال بعد عرضه شد که تعادل و ثبات در رانندگی را در تمام شرایط شامل پیچیدن در پیچهای تند و مانورهای فرار از تصادف، فراهم می‌کرد. یک سال بعد از آن نیز، اولین تیغه برف‌پاک‌کن از دو نوع لاستیک مختلف تولید شد تا عملکرد و طول عمر برف‌پاک‌کن را افزایش دهد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۷ بوش، سیستم انطباقی کنترل عملکرد موتور ACC)) را توسعه داد، سیستم کنترلی الکتونیکی که فواصل را اندازه‌گیری کرده و سرعت نسبی خودروی جلویی را تخمین می‌زند. این سیستم به رانندگان کمک می‌کند تا در شرایط ترافیکی مختلف فاصله خود را از خودروی جلویی حفظ کرده و از بروز تصادف جلوگیری کنند. بیست میلیونیومین آلترناتور بوش نیز سال ۱۹۹۸ در کارخانه کاردیف تولید شد. یک سال بعد، ایده‌‌های جدید و ابداعات بوش تکمیل شد: چندین میلیون پوند تجهیزات تست جاده دربوکسبرگ آلمان .سال ۲۰۰۰: آغاز تولید سیستم ACC و همینطور سیستم تزریق مستقیم گازوئیل DI-Motronic. سال ۲۰۰۱: توسعه سیستم ترمز: کارکردهای الکترونیکی جایگزین اتصالات هیدرولیکی و مکانیکی شدند. تحقیق و توسعه: تنها در سال ۲۰۰۱، بوش ۲۰۰۴ اختراع به ثبت رسانده است که اکثر آنها در زمینه فناوری خودروسازی بوده است و بوش را به کارخانه‌ای نوآور در زمینه تبدیل کرده است. در سال ۲۰۰۲ نیز ۲۱۵۰ اختراع از طرف این کارخانه به ثبت رسید که البته همگی آنها در یک جهت بودند: ساخت خودرویی امنتر، با آلودگی کمتر و اقتصادی‌تر. در تمام دنیا، حدود ۱۶۰۰۰ دانشمند، مهندس و متخصص مشغول توسعه سیستم‌ها و محصولات جدید و فرایندهای نوآورانه تولید هستند. تلاش آنها نیز به توسعه پیوسته محصولات موجود اختصاص دارد.
نوآوری‌ها:
هر کس که دارای خودرویی می‌شود دیگر بدون آن نمی‌تواند زندگی کند. چگونه می‌تواند به سرکار برود، خرید کند یا آخر هفته به مسافرت برود؟ همه به دنبال آن هستند تا راحتی و امنیت خودروی خود را افزایش دهند. کارخانه بوش یکی از معتبرترین کارخانه‌‌های تامین‌کننده قطعات یدکی خودروها بوده ویکی از طلایه‌داران فناوری‌‌های مربوط به خودروسازی است. نوآوریهایی که در این کارخانه توسعه داده می‌شود، فناوری آینده خودورها خواهد شد. پیشرفتهای اخیر آنها گام دیگری در جهت افزایش ایمنی، کاهش آلودگی، لذت بیشتر از رانندگی و تولید اقتصادیتر خودرو است. از تولید اولین موتور دیزلی گرفته تا سیستم ترمز ضدقفل ABS، رکورد بوش بینظیر است. بعضی از این نوآوریها عبارتند از:
• تولید شمعهای سوپر با استفاده از فناوری یوتریوم : فلز گرانقیمت یوتریوم در شمع موتورهای اسپورتی بکار گرفته می‌شده است و امروز این تکنولوژی با شمعهای سوپر این کارخانه به عموم عرضه می‌شود.
• تیغه برف‌پاک‌کن سوپر با قابلیت تعویض آسان و سریع در چند ثانیه
• سیستم جدید کنترل الکترونیکی فوق سریع کیسه‌‌های هوا (ECU): با قابلیت ارزیابی شدت برخورد. این سیستم از سیگنالی ‌هایی که از یک جفت حسگر سرعت، نصب شده در جلوی خودرو،فرستاده می‌شود استفاده می‌کند. این حسگرها میزان تغییرات سرعت خودرو و انرژی جذب شده توسط بدنه را فقط ظرف ۱۵ میلی ثانیه بعد از برخورد به واحد کنترل الکنرونیکی کیسه‌‌های هوا می‌فرستند. اطلاعات خیلی سریع به این واحد انتقال یافته و سیستم قادر خواهد بود تا اثر ضربه به خودور و سرنشینان آن را تخمین بزند و بهترین امنیت را برای مسافران ایجاد کند و این یعنی سیستم می‌تواند تصمیم بگیرد که هیچ احتیاجی به کیسه‌‌های هوا نیست یا باید در چند مرحله کیسه‌ها باز شوند تا امنیت را افزایش دهند یا آنکه تصادف جدی است و باید تمام سیستم‌‌های امنیتی غیر فعال باهم فعال شوند. در سیستم‌‌های قبلی سیگنالهایی که فرستاده می‌شد، تفاوت کمی بین برخوردهای با سرعت پایین و ضربات شدید قائل بود و این موضوع باعث می‌شد که بعضی مواقع کیسه‌‌های هوا در شرایط غیر ضروری باز شوند. در صورت تصادف از پهلو، چهار حسگر تعبیه شده در کناره خودرو، سیگنالهایی را می‌فرستند و کیسه‌‌های هوای در و بدنه برای حفاظت از سر و سینه سرنشین به بهترین وجه باز می‌شوند. این سیستم جدید کیسه هوا از سال ۲۰۰۳ در خودروهای جدید در انگلستان استفاده می‌شود. کمربند ایمنی مجازی: بررسی تستهای تصادف مشخص کرده است که عامل دوسوم تصادفات از جلو و نیمی از تصادفات حادث شده در چهارراهها، نیم ثانیه تاخیر در واکنش راننده است. حال خودرویی که بتواند زودتر تصمیم بگیرد، به موقع عمل کند و به ما قبل از وقوع تصادف هشدار دهد، چه قیمتی خواهد داشت؟ این قابلیت دور از انتظار نیست. بوش توانسته است حسگرهایی قدرتمند و میکروپردازنده‌هایی بسیار موثر را تولید کند که می‌توانند محیط اطراف خودرو را اسکن کرده و خطرات احتمالی را درک کنند و مانورهایی را پیشنهاد کرده یا حتی خود سریعتر از رانندگان حرفه‌ای انجام دهند. این کارخانه در حال تولید "کمربند ایمنی مجازی" دور خودرو نیز می‌باشد که با استفاده از حسگرهای رادار با برد کوتاه و بلند وظایفی چون اخطار در هنگام برخورد به موانع موقع عبور از راههای تنگ و باریک، کنترل نقطه کور راننده و موقعیت‌یابی لاین (مسیر) راننده. نمونه این فناوری در سیستم کنترل عملکرد موتورACC در سری ۷ BMW وجود دارد.همانطور که گفته شد کارخانه‌‌های متعلق به بوش در تمام دنیا گسترده شده‌اند: از فرانسه، پرتقال، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان و سوئد گرفته تا بلژیک، هلند، اتریش، ترکیه، امریکا و کانادا. البته در چک، روسیه لهستان و مجارستان هم پایگاه‌های این شرکت وجود دارد. اما به دلیل آنکه خاستگاه بوش آلمان است، بسیاری از مراکز بوش در آلمان وجود دارند. یکی از این مراکز اصلی در حومه اشتوتگارت قرار دارد و بزرگترین مرکز فنی مهندسی کارخانه برای تجهیزات خودرو به حساب می‌آید. آنگونه که مشخص است این گروه صنعتی به نوآوری بسیار بها داده و سرمایه‌گذاریهای خوبی در زمینه تحقیق و توسعه انجام داده است ؛ و البته ثمره آن را نیز دیده است. بوش هم‌اکنون در بسیاری از فناوریها خصوصاً در زمینه قطعات خودرو پیشرو و جلودار است.
مراجع: سایتهای
www.boschautoparts.co.uk
www.bosch.com
شیوا اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت