یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

‌تصادفات رانندگی و صدمات چشمی‌


‌تصادفات رانندگی و صدمات چشمی‌
در سال ۱۹۹۰ ‌انجمن ملی پیشگیری از نابینایی آمریكا تعداد مراجعان به درمانگاه‌ها و‌ ‌بیمارستان‌ها را كه از ناراحتی‌های چشمی رنج می بردند، بالغ بر‌ ۲۹۰ ‌هزار نفر اعلام كرده است. از این تعداد، حدود ۱۵۵ هزار نفر كسانی بودند كه‌ ‌در یك سانحه رانندگی، دچار آسیب شده بودند. همچنین در ۱۰ تا ۱۵ درصد قربانیان‌ ‌حوادث رانندگی، جراحات و پارگی‌های عمیق در چشم گزارش شده است. ‌
● در كشور انگلستان نیز در دهه نود، ۲۳ درصد از صدمات شدید چشم به علت تصادفات‌ رانندگی بوده است.
این آمار در كشور فرانسه ۱۸ درصد است كه معمولاً رانندگان در ۵۰ درصد از این صدمات، بینایی یك چشم خود را از دست داده اند و در ۲۰ درصد از‌ ‌موارد نیز، كوری هر دو چشم گزارش شده است. در آسیب های چشمی معمولاً پلك ها در اثر اصابت یا فرو رفتن اجسام تیز پاره می‌شوند كه باعث صدمه به چشم و یا عفونت شدید در آن می شوند. این عفونت می‌تواند از‌ ‌طریق رگ‌های خونی به مغز انتقال پیدا كند و شرایط بسیار بدی را برای فرد به وجود‌ ‌بیاورد. ‌زمانی كه شیشه جلو می‌شكند و تكه‌های آن وارد چشم راننده می‌شود، شرایط‌ ‌خطرناكی به وجود می‌آید. حتی با وجود بیرون آوردن تكه‌های شیشه از چشم باز هم امكان‌ ‌ماندن ذرات بسیار ریز شیشه در چشم وجود دارد كه می‌تواند پس از مدتی باعث عفونت‌های‌ ‌شدید در چشم شود. در این گونه موارد، ضروری است با مراجعه به متخصص چشم از عاری‌ ‌بودن چشم از ذرات ریز شیشه اطمینان پیدا كرد. ‌
گاه ضربه‌های شدیدی كه به سر راننده و یا قسمت‌های كناری سر (گیجگاه) وارد می‌شود، می‌تواند سبب از كار افتادن یا قطع عصب بینایی شود. گاهی نیز چنین ضربه هایی می‌تواند سبب پارگی اجزای داخل كره چشم شود و ایجاد عفونت در چشم كند. ‌اگر در تصادفات رانندگی ضربه‌ای نسبتاً شدید به پیشانی و ناحیه ابروهای‌ ‌راننده وارد شود، نتیجه نابینایی فوری و دائمی خواهد بود. چنین آسیب‌هایی در‌ ‌تصادفات با دوچرخه ، موتور سیكلت ، سقوط از ارتفاع و برخورد چوب و چماق در دعواها نیز به وجود می آید. ‌
● بستن كمر بند ایمنی را جدی بگیرید‌
‌بهترین راه برای جلوگیری از برخورد سر به شیشه جلو و پرت شدن راننده به سمت‌ ‌جلو و آسیب‌های ناشی از آن، بستن كمربند ایمنی ماشین است. رانندگانی كه در‌ ‌استفاده از كمر بند ایمنی كوتاهی می‌كنند و این كار را نوعی محدودیت می‌دانند ‌همواره در معرض نابینایی ناشی از برخورد سر با شیشه جلو در تصادفات و یا ترمزهای‌ ‌ناگهانی هستند.‌

محمدرضا میرغلامی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید