دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا


چرا اینترنت آخرین ابزار روابط عمومی محسوب می شود؟


چرا اینترنت آخرین ابزار روابط عمومی محسوب می شود؟
بالا بودن تعداد شرکت کنندگان در کارگاه های اینترنتی کنفرانس PRSA نشان می دهد که دست اندرکاران روابط عمومی، استراتژی های اینترنتی را در اولویت فهرست های خود قرار می دهند.
واقعا هم باید همین طور باشد. هدف ما از روابط عمومی، تحقق چه اهدافی است؟ ایجاد یک محیط کاری مطلوب که می تواند باعث گسترش، رونق و رشد کارآفرینی شود.
ما موانع را از میان برده، موقعیت ها و فرصت های مناسبی را ایجاد کرده و به گفتگو می پردازیم. وظیفه ما نفوذ به قلب و ذهن افراد و ایجاد درک و فهم متقابل با استفاده از حقایق و برقراری ارتباطات است.
از آن جایی که روابط عمومی، اینترنت را به عنوان رسانه خود انتخاب کرده است، در نتیجه باید در اینترنت هم به فعالیت بپردازد.
اینترنت، آخرین انقلاب ارتباطی محسوب می شود. در حال حاضر به جای استفاده از نمونه های قدیمی و خطی رسانه های گروهی، در جهانی فعالیت می کنیم که مکالمات افراد به وسیله شبکه ای از سیم های مرتبط با یکدیگر انجام می شود.
سرنخ این مساله در همین جاست. روابط عمومی یا مجبود است که پیشرفت کند، یعنی دنبال یک راه حل باشد یا اینکه عقب بماند.
روابط عمومی ابزاری است که باعث ایجاد و تقویت brands می شود. مطالعاتی همچون مطالعات انجام شده به وسیله IAB، رابطه میان ارزش brands و نتایج پژوهش را به وضوح نشان می دهند.
ال و لورا رایز (AL and Laura Ries)، اینترنت را یک مکانیسم شگفت انگیز و brand building می دانند. شما با هر کلیکی که می کنید brands خود را ایجاد می کنید یا با ورود هر بازدید کننده به وب سایت شما این brands از بین می رود.
احساسات و برداشت های ما نشانگر واقعیت اند. مردم فکر می کنند هنگامی که یک پژوهشگر در اینترنت به یک سری نتایج دست می یابد، آن دسته از اسامی که در صفحه اول آمده اند به ویژه اسم های اول، دوم و سوم، مهمترین افراد در آن حوزه اند. از این رو در تحلیل نتایج طبیعی پژوهش های خود، بیشتر به این اسامی توجه می کنند تا اسم هایی که در نتایج زیر ذکر شده اند: It’s that advertising versus editorial third party endorsement thing
● پس اینترنت کجا وارد چنین عرصه هایی می شود؟
در اینترنت به جستجوی متن ها و لینک هایی بپردازید که با تاکید بر کلمات کلیدی از محتوای مناسبی برخوردارند و نگران این نباشید که با blogs سازگارند یا نه.
یک blogs مشترک که به خوبی اجرا شده باشد موجب می شود که:
▪ هنگامی که وارد اینترنت می شوید، در مورد موضوع خود با انبوهی از مطالب روبرو شوید.
▪ در مورد واژه های کلیدی مرتبط با صنعت خود، با ۱۰ نتیجه پژوهشی برجسته مواجه شوید.
▪ در این مسایل تخصص پیدا کنید.
▪ با شرکت خود و تولیدات و خدمات آن، آشنایی بیشتری پیدا کنید.
▪ با مشتریان خود ارتباط متقابل برقرار کنید.
▪ چنین blogs ی موجب می شود که شرکت شما یک human voice داشته باشد.
▪ حقایق شرکت برای مشتریان شما آشکارتر شده و موجب گسترش روابط و توافقات شود.
▪ ارزش brands شما افزایش یابد.
▪ این blog باعث می شود که در رسانه های گروهی، بیشتر حضور پیدا کنید.
شما می توانید با blog کردن در جاهایی که نشانگر ابزارهای پژوهشی هستند و با فراگیری شیوه نوشتن مطالب مفید برای blog بر اساس واژه های کلیدی پژوهشی، به نتایج شگفت انگیزی دست یابید.
در حال حاضر ابزارهای زیادی برای blogging در اختیار ما قرار دارند اما این ابزارها با یکدیگر یکسان نیستند. بعضی از آن ها پژوهش فوق العاده ای را در اختیار ما قرار می دهند اما برخی از آن ها این گونه نیستند.
یکی از این نمونه ها، بلاگ Voip Insights است که برای یکی از مشتریان درست کرده ام.این بلاگ ها فقط در عرض سه ماه توانستند از صفر نتیجه پژوهشی به بیش از ۵۱ نتیجه پژوهشی دسترسی پیدا کنند و از این طریق تحول بزرگی را در وضوح و درک brand ایجاد کنند. در حال حاضر ترافیک مربوط به وب سایت مشترک تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و تعداد بازدیدکنندگان از این blog بیشتر از تعداد مراجعین به وب سایت مشترک است و اطلاعات RSS آن ها دوباره به وسیله مشتریان و روزنامه نگاران رونق می یابد.این blog از سوی رسانه های گروهی اصلی نیز مورد توجه قرار می گیرد. آن ها نخستین مقاله خود را در یک مجله ملی چاپ کرده بودند که خطاب به مخاطبین برجسته آن ها یعنی CIO نوشته می شود.
من در چند جای دیگر هم blogهایی ایجاد کرده ام که نتایج متوسطی را به همراه داشته اند. شما به blogی احتیاج دارید که بتواند سرعت تحقیقات را افزایش داده و برای ایجاد یک تاثیر سریعا رو به رشد برای کنترل نتایج پژوهش، ابزارهایی را در اختیار داشته باشد.
من اخیرا به منظور نظارت بر روابط عمومی با استفاده از تکنولوژی DVCO و MYST روی R و D کار می کنم. این تکنولوژی، ابزاری برای توسعه جنبه ها و ابعاد PR بلاگینگ محسوب می شود. این کار بسیار جالب است.
● Blogging به عنوان ابزاری برای کسب و کار:
همه مشاغل می بایست blogging را در استراتژی های روابط عمومی خود در نظر بگیرند. یکی از مطالعات Yahoo که هفته پیش منتشر شد نشان داد که حتی طرفداران پرو پا قرص روزنامه ها نیز ترجیح می دهند که اخبار را از اینترنت دریافت کنند.
۷۷ درصد از کاربران اینترنت، اخبار خود را از موتورهای خبری دریافت می کنند. خبرنگاران فعال و کنجکاو وارد بلاگ ها می شوند.
بلاگ ها واسطه های ویروسی مناسب و روش بسیار خوبی برای تبلیغ یک محصول یا ترویج یک پیام محسوب می شوند. Bloggerها تاثیرگذارند و به گفته Seth Godin در Ideavirus sneezer هستند. این صاحب نظران دارای یک سری هوادارانی هستند، یعنی نخستین کسانی که Blogها را می خوانند.
روزنامه نگاران نیز Blogها را می خوانند. آن ها یاد گرفته اند که یک buzz در بلاگ ها هست که باعث می شود عبور از رسانه گروهی اصلی، لحظه ای به طول بیانجامد. از این رو برای دستیابی به ایده های مناسب، Blogها را troll می کنند.
گزارش مربوط به پژوهش Forrester در مورد بلاگینگ مشترک نشان می دهد که شرکت ها باید دست کم بلاگ ها را کنترل کنند تا ببینند در موردشان چه چیزهایی می گویند.
PR Watch ابزاری در اختیار دارد که حتی یک تحلیل گرافیکی از محتوای بلاگ را (از طریق Technorati) در اختیار شما قرار می دهد تا حساسین و انعکاس واژه های کلیدی را در سایر بلگ ها نیز تعیین کند. Net Intelligence آن ها نیز از اطلاعات RSS به دست آمده از بلگ های رقباء استفاده می کنند تا هوش رقابتی زیادی را بیابد.
امروزه، یک استراتژی مناسب روابط عمومی می بایست شامل کنترل بلاگ ها برای معرفی و تولیدات، تنظیم سایر بلاگرها بر اساس قواعد قدیمی صورت می گیرد. بلاگ آن ها را بخوانید. با آن ها سرگرم گفتگو شوید و هیچ وقت چیزی را که مناسب بلاگ آن ها نیست برایشان تنظیم نکنید.
از بلاگ خودتان استفاده کنید تا بتوانید مطالب فراوانی را به دست آورده و در مورد brand، آگاهی بیشتری به دست بیاورید.
Blogging یکی از ابزارهای بسیار مهم روابط عمومی محسوب می شود.هر گاه یاد گرفتید که موتورهای پژوهش چگونه کار می کنند و توانستید در جای مناسب بلاگ درست کنید، آنگاه می توانید به ۱۰ نتیجه پژوهشی دست یابید و ضمن گفتگو، با یکدیگر به هم فکری بپردازید.
سالی فالکو (Sally Falkow)
کارشناس محتویات وب
منبع : کارگزار روابط عمومی