دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
اتفاق بزرگ در جام ۲۰۰۶
● تور مسافرتی حاجمیرزا
کسانیکه با تاریخ دوران قاجاریه آشنا هستند، حتماً نام حاجمیرزا آغاسی صدر اعظم خرافاتی محمدشاه قاجار را به خاطر دارند. او مردی بود که بهرغم حماقتی که در عصر شاهان قاجار بر دولتمردان این مملکت سایه افکنده بود، آنقدر سواد مملکتداری داشت که از او داستانهائی ریز و درشت در تاریخ به یادگار باقی بماند. یکی از داستانهائی که کلیت آن را به حاجمیرزا آغاسی نسبت میدهند قضیه ایجاد کار برای بیکاران است که اکنون به مانند یک اقدام بسیار عاقلانه در علم اقتصاد جای خود را باز کرده است.
میگوید حاجمیرزا در اواسط سلطنت محمدشاه هنگامیکه متوجه شد تعداد بیکاران در تهران رو به افزایش نهاده است، به پیشکار خود دستور داد که دویست و پنجاه نفر از بیکاران را به حومه شهر ببرد و به منظور دستیابی به آب نوشیدنی آنها را به شغل چاهکنی سرگرم نماید.
روزی که حاجی به منظور سرکشی به این گروه از فعالان اقتصادی! به حومه شهر رفته بود، یکی از بیکاران که از چاهکنی و تلاشی بیفایده برای رسیدن به آب خسته شده بود، همراهان حاجمیرزا را به کناری زد و خود را به صدراعظم پادشاه رساند و گلایه کرد که:
قربان، این چاهی که ما حفر میکنیم، کاملاً مشخص است که آب ندارد.
حاجی با لبخندی که خاص خود او بود پاسخ داد: من هم میدانم که این چاه آب ندارد، اما ابله! اگر برای ما آب ندارد، برای تو که نان دارد!
این داستان متعلق به عصر حاجمیرزا آغاسی را داشته باشید تا به اصل موضوعی که میخواهیم با شما در میان بگذاریم، برسیم.
● بچههای خوب و سفر به آلمان
حتی اگر آدم بددلی نباشیم باید قبول کنیم که صعود تیم ملی فوتبال ایران به مرحله نهائی بازیهای جام جهانی آلمان ۲۰۰۶، فقط برای فوتبال این سرزمین مفید نبوده است. کاملاً مشخص است که حضور ایران در آلمان برای گروههای دیگری از اهالی این مملکت نیز نان و آبدار بوده است. بهعنوان مثال اگر در همین اوضاع و احوالی که در آن بهسر میبریم، اندک دقتی به تبلیغات کالاهای گوناگون مصرفی داشته باشیم، بهراحتی متوجه خواهیم شد که حضور تیم ملی فوتبال ایران در بازیهای آلمان ۲۰۰۶ بهانه بسیار مناسبی دست تولیدکنندگان کالاهای مصرفی داده است تا با توجه به علایق مردم این مملکت به فوتبال و جام جهانی، از فرصت استفاده کنند و محصولات ریز و درشت خود را به فروش برسانند.
نکته قابل توجه این است که در این شرایط و این وضعیت، بعضی از مؤسسات دولتی و شبهدولتی هم از بخش خصوصی جلوتر رفتهاند و با تبلیغ سفر مجانی به آلمان در زمان برگزاری بازیهای جام جهانی، سعی میکنند تا نظر ساکنان این کشور را به سمت خدمات و محصولات خود جلب نمایند.
● کمی هم آمار و ارقام
برای اینکه خیال نکنید در طرح این موضوع، دچار اغراق و زیادهگوئی شدهایم، از تعدادی از بینندگان همیشه ثابت برنامههای تلویزیونی خواستیم که با شمارش تعداد مؤسسات و شرکتهائی که مسافرت به آلمان در تابستان آینده را برای مصرفکنندگان محصولات خود در نظر گرفتهاند، در این بحث مقداری آمار و ارقام را در اختیار شما قرار دهند.
شاید باور نکنید اما عین واقعیت است که در این پژوهش و تحقیق آماری بسیاری از مؤسسات، شرکتها و کارخانجات تولیدی اعلام کردهاند که در تابستان سال آینده، گروههای کثیری از هموطنان ما را برای تماشای بازیهای جام جهانی به کشور آلمان اعزام خواهند کرد.
در این میان یکی از شرکتهای تولیدکننده پودر رختشوئی اعلام کرده است که اگر ”در“ قوطیهای ۲۵۰ گرمی محصولات این کارخانه را به روابط عمومی ارسال نمایند، به قید قرعه هفتصد نفر از مصرفکنندگان پودر رختشوئی را به مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان اعزام خواهند کرد. در این زمینه لابد خودتان هم میدانید که عموم مصرفکنندگان پودر رختشوئی، خانمهای خانهدار هستد و اگر نیمی از مصرفکنندگان این کالای استراتژیک اسم خودشان را پشت در قوطیهای این شرکت بنویسند و بخواهند در قرعهکشی اعزام به آلمان شرکت نمایند، آنوقت اگر وعدههای این مدیران اقتصادی! راست باشد، باید در انتظار این اتفاق باشیم که در تابستان سال آینده بیش از نیمی از مادران ما و زنان خانهدار این مملکت، برای تماشای بازیهای جام جهانی به آلمان مسافرت کنند.
با توجه به آماری که از تبلیغات تلویزیونی کالاهای مصرفی و همچنین شرکتها و مؤسسات دولتی و شبه دولتی بهدست آمده است (بهویژه آندسته از آگهیهای تلویزیونی که فقط از یک کانال پخش شدهاند) هماکنون حدود یازده هزار و نهصد نفر شانس این را دارند که در قرعهکشیهای مختلف شرکت کنند و بهعنوان برندگان خوش شانس سال به آلمان اعزام شوند و مسابقات جام جهانی آینده را از نزدیک تماشا کنند.
بهعنوان مثال شرکتها و مؤسسات زیر اعلام کردهاند که گزیده مصرفکنندگان کالاهای خود را ـ البته پس از قرعهکشی ـ به بازیهای جام جهانی آلمان ۲۰۰۶ اعزام خواهند کرد.
● اسامی و شرکتهای خدماتی و تولیدی:
نام شرکت تعداد نفرات اعزامی
مؤسسه مالی... ۷۰۰ نفر
بانک... ۴۵۰ نفر
بانک... ۵۰۰ نفر
بانک... ۷۰۰ نفر
آب معدنی... ۲۰ نفر
روغن موتور... ۲۰ نفر
CD...ـ ۲۰ نفر
ماکارونی... ۵۰ نفر
روغن نباتی... ۶۰۰ نفر
رایانه... ۶۰۰ نفر
شامپو... ۳۰ نفر
تلویزیون... ۳۰ نفر
رادیاتور... ۶۰ نفر
ماشین لباسشوئی... ۲۰ نفر
فرش ماشینی... ۴۰ نفر
کرم بهداشتی... ۲۰ نفر
چیپس... ۲۰ نفر
بدیهی است اگر اوضاع و احوال به همان ترتیب پیش برود تا یک ماه مانده به شروع مسابقات جام جهانی آینده بسیاری از مؤسسات خدماتی و کارخانجات تولیدکننده کالاهای مصرف به قید قرعه نصفی از جمعیت این مملکت را بهعنوان برندگان خوشبخت به آلمان میفرستند!! بدیهی است در چنین حالتی کار و کسب این شرکتهائی که مسافران را در قالب تور به آلمان میبرند (و از قرار بهعنوان هزینه نیز سه چهار، پنج میلیون تومان هم بهصورت نقد و اقساط میگیرند) کاملاً کساد میشود و آنها نیز مجبور میشوند برای رونق گرفتن کاسبیشان دویست، سیصد نفر از طالبان سفر به آلمان را به قید قرعه و بهعنوان برندگان خوشبخت رایگان به بازیهای جام جهانی اعزام کنند!
زهره حاجحیدری
منبع : مجلهفوتبال
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر هواشناسی تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
قیمت خودرو دلار ارز قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی ازدواج قرآن کریم
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی