پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا


سایت ایران تئاتر همپای تحولات نیست


سایت ایران تئاتر همپای تحولات نیست
با توجه به فعالیت‌های مركز هنر‌های نمایشی در گسترش اطلاع‌رسانی عمومی ازجمله انتشار گزارش‌هایی از عملكرد این مركز در دوره‌های مشخص زمانی (گزارش سه ماهه اول سال۸۶ به تازگی منتشر شده است)، راه‌اندازی وبلاگ وفعال كردن روابط عمومی تالار‌های سنگلج، هنر، خانه نمایش، برپایی جلسات مطبوعاتی هفتگی، ارسال پیام‌های تئاتری از طریق SMS و به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده كه تحولی جدی را در سایت اطلاع‌رسانی خود یعنی «ایران تئاتر» رقم بزند و آن را نیز ساماندهی كند تا بتواند همپای اتفاقات جدید پیش بیاید.
چندی قبل با قطع یك هفته‌ای سایت «ایران تئاتر» اهالی تئاتر و بسیاری از كسانی كه از این سایت استفاده می‌كردند به ضرورت وجود یك سیستم خبری اینترنتی بیش از پیش پی بردند. هرچند این سایت با توجه به امكانات و جایگاهی كه دارد باید بهتر از این عمل می‌كرد و شایسته بود قبل از تقویت بخش‌های دیگر به این سایت رسیدگی می‌شد و همین میزان عملكرد و تاثیر در اطلاع‌رسانی خود بیانگر ضرورت این نوع رسانه خبری است.
آنچه مشخص است تقویت سایت هنوز به صورت جدی در دستور كار این مركز قرار نگرفته است و هنوز گمان می‌كند این سایت به بهترین شكل ممكن عمل می‌كند. شاید به همین دلیل سایت «ایران تئاتر» هفته گذشته در گفت‌وگو با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عملكرد خود را از نظر محمدحسین ایمانی خوشخو مورد بررسی قرار داد. بررسی عملكرد یكی از بخش‌های زیرمجموعه یك معاونت، قطعاً حاصلی جز تعریف و تمجید ندارد. هر چند در این گفت‌وگو به نقاط ضعف «ایران تئاتر» اشاره مستقیم نشده است؛ اما یادآوری برخی مسائل از زبان معاون هنری مجالی از تعمق دارد.
ایمانی خوشخو در بخشی از سخنانش به نقاط قوت سایت اشاره می‌كند و می‌گوید: «اولاً سایت توانسته جمعی را به عنوان مخاطب، شناسایی و با خود همراه كند. زمینه دوم از طریق متخصصانی است كه با سایت مرتبط هستند. من بر كسانی كه در سایت صحبت می‌كنند، نظر می‌دهند و ایده‌پردازی می‌كنند، یك مرور گذرا داشتم و می‌توانم بگویم كه این افراد كم نیستند؛ یعنی در تولید مباحث تئاتری، ایده‌های تئاتری و حتی خبررسانی، استادان، هنرمندان و پیشكسوتان نقش و جایگاه خوبی دارند كه این امر باعث می‌شود سایت را در این زمینه نیز موفق بدانیم. بحث سوم كه می‌تواند موفقیت این سایت خبری را نشان دهد،‌ اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع است؛ چرا كه می‌بینیم یكی از اولین منابع خبری در حوزه رویدادهای تئاتری كشور «سایت» است. شاید یكی از منابعی باشد كه رسانه‌های عمومی بیشترین استفاده را از آن می‌برند. این پارامتر وقتی ارزیابی می‌شود كه شما یك خبرگزاری داشته باشید، ولی در یك سایت تخصصی با ماموریت و حیطه خاص،‌ این مورد، چندان ملاك ارزیابی نیست. اگر سه پارامتر اول را متر اندازه‌گیری‌ «موفقیت» در نظر بگیریم، سایت طی این سه سال موفق بوده است.»
در ادامه بخشی از توانایی‌های بالقوه كه بالفعل نشده به عنوان نقطه قوت ذكر شده است. شاید این كلام بیشتر جنبه یادآوری یك امكان بهره‌برداری نشده باشد تا یك عملكرد مثبت! آنجا كه می‌گوید: «یكی از كارها و نتایج خوب سایت، همین برقراری ارتباط است. پیش از این ارتباط بچه‌های تئاتر شهرستان‌ها با وقایع روز تئاتر بیشتر با حضور فیزیكی آنها‌ میسر بود، ولی اكنون از طریق سایت می‌توانند با مركز مرتبط شوند(‌نه به شكل كامل، ولی در حد بالا). البته سایت بیش از این می‌تواند در این ارتباط موفق باشد؛ اگر از خود بچه‌های شهرستانی به عنوان رابطان سایت استفاده كند. در مراكز استانی و شهرستانی كه انجمن نمایش و تشكل‌های تئاتری داریم، می‌توان یك ارتباط دو طرفه ایجاد كرد كه به یك شبكه گسترده و فعال، جامع، زنده و پویا از رابطان سایت منتهی شود.»
متاسفانه حتی وقتی سخن از ضعف‌ها به میان می‌آید تعارفات همیشگی باعث حاشیه رفتن می‌شود جایی كه ایمانی خوشخو باز هم نمی‌خواهد مستقیم به سراغ یك نقیصه برود و این نقص را فراگیر می‌كند و می‌گوید. «یكی از مشكلات حوزه تئاتر كشور، كمبود نقدهای درست و اصولی نمایش‌هاست. قبلاً در رسانه‌های مكتوب، بیشتر شاهد نقدهای تئاتری بودیم، ولی نمی‌دانم به چه علتی این نقدها كم شده است. سایت باید به این حوزه توجه بیشتر نشان دهد. نمایش‌هایی را كه روی صحنه رود ‌پس از مدتی نقد شود؛ یعنی از منظرهای متفاوت، یك اثر را مورد نقد قراردهد. این كار می‌تواند آموزنده باشد؛ مخصوصاً برای جوان‌ترها كه باید‌ از نقدهای تخصصی نمایش‌ها مطلع شوند.»
به هر حال آنچه از حاصل این گفت‌وگو بر می‌آید این است كه باید به این سایت اهمیت بیشتری داد و این سایت نیازمند بازنگری برای به‌كارگیری تمام توان بالقوه خود است.
منبع : روزنامه تهران امروز