دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
تماس - The Touch
سال تولید : ۱۹۷۱
کشور تولیدکننده : آمریکا و سوئد
محصول : A.B. پیکچرز و سینماتوگراف A.B.C.
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست
آهنگساز(موسیقی متن) : یان یوهانسون
هنرپیشگان : الیوت گولد، بیبی آندرسون، ماکس فون سیدو، شیلا رید، استفان هالرستام، ماریا نولگارد و آکه لیندستروم.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه.
«کارین» (آندرسون)، پس از پانزده سال زندگی پُرسعادت با جراحی بهنام «آندراس ورگروس» (فون سیدو)، به زندگی آرام بورژوائی خود در شهری کوچک در سوئد عادت کرده است، ولی ابتدا مرگ مادرش و بعد ملاقات با «دیوید کوواک» (گولد) - یک باستانشناس خارجی که به «کارین» ابراز عشق میکند - این آرامش را در هم میریزد. «کارین» با وجود اخلاق تند و خشن «دیوید» رابطهای عاطفی را شروع میکند و روز به روز بیشتر به او وابسته میشود، و حتی دوری شش ماهه «دیوید» آتش این عشق را بیشتر شعلهور میکند. «آندراس» از طریق نامهای بیامضا از این رابطه باخبر میشود و با «دیوید» برخورد میکند. پس از مجادلهای خشن، «دیوید» بیخبر «کارین» باردار را ترک میکند و به لندن میرود. «کارین» با وجود هشدار «آندراس» بهدنبال او به لندن میرود و پس از پذیرائی گرم خواهر «دیوید»، «سارا» (رید)، به سوئد باز میگردد. «کارین» نزدیک به زایمان است که «دیوید» دوباره میآید و به او پیشنهاد ازدواج میدهد. «کارین» میگوید با این که هنوز دوستش دارد، ولی نمیخواهد دوباره او را ببیند. «دیوید» او را به وابستگی به زندگی بورژوازی متهم میکند و «کارین» جوابی نمیدهد. «دیوید» میرود.
* برگمان، تماس را خیلی ساده «یک قصه عاشقانه» توصیف کرده است. اما با اینکه تماس کمتر از فیلمهای دوره میانی او بار متافیزیکی دارد و از لحاظ واقعگرائی عاطفیاش به مصیبت (1969) نزدیکتر است، نمادپردازیهای دقیق آن گواه تداوم علاقه برگمان به حقایق کلی و نیز حقایق شخصی است. در فیلم، آزادی و خطر، جدائی ناپذیرند و نمیتوان بدون قبول خطر به استقبال آزادی رفت. صحنه تکان دهندهای که طی ان «دیوید» در پس دیواری آجری مجسمهای از با کره مقدس متعلق به شش قرن قبل را مییابد و سپس مجسمه فرو میپاشد، اشاره نمادینی است به خطرات فرو ریختن دیوارهای محافظ زندگی، خطرات حفاری در اعماق گذشته و خطرات تأثیرات بیگانه. «دیوید» برای «کارین» معرّف یک ریسک بزرگ است و انگیزه اندیشیدن به یک انتخاب. اینجا انتخاب میان امنیت کلاستروفوبیک و لذت پُرمخاطره است و برگمان کاری کرده تا این انتخاب برای «کارین» سخت دشوار باشد. در اینجا برخوردهای میان عشاق دردناک و ناراحتکننده است. از نسخه انگلیسی زبان فیلم که جملههای شخصیت گولد را تصنعی مینمایاند، حتیالامکان باید حذر کرد. باورپذیری این رابطه عاشقانه تقریباً به تمامی مدیون بازی سحرانگیز آندرسون و تغییر حالتهای بسیار ظریف چهره او است.
کشور تولیدکننده : آمریکا و سوئد
محصول : A.B. پیکچرز و سینماتوگراف A.B.C.
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست
آهنگساز(موسیقی متن) : یان یوهانسون
هنرپیشگان : الیوت گولد، بیبی آندرسون، ماکس فون سیدو، شیلا رید، استفان هالرستام، ماریا نولگارد و آکه لیندستروم.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه.
«کارین» (آندرسون)، پس از پانزده سال زندگی پُرسعادت با جراحی بهنام «آندراس ورگروس» (فون سیدو)، به زندگی آرام بورژوائی خود در شهری کوچک در سوئد عادت کرده است، ولی ابتدا مرگ مادرش و بعد ملاقات با «دیوید کوواک» (گولد) - یک باستانشناس خارجی که به «کارین» ابراز عشق میکند - این آرامش را در هم میریزد. «کارین» با وجود اخلاق تند و خشن «دیوید» رابطهای عاطفی را شروع میکند و روز به روز بیشتر به او وابسته میشود، و حتی دوری شش ماهه «دیوید» آتش این عشق را بیشتر شعلهور میکند. «آندراس» از طریق نامهای بیامضا از این رابطه باخبر میشود و با «دیوید» برخورد میکند. پس از مجادلهای خشن، «دیوید» بیخبر «کارین» باردار را ترک میکند و به لندن میرود. «کارین» با وجود هشدار «آندراس» بهدنبال او به لندن میرود و پس از پذیرائی گرم خواهر «دیوید»، «سارا» (رید)، به سوئد باز میگردد. «کارین» نزدیک به زایمان است که «دیوید» دوباره میآید و به او پیشنهاد ازدواج میدهد. «کارین» میگوید با این که هنوز دوستش دارد، ولی نمیخواهد دوباره او را ببیند. «دیوید» او را به وابستگی به زندگی بورژوازی متهم میکند و «کارین» جوابی نمیدهد. «دیوید» میرود.
* برگمان، تماس را خیلی ساده «یک قصه عاشقانه» توصیف کرده است. اما با اینکه تماس کمتر از فیلمهای دوره میانی او بار متافیزیکی دارد و از لحاظ واقعگرائی عاطفیاش به مصیبت (1969) نزدیکتر است، نمادپردازیهای دقیق آن گواه تداوم علاقه برگمان به حقایق کلی و نیز حقایق شخصی است. در فیلم، آزادی و خطر، جدائی ناپذیرند و نمیتوان بدون قبول خطر به استقبال آزادی رفت. صحنه تکان دهندهای که طی ان «دیوید» در پس دیواری آجری مجسمهای از با کره مقدس متعلق به شش قرن قبل را مییابد و سپس مجسمه فرو میپاشد، اشاره نمادینی است به خطرات فرو ریختن دیوارهای محافظ زندگی، خطرات حفاری در اعماق گذشته و خطرات تأثیرات بیگانه. «دیوید» برای «کارین» معرّف یک ریسک بزرگ است و انگیزه اندیشیدن به یک انتخاب. اینجا انتخاب میان امنیت کلاستروفوبیک و لذت پُرمخاطره است و برگمان کاری کرده تا این انتخاب برای «کارین» سخت دشوار باشد. در اینجا برخوردهای میان عشاق دردناک و ناراحتکننده است. از نسخه انگلیسی زبان فیلم که جملههای شخصیت گولد را تصنعی مینمایاند، حتیالامکان باید حذر کرد. باورپذیری این رابطه عاشقانه تقریباً به تمامی مدیون بازی سحرانگیز آندرسون و تغییر حالتهای بسیار ظریف چهره او است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی دولت صادق زیباکلام انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران بارش باران شهرداری تهران قتل سازمان هواشناسی سیل سلامت حج تمتع پلیس زلزله وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار سایپا قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو مسکن بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سالار عقیلی دفاع مقدس سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران تئاتر سریال سینما
وزارت علوم خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه آمریکا افغانستان نوار غزه سازمان ملل اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس مهدی طارمی فولاد خوزستان لیگ برتر رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی مغز تبلیغات نوآوری دبی شفق قطبی ایلان ماسک ناسا
ویتامین خواب کودک سلامت روان تجهیزات پزشکی کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان