شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی درونی: فرایندی جهت ارتقای کیفیت آموزش در گروه آموزشی اطفال دانشگاه علوم پزشکی سمنان


ارزیابی درونی: فرایندی جهت ارتقای کیفیت آموزش در گروه آموزشی اطفال دانشگاه علوم پزشکی سمنان
● سابقه و هدف:
با توجه به نقش ارزیابی در ارتقا کیفیت آموزش پزشکی، هدف از این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزشی اطفال دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود که به منظور ارتقا کیفیت آموزشی انجام شد.
● مواد و روش ها:
در این ارزیابی از الگوی اعتبار بخشی استفاده شده است. زمان مطالعه زمستان ۱۳۷۹ و مکان مطالعه بیمارستان امیرالمومنین بخش اطفال بوده است. ارزیابی در شش زمینه انجام شد که عبارت بودند از: اهداف آموزشی، اهداف درمانی، اهداف پژوهشی، جایگاه سازمانی، فرایند تدریس و عوامل پشتیبانی. اهداف آموزشی و فرآیند تدریس در دوره های کارآموزی، کارورزی و دستیاری سال اول و سوم گروه آموزشی اطفال بررسی شد.
اهداف درمانی شامل ارزیابی امکانات تشخیصی و درمانی؛ اهداف پژوهشی شامل تعداد پایان نامه های راهنمایی شده، شرکت در سمینارها و کنگره ها، ارایه مقاله و چاپ مقاله در مجلات پزشکی توسط اعضا هیئت علمی گروه اطفال؛ جایگاه سازمانی شامل مدیر گروه، شورای گروه و اعضای گروه و عوامل پشتیبانی شامل نیروها و پرسنل بخش های مختلف، فضا و تجهیزات موجود در بخش بوده است. برای جمع آوری داده ها از ۳۵ پرسشنامه با ۴۶۰ ملاک استفاده شد و امتیاز ارزیابی از میانگین امتیازها بدست آمد و بر اساس طبقه بندی گورمن تجزیه و تحلیل شد.
● یافته ها:
در این ارزیابی، اهداف آموزشی با امتیاز ۴۵/۳ در رده بیش از رضایت بخش قرار گرفت و بالاترین امتیاز در این مورد مربوط به اهداف آموزشی در سال اول دستیاری بود. اهداف درمانی با امتیاز ۲/۳ در رده بیش از رضایت بخش و اهداف بهداشتی با امتیاز ۱۶/۴ در رده قوی قرار گرفت. در ارزیابی اهداف پژوهشی گروه با امتیاز ۲/۳ در رده بیش از رضایت بخش، و از نظر فضا و پرسنل و تجهیزات با امتیاز ۶/۳ در رده خوب طبقه بندی شد. همچنین جایگاه سازمانی گروه با امتیاز ۰۷/۳ و فرآیند آموزش با امتیاز ۵۲/۳ در رده بیش از رضایت بخش قرار گرفتند.
● نتیجه‌گیری:
با بررسی نتایج بدست آمده گروه آموزشی اطفال با بدست آوردن ۳۹/۳ امتیاز در رده بیش از رضایت بخش گورمن قرار گرفت که نشانه وضعیت مطلوب گروه می باشد.
مریم سیف هاشمی
محمداسماعیل امین بیدختی
محمدصادق یزدی ها
محمد نبوی
محمد فرانوش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید