دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
جایگاه منابع انسانی در مدل توسعه دانایی محور
در سال ۱۹۹۰ بسیاری ازاندیشمندان وکارشناسان مباحث توسعه، بر مدلی از توسعه انگشت گذاشتند كه در پیادهسازی و اجرای آن حاکمیت مردم به عنوان بازیگران واقعی به رسمیت شناخته شود.
درطی زمان و باترکیب شدن و تاثیر گرفتن از جریانات فکری و تحولات جهانی آن سالها، توسعه پایدار به عنوان مدل نوینی از توسعه مورد بررسی و چالش قرار گرفت.
ورود به هزاره سوم با پیشرفتها و فناوریهای مختلف در تمامیابعاد علمی و فنی همراه بود و مردماین دوره برای عصری که در آن زندگی میکردند عنوان عصر اطلاعات را برگزیدند.
تنوع و گسترش ابزار و زیر ساختهای تکنولوژیکی از یک سو و توسعه فوق العاده دانش و اطلاعات بشر از سوی دیگر و همچنین تاثیر متقابل و فزایندهاین دو شاخص عمده عصر اطلاعات که از آن به عنوان فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی یاد میشود باعث شد تا سیر توسعه تکنیک و دانش سریعتر از قبل شود.
بااین زمینه لازم بود که انسان به عنوان بازیگر اصلی این عرصه هویت و نقش تازهای برای خود بیابد.
لذا بااین هدف و با توجه به تجربیات گذشته از مدلهای مختلف توسعه و همچنین با بررسی نقش و جایگاه انسان در هریک از آنها، به تعریف جدیدی از توسعه بر اساس محوریت انسان دست یافت و آن را توسعه دانایی محور نام نهاد.
انسان عصر اطلاعات برای پایه ریزی و ساخت جامعه اطلاعاتی نیاز به طراحی و استاندارد سازی اصول و چارچوبهای توسعه با توجه به اولویتها، ظرفیتها و امکانات جدید داشت.
بنابراین مبحث توسعه در قرن بیست و یکم نیز به عنوان یک عنصر محوری در برنامههای عمومیجوامع مختلف مورد توجه قرار گرفت.
اما آنچه که توسعه دانایی محور را به عنوان یک الگوی جدید و جامعه دانایی محور را به عنوان منعطفترین جامعه از سایر مدلها و جوامع جدا میسازد توجه جدیاین مدل به مبحث توسعه منابع انسانی به عنوان یک زیر ساخت اساسی است.
این مدل توسعه با دیدگاه فوق العاده پر اهمیتی که برای آموزش قایل است جایگاه ویژهای را برای خلاقیت، فرهنگ، مشارکت، تعلیم و تربیت عمومی، آموزشهای عالی، دسترسی عمومیبه امکانات و دانش، تامین نیازهای اساسی و بنیادین انسان به عنوان اولویت و استاندارد در نظر گرفته است.
بنا براین جامعه دانایی محور با توجه به نقش و اهمیت بالایی که برای انسان قایل است و استانداردهایی که پیش روی او گذاشته است سعی میکند نیازهای انسانی را از میاناین استانداردها و اولویتها پیدا کند و در رفع و بهبود آنها تلاش کند.
آموزش در جامعه دانایی محور به عنوان یک رکن اساسی بهترین بستر برای توسعه اطلاعاتی است و این توسعه اطلاعاتی دقیقا به خاطر اهمیت دادن به نقش والای تمامی انسانها و به اصطلاح شهروندان جامعه دانایی محور است.
از سوی دیگر، دستیابی به یک جامعه دانایی محور بدون توجه و پرداختن به موضوع تربیت نیروهای انسانی متخصص در تمامی زمینههای مورد نیاز جامعه برای قرار گرفتن در جریان تولید، طبقهبندی و انتقال اطلاعات، امری غیر ممکن و محال جلوه میکند.
بنابراین میطلبد که در تعیین اولویتهای آموزشی برای جامعه دانایی محور نقش و جایگاه ویژهای برای مساله توسعه منابع انسانی قایل شویم، زیرا انسان رکن به عنوان توسعه باید محور اساسی برنامهها و روشهای توسعه باشد واین امکان برایش فراهم شود تا در قالب جامعه دانایی محور قادر به پرورش خلاقیتها و استعدادهای خود باشد.
نوشته شده توسط مهندس فرنود حسنی
منبع : مدیران برتر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت علی شمخانی مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
تهران سلامت شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
دلار ارز تورم قیمت دلار مالیات خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی اپل آیفون ماه تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز کاهش وزن بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی