شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

ابوحسین قشیری نیشابوری مسلم بن حجاج ‌بن مسلم


جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۲۰۴ -۲۶۱) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - نیشابور
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث
وی دومین محدث اهل سنت و یکی از ارکان حیث بود. به دنبال حدیث به عراق و حجاز و شام و مصر سفر کرد و از دویست و بیست نفر از جمله: عبدالله بن مسلمه قعنبی و یحیی بن یحیی نیشابوری و اسحاق بن راهویه و احمد بن حنبل احمد بن سعید دارمی و احمد بن عیسی تستری و محمد بن اسماعیل بخاری و اسحاق بن منصور مروزی و بشر بن حکم و حسن‌بن عیسی بن ماسرجس و حسین بن عیسی بسطامی و علی بن جعد و عبیدالله قواریری و ابوربیع زهرانی و عمر بن حفص بن غیاث و اسماعیل بن ابی اویس و عبدالله بن محمد زهری و عمرو بن زراره و محمد بن اسحاق صاغانی و بندار و محمد بن صباح دولابی و محمد بن قدامه بخاری و محمد بن یحیی مروزی و موسی بن قریش بخاری و عیثم بن خارجه یحیی بن محمد لؤلؤی و یحیی بن معین و یوسف بن یعقوب صفار و ابوزرعه رازی و ابوقدامه سرخسی حدیث شنید. شیخ و استادش ، محمد بن عبدالوهاب فرّاء ، و علی بن حسن هلالی و ابوبکر جارودی و علی بن حسین رازی و صالح بن محمد جَزَره و ابوعیسی ترمذی و احمد بن مبارک مستملی و عبدالله بن یحیی سرخسی و ابوسعید حاتم بن احمد کندی بخاری و ابراهیم بن اسحاق صیرفی و ابراهیم بن محمد ، راوی "الصحیح" و ابوعمرو خفاف و زکریا خفاّف و عبدالله خفٌاف و ابوعلی حافظ بلخی و ابوعبدالرحمان ابن ابی حاتم رازی و علی بن اسماعیل صفار و ابوحامد اعمشیو ابوحامد احمد شرقی و فضل بن محمد بلخی و ابن خزیمه و ابوالعباس سرّاج و ابوعوانه حافظ و ابوحامد احمد بن علی حسنویه و مکی بن عبدان و جماعتی دیگر از وی روایت کرده‌اند. محمد بن بشار می‌گوید: حفّاظ دنیا چهار تن هستند: ابوزرعه در ری ، مسلم در نیشابور ، عبدالله دارمی در سمرقند ، محمد بن اسماعیل دربخارا. در نیشابور درگذشت. از آثارش: "الجامع‌الصحیح" یا "صحیح مسلم" دومین کتاب صحیح اهل سنت ، که در آن دوزادهٔ هزار حدیث را در مدت پانزده سال نوشته است و بسیاری آن را شرح کرده‌اند؛ "المسندالکبیر علی‌الرجال"؛ "الجام‌الکبیر علی‌الابواب"؛ "الاسماء و الکنی" یا "الکنی و الاسماء"؛ درچهار مجلد ، "السؤالات عن احمد بن حنبل"؛ "الاقران"؛ "الأفراد"؛ "الوحدان"؛ کتاب "من لیس له الا راو واحد"؛ "اوهام‌المحدثین"؛ کتاب "التمییز فی الحدیث"؛ "العلل" یا "علل الحدیث"؛ "الطبقات".
منبع : مطالب ارسالی