شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
شمسالاسلام عمادالدین ، ابوالحسن علی کیاهراسی طبری
جنسیت: مرد
نام پدر: محمد بن علی
تولد و وفات: (۴۵۰ -۵۰۴) قمری
محل تولد: طبرستان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه و شافعی ، محدث ، مفسر و مدرس
مشهور به عماد طبری و عمادالدین طبری یا عماد کیا یا عمادالدین کیا و معروف کیاهراسی. وی را تالی و ثانی ابوحامد غزالی بلکه شایستهتر از وی میدانند. در نیشابور از امام الحرامین ، ابوالمعالی جوینی ، فقه آموخت و در مذهب و اصول برآمد. او در نطامیه نیشابور پس از اتمام درس توسط استاد ، درس او را برای شاگردان حوزه تقریر و اعاده مینمود. سپس در بیهق به تدریس اشتغال یافت. آن گاه به بغداد رفت و تا پایان عمر در نظامیه تدریس کرد. وی شیخالشافعیه بغداد بود.او از زید بن صالح آملی و جماعتی دیگر حدیث روایت کرد. سعدالخیر و عبیدالله بن محمد غالب و ابوطاهر سلفی از وی روایت کردهاند. او لعن به یزید بن معاویه را به صراحت جایز میدانست. ابن اثیر میگوید که جهال به او اتهام عقیده مذهب باطنی (اسماعیلیه) بستند و سلطان محمد او را دستگیر و زندانی کرد و آنگاه جمعی از علماء بر برائتش گواهی دادند آزادشد. در بغداد درگذشت و در مقبرهٔ باب ابرز در کنار ابواسحاق شیرازی به خاک سپرده شد. از او آثار نیکوئی بجا ماند. از آثارش: "احکامالقرآن" ، در چهار مجلد؛ "شفاءالمسترشدین فی مباحث المجتهدین" ، در خلافیات؛ "لوامعالدلائل فی زوایاالمسائل"؛ "تعلیق فی اصولالفقه" ، نقض و ردّی بر "مفردات الامام احمد".
نام پدر: محمد بن علی
تولد و وفات: (۴۵۰ -۵۰۴) قمری
محل تولد: طبرستان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه و شافعی ، محدث ، مفسر و مدرس
مشهور به عماد طبری و عمادالدین طبری یا عماد کیا یا عمادالدین کیا و معروف کیاهراسی. وی را تالی و ثانی ابوحامد غزالی بلکه شایستهتر از وی میدانند. در نیشابور از امام الحرامین ، ابوالمعالی جوینی ، فقه آموخت و در مذهب و اصول برآمد. او در نطامیه نیشابور پس از اتمام درس توسط استاد ، درس او را برای شاگردان حوزه تقریر و اعاده مینمود. سپس در بیهق به تدریس اشتغال یافت. آن گاه به بغداد رفت و تا پایان عمر در نظامیه تدریس کرد. وی شیخالشافعیه بغداد بود.او از زید بن صالح آملی و جماعتی دیگر حدیث روایت کرد. سعدالخیر و عبیدالله بن محمد غالب و ابوطاهر سلفی از وی روایت کردهاند. او لعن به یزید بن معاویه را به صراحت جایز میدانست. ابن اثیر میگوید که جهال به او اتهام عقیده مذهب باطنی (اسماعیلیه) بستند و سلطان محمد او را دستگیر و زندانی کرد و آنگاه جمعی از علماء بر برائتش گواهی دادند آزادشد. در بغداد درگذشت و در مقبرهٔ باب ابرز در کنار ابواسحاق شیرازی به خاک سپرده شد. از او آثار نیکوئی بجا ماند. از آثارش: "احکامالقرآن" ، در چهار مجلد؛ "شفاءالمسترشدین فی مباحث المجتهدین" ، در خلافیات؛ "لوامعالدلائل فی زوایاالمسائل"؛ "تعلیق فی اصولالفقه" ، نقض و ردّی بر "مفردات الامام احمد".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت جمهوری اسلامی ایران رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم توماج صالحی گشت ارشاد پاکستان
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی پلیس سلامت سازمان هواشناسی سازمان سنجش زنان وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
فضای مجازی سینمای ایران سینما سریال پایتخت تلویزیون کیومرث پوراحمد سریال موسیقی رهبر انقلاب فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا وحید شمسایی لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سرطان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس نخبگان بنیاد ملی نخبگان ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل