شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
تأملی بر گزارههای شعر امروز
۱) دنیای شعر به روایتی همانا برپایی <اضطراب جهان> و راهی برای رسیدن به معصومیتی تام و تمام در حوزه <زبان دیگر> و آوازهای روشن خیال، در بستر حادثههای پر از رنگ و پر از رویاهای خاموشی و سرشار از سكوت آدمی است! در این چشمانداز، شاعران، به درون متنی پا میگذارند كه دستمایه اولیه آن را واژههایی از جنس <زیستن> و شكلی از بیداری <اشیا> در برگرفتهاند. لذا، شاعر امروز، در برابر واقعیتهایی عریانی به پا ایستاده است كه در آن نبض <بیداری> و <بیداد> در تقابل هم میزنند و حضور مستمر كلمات بر این عرصه، كنشها و واكنشهای آدمی را به تصویر میكشند. گفتنی است كه <تفرد> و خودبودن، آهنگ و حركت واژهها را به سمت شاعر جهت میبخشند و موقعیتهای تازهای را بر محور <شكل عاطفهها> شكل میدهند. در نتیجه كلمات برای واگویی خود به گستره زبان راه پیدا میكنند.
شكی نیست كه شاعران امروز سعی دارند به ظرفیتها و سرچشمههای <دلالتهای زبانی> نزدیك و نزدیكتر شوند تا از این رهگذر، مكاشفه تازهای در جهان كلمات صورت پذیرد. بنابراین در واپسین نگاه، این شاعر است كه به هزار انگیزه متفاوت، نقاب از چهره واژهها برمیدارد و برای برجستهسازی كلمات معطل، بر طبل زبان میكوبد. در این میان شعلههای شعر به كمك نظمی درونی، همه باورهای بهجامانده را به آتش میكشد. این یعنی آن <اتفاق> جاری و دائمی كه در ذهن و زبان شاعر به بار مینشیند و صورتبندی آهنگ <كلمات> از دایره فضای روزمرگی خارج میشود. به عبارت دیگر، زبان شعر با مختصاتی دیگر وارد عرصه ادبیات میگردد.
بنابراین، دنیای شعر، در پی رهاسازی كلمات از زندگی همیشگی به سرشت و سرنوشت تخیلات و احساسات پنهان آدمی نزدیك و نزدیكتر میشود و در نهایت میان بودن و نبودن به خلاقیتی شگفت منتهی میگردد و سادهتر اینكه شاعر، همان صیاد لحظههای ترد و شكنندهای است كه در فرصتهای <كمیاب> به شكار واژههای سركش میپردازد و بر آنچه كه میگوید و مینویسد حس میكند و بر آنچه كه حس میكند به موقعیت زبانی خیالانگیز میسپارد.
<متأسفم/ ! آنقدر دوستت دارم / كه گاه میخواهم / تنها درون یك قاب عكس / با تو زندگی كنم.( >از شعر <عكس>، شمسی پورمحمدی)
۲) و اما سرنوشت شعری كه سه دهه از زادروز آن میگذرد. گفتنی است كه در این سالها، جریان شعر همپای جریانهای آزادی و یاورمندیهای تازه انسان معاصر، خود محور ذهن و زبان بسیاری از شاعران این زمانه بوده و هست. در اینجا و اكنون، شعر امروز با قابلیتها و مكثهای فراوانی روبهرو بوده است. چرا كه دغدغهها و ظرفیتهای فردی شاعر در برخورد با پدیدههای پیرامونی، هر بار با شیوههای بیانی خاصی درگیر میشود.
لذا آنچه كه نیما و دیگر آموزگاران شعر امروز به ما میآموزند، خود به شاعر در موقعیت این روزگار فرصت میدهد تا از انگارههای <كهن> عبور كند و در قلمرو زبان به كشف ظرفیتهای تازهتری از پیكربندی و تركیبات استعاری و شهرهها دست یازد. در این سالها، علیرغم كجاندیشی و بدسلیقگی بسیاری از شاعران، بخصوص در میان جوانان، به گمان من اتفاق تازهای چه در شكلبندی و چه در لایهبندی معنایی به وقوع پیوسته كه بسیاری از آنها محل تأمل، تأویل و داوری هست و خواهند بود.
محمود معتقدی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی بارش باران وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بورس ایران خودرو هوش مصنوعی بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات بازار خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران میراث فرهنگی فضای مجازی دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه افغانستان ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان رئال مادرید لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس بازی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه استقلال
ایلان ماسک تبلیغات اینترنت ناسا اپل فیبرنوری گوگل
فشار خون چاقی آسم کبد چرب زوال عقل