سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

جهان دفتر کار من است


جهان دفتر کار من است
گوشی‌های تلفن‌همراه امروز ارتباطات جهانی را شکل می‌دهند، اما چه کسی در شکل دادن به موبایل‌ها نقش دارد؟ BBC News برای پاسخ به این پرسش از طریق گفت‌وگویی با جان چیپ‌چیس (Jan Chipchase)، مدیر تحقیقیات بخش طراحی گوشی در نوکیا گزارشی تهیه کرده و این قضیه را پی‌گرفته است که در ادامه می‌خوانید.
جان چیپ چیس دور دنیا می‌گردد و به نحوه استفاده مردم از موبایل‌هایشان در زندگی روزمره نگاه می‌کند و یا دقیق‌تر بگویم، چگونگی زندگی آدم‌ها را زیر نظر می‌گیرد و بررسی می‌کند.
او به نقشه جهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این دفتر کار من است، جایی که تمام روز کاری‌ام را در آن می‌گذرانم
در طی ۱۲ ماه اخیر از ۱۵ کشور دیدن کرده و ۸ پروژه تحقیقاتی را در ابعاد وسیع به اتمام رسانده است.
تمرکز چیپ چیس بیش‌تر بر نحوه استفاده افراد، محل نگهداری گوشی‌ها، چگونگی پاسخگویی به گوشی و جزییات فراوان دیگر درباره ارتباط افراد با دستگاه‌های موبایل‌شان است که به شکل‌گیری مناسبات جهان ما کمک می‌کند.
در خیابان، خانه، دفتر کار، جیب پیراهن یا شلوار، کیف دستی، بازار و حتی در جلسات، مکان‌هایی است که این مرد به استفاده تلفن‌همراه توسط افراد دقت می‌کند و قصد پیدا کردن ارتباطی بین نحوه استفاده و فرهنگ آن منطقه دارد.
مطالعات وی مثلا مواردی از جمله نگاه کردن به سرویس شارژ باتری در منازل در کشور اوگاندا، سرویس شارژ باتری در خیابان‌های شهر کامپالا، نحوه استفاده مردم بی سواد از موبایل و اخیرا مکان‌های نگهداری موبایل‌های‌شان را در بر می‌گیرد.
وی از تمامی اقشار جامعه، از شهرنشینان تا حاشیه‌نشینان، از افراد کم سن و سال و نوجوان تا پیرمردها و پیرزن‌های ۹۰-۸۰ ساله نظرسنجی می‌کند.
● رفتار انسان‌ها خیلی کند تغییر می‌کند، فناوری خیلی سریع
جان چیپ چیس می‌گوید: رفتار آدم‌ها است که خیلی کند تغییر می‌کند، در حالی که فناوری به سرعت در حال تغییر و تحول است.
من در مطالعات رفتاری انسان‌ها متخصص شده‌ام و گاه این مطالعه با یک سوال کوچک مانند «چه چیزی را اغلب مردم با خود حمل می‌کنند» شروع می‌شود.
پاسخ به این سوال برای شرکت نوکیا با اهمیت است زیرا بدین ترتیب متوجه می‌شویم که مردم چه چیزهایی را در کیف خود قرار می‌دهند. اگر شما دریابید که کدام کالا برای فرد ارزش حمل کردن دارد، آنگاه می‌توانید انگیزه افراد را دریابید.
● لایه‌های پنهان
چیپ چیس تیمی متشکل از طراحان و روانشناسان را با خود به کشورهای مختلف جهان می‌برد تا بافت زندگی مردم را بررسی کنند.
او می‌گوید : من می‌خواهم بدانم مردم چه کاری انجام می‌دهند و چرا؟ البته ارتباط این کارها با بافت زندگی مردم بیش‌تر برایم جالب است. ما می‌خواهیم تمام لایه‌های پنهان را نیز شناسایی کنیم.
حال این سوال پیش می‌آید که چرا نوکیا باید به فردی مانند چیپ چیس پول پرداخت کند تا به نقاط مختلف جهان سفر کند و تجربیاتی این چنینی کسب کند؟ ارزش افزوده این کار در کجا نهفته است؟
آنها می‌گویند: ما این کارهای تحقیقاتی را برای اطلاع‌رسانی و نیز الهام دادن به بخش طراحی انجام می‌دهیم، تا بدین ترتیب طراحان‌مان در جریان امر قرار گرفته و بدانند برای چه کسانی می‌خواهند طراحی کنند.
اغلب طراحان گوشی‌هایی را برای بازارهایی طراحی می‌کنند که هیچ تجربه‌ای درباره آن ندارند بنابراین ما می‌خواهیم جهان را به آنها نشان دهیم و آنها را نیز به دیدن جهان ببریم.
می‌شود گفت که چیپ چیس حداقل سه و حداکثر ۱۵ سال جلوتر از بازار حرکت می‌کند و تیم همراه او از روشی به نام «اعتبار همگرا» برای تحقیقات نحوه مصرف موبایل استفاده می‌کنند که درواقع یک روش علمی مبتنی بر کیفیت است، نه کمیت.
● رفتار و حالات انسانی
بنابراین باید دید که طراحی گوشی‌های تلفن همراه به چه سمتی پیش می‌رود؟ شاید گوشی‌ها قرار است آن قدر باریک طراحی شوند که بخشی از لباس افراد به حساب آیند تا یک دستگاه مستقل!
چیپ چیس می‌گوید: مهم‌ترین نکته، چگونگی رفتار مردم است و نه آخرین فناوری تولید شده!
مساله مهم نوع طراحی و مکان طراحی است چون همان طور که گفتیم رفتار آدم‌ها به کندی تغییر می‌کند.
وی چنین ادامه می‌دهد: اگر من بتوانم بفهمم که چرا یک زن در شمال شرق چین گوشی خود را با دست چپ‌اش می‌گیرد آنگاه می‌توانیم انگیزه‌های دیگر را نیز دریابیم.
چیپ چیس می‌افزاید: ما حتی می‌دانیم چه کارهایی را نباید در طراحی مدنظر قرار داد. ایده‌های مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد و اگر بخواهیم در همه بازارها حضور پررنگ داشته باشیم باید به اختلاف نظرهای‌مان با مردم پی ببریم.
تا سال ۲۰۰۹، بیش از ۴ میلیارد نفر از جمعیت ۳/۶ میلیارد نفری جهان برای برقراری ارتباطات روزمره‌شان به موبایل نیاز دارند و چالش موجود برای شرکت‌هایی چون نوکیا، فروش محصولات بیش‌تر در اکثر بازارها است که البته هر بازاری نیازهای خاص خود را دارد.
ما می‌خواهیم با نیازهای مردم آشنا شویم، نه آنکه فقط آخرین فناوری را بر روی گوشی‌ها قرار داده و روانه بازار کنیم.
چیپ چیس و تیم همکارش چندین تکنسین از قشرهای مختلف مردم استخدام کرده‌اند، با بسیاری از مردم بومی صحبت می‌کنند و سپس ماحصل این مطالعات را در مورد بافت‌های مختلف به صورت نوشته‌ها و آثار مستدل در می‌آورند.
وی می‌گوید: من مدت زیادی از وقت روزانه‌ام را صرف نگاه کردن به کیف‌های دستی و کوله پشتی مردم می‌کنم. همیشه نکات و مدارک ارزشمندی در زندگی وجود دارد که شما هر روزه آنها را می‌بینید ولی به آنها توجه کافی نمی‌کنید.
● جوان‌ترها
وی می‌افزاید: ما وقت زیادی را در مکان‌هایی می‌گذرانیم که مردم سرشان به کار خودشان گرم است و توجهی به اطراف نمی‌کنند و در این بین گوشی موبایل چیزی است که افراد از صبح که پا می‌شوند تا شب که می‌خوابند با آن سر و کار دارند.
مدیر تحقیقات بخش طراحی گوشی در نوکیا همچنین درباره استفاده قشر کم درآمد جامعه چین از موبایل تحقیق کرده است و با افراد نابینا نیز که در خصوص استفاده از موبایل بدون توجه به صفحه نمایش تخصص دارند، صحبت کرده است.
● دوچرخه؛ راهی برای نزدیک شدن به مردم
جان چیپ چیس می‌گوید: من فهمیدم که خرید دوچرخه بهترین راه برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مردم است.
اگر ما قصد طراحی رابط کاربری (User Inter face) برای کسی را داشته باشیم که هم اکنون صفحه نمایش را نمی‌بیند، بهترین راه صحبت کردن با یک فرد نابینا است.
چیپ چیس معمولا مردم مختلف و شهرهای گوناگون را با دوچرخه و یا موتور سیکلت پیدا می‌کند .
وی می‌گوید: من تا به حال دوچرخه‌های زیادی خریده‌ام. اغلب هنگامی که در مکان‌های مختلف هستم با کمبود وقت مواجه می‌شوم چون می‌خواهم با اکثر مردم محلی صحبت کنم. خیلی وقت پیش بود که فهمیدم خرید دوچرخه بهترین راه برای سریع انجام دادن کارها و بر قراری ارتباط با مردم است.چیپ چیس می‌گوید: سخت‌ترین قسمت کار من مربوط به بستن قرارداد با نهادهایی با بوروکراسی خاص اداری و یا کپی مدارک به زبان‌های مختلف است. وی یادآور می‌شود : حال سوال اینجاست که چطور می‌توانیم کارمان را به یک هم کاری بزرگ تبدیل کنیم و به مردم نشان دهیم که ما با دقت و وسواس زیاد با آنها در تعامل هستیم.
منبع: BBC News
ترجمه: صدف اشتری
منبع : روزنامه فناوران