دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

حمله ربایندگان جسم - Invasion Of The Body Snatchers


حمله ربایندگان جسم - Invasion Of The Body Snatchers
سال تولید : ۱۹۷۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : یونایتد آرتیستس
کارگردان : فیلیپ کافمن
فیلمنامه‌نویس : و. د. ریکتر، برمبنای رمانی نوشته جک فینی.
فیلمبردار : مایکل چاپمن.
آهنگساز(موسیقی متن) : دنی زایتلین.
هنرپیشگان : دانلد ساترلند. بروک آدامز، لنرد نیموی، ورونیکا کارترایت، آرت هیندل للیا گُلدونی، کوین مکارتی، جف گُلدبلوم و دان سیگل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۵ دقیقه.


«ماتیو بنِل» (ساترلند)، بازرس بهداشت عمومی در سن فرانسیسکو، وقتی از دستیارش، «الیزابت» (آدامز) می‌شنود که دوستش، «جفری» (هیندل) دیگر آن آدم سابق نیست، می‌کوشد تا آرامش کند. «بِنِل»، «الیزابت» را به مهمانی‌ای می‌برد که به افتخار روان‌شناس مشهور، «دیوید کیبنر» (نیموی) برپا شده است. در آنجا آنان دوست «بِنِل»، «جک» (گُلدبلوم)، شاعری را که منتقد افراطی آثار «کیبنر» است ملاقت می‌کنند. وقتی «الیزابت» مشکلش را به «کیبنر» می‌گوید، او این مسئله را هذیان ذهن هیستریائیِ کسی ارزیابی می‌کند که از روابط عاطفی گریزان است. کمی بعد «جک» و همسرش، «نانسی» (کارترایت) با مشاهده خروج انسان‌نمائی از پیله‌ای عظیم می‌گریزند. «بِنِل» برای نجات «الیزابت» که شاهد تسخیر جسم «جفری» توسط انسان‌نمائی مثل او است، خانه‌اش می‌رود. انسان نماها آرام آرام شهر را تسخیر می‌کنند. «جک»، «نانسی»، «بِنِل» و «الیزابت» می‌گریزند اما این‌بار به دام «کیبنر»، «جک» (که تسخیر شده) و «جفری» که به آنان نوید شکل تازه‌ای از زندگی بدون احساسات مشکل‌آفرین را می‌دهد، می‌افتند. آن دو بار دیگر موفق به فرار می‌شوند. سرانجام «الیزابت» تسخیر می‌شود و «بِنِل» کارخانه‌ای مملو از پیله‌ها را نابود می‌کند. اما وقتی چندی بعد «نانسی» او را در خیابان می‌بیند، در می‌یابد که جسم او نیز تسخیر شده است.
* بازسازی کافمن از فیلم کلاسیک دان سیگل (1956)، اگرچه در اندازه‌های نسخه اصلی نیست، اما در انطباق مضمون اصلیِ داستان با فضای اصلیِ داستان با فضای خاص و تنش‌های سیاسی / اجتماعی زمان ساخت فیلم (دهه 1970) و همچنین دربه کارگیری تمهیدات صوتی و تصویری جدید برای نمایش صحنه‌های تسخیر جسم موفق می‌نماید. مضمون محوری مثل دیگر آثار کافمن (جنس مناسب، 1983 و هنری و جون، 1990) تأکید بر اهمیت «گروه» در موقعیت‌های مختلف است. جسم هر «فرد» تنها وقتی تسخیر می‌شود که از «جمع» دور افتاده باشد. سیگل و ستاره فیلمش، مکارتی به ترتیب در نقش‌های کوتاه یک راننده تاکسی و مرد کریزانی که در خیابان از «هجوم» خبر می‌دهد، حضوری به یک اندازه طنزآمیز و خاطره‌انگیز دارند.


همچنین مشاهده کنید