جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا
تکامل خود اتکایی در کودکان
كودكان از محیط گرم خانواده به كودكستان می آیند ، در حالی كه از موقعیت جدید هیچ اطلاعی ندارند ، لذا لازم است كودكان با مربیان آینده امكانات ، لوازم ، شرایط و مقررات كودكستان آینده خود آشنا شوند . بهار هر سال فرصت مناسبی است برای بازدیدهای انفرادی یا گروهی برای آشنایی بیشتر كودكان با شرایط و امكانات كودكستان . در روزهای اول . بهتر است كودكان در گروههای كوچك در كلاس حاضر باشند تا این امكان را به مربی بدهند كه شناخت بهتری از آنها داشته باشد . والدین و مسئولین مهد كودك باید توجه داشته باشند كه سپردن كودك به آموزشگاه ، بسیار حائز اهمیت است و توصیه می شود در صورت نیاز پدر به خصوص مادران در روزهای اول برای مدت كوتاهی در كودكستان حضور داشته باشند .
آغاز آموزش در دبستان
در دبستان تا حدودی مشكلات جدا سازی كودك با والدین وجود ندارد . ولی معلم باید كودكان را با مراحل آموزش به خوبی و درستی آشنا سازد . یك معلم خوب باید بتواند با شاگردانش رابطه دوستانه ای برقرار سازد . سابقه كودكان در زمینه های مختلف ، شناخت دقیق تری از كودكان را به معلم می دهد و كسب اطلاعات می تواند از طریق والدین ، كودكستان و نظایر آن باشد . استعداد تحصیلی كودكان باید به اشكال مختلف ارزیابی شود ، تا توانایی های كودك مشخص گردد و این شناخت ، حدود و ثغور توقعات معلم را مشخص می كند . به عبارت دیگر تفاوتهای فردی باز شناخته و آموزش بر مبنای تواناییهای خاص هر كودك ارائه می شود .
سازمان دهی كودكان
كودكان را باید ترغیب كرد تا بتوانند امور مربوط به خود را انجام داده و در مسیر پذیرش مسئولیت و پذیرش در كارها حركت كنند .
اختصاص محلی خاص ( كمد ، گنجه و … ) برای حفظ و نگهداری لوازم ، سپردن نظافت گوشه ای از مدرسه ، مراقبت و نگهداری از وسایل خود ، تمیز كردن و قرار دادن لوازم استفاده شده در محل اولیه ، مشاركت در چیدن میز غذا و تمیز كردن آن و كارهایی از این قبیل در سازماندهی كودكان بسیار موثر است . لازم است كه تمامی كارها متناسب با علاقه و ذوق كودكان باشد و باید با ایجاد حس اعتماد و شخصیت دادن به آنها ، سازماندهی را با موفقیت بیشتری انجام داد .
آماده سازی برای فعالیتهای خاص ( خارج از محدوده كلاس )
برای برنامه ریزی ، كودكان می توانند موثر باشند . البته بعضی از كارها مشاركت كودكان را نمی طلبد و چه بسا به علت بی اطلاعی كودكان ، شیوه های نادرستی اتخاذ شود . كودكان می توانند با تهیه سوالاتی از قبل ، فراهم آوردن اتاق مناسب ، تهیه امكانات لازم ( با كمك معلم ) برای سخنرانی و حضور یك متخصص مشاركت داشته باشند . در گردشهای علمی ، هر چند خطوط اصلی را معلم تنظیم می كند ، ولی تهیه اطلاعات لازم از محل مورد بازدید ، ساعت حركت ، نوع غذا و خوراكی و … موجب توانایی پیش بینی حوادث توام با بهره گیری از تفكر كودكان خواهد بود. كودكان باید بیاموزند كه چه رفتاری و در چه محیطی مناسب است الزاما رفتار در آزمایشگاه یا موزه ، با رفتار در پارك كاملا متفاوت است و در مجموع ، گردشهای علمی و فعالیتهای خاص این امكان را فراهم می سازد تا كودكان رفتارهای اجتماعی مناسب را یاد بگیرند . انضباط مدرسه سازمانی است با نظام خاص خود . لذا نیازمند مقرراتی است كه موجب تسهیل در امر آموزش و مانع هرج و مرج گردد. این نظم و مقررات طبق نظر سنتی و قدیمی ، غالبا توسط زور و تحمیل ایجاد می شود ، ولی در سیستم های تربیتی جدید چنین نظری منسوخ شده و روشهای جدید جایگزین آنها شده است .
كودكان غالبا در روز های اولیه مدرسه از آنچه كه باید انجام دهند ، باخبر نیستند و همچنین قادر به كنترل خواسته های خود نیستند و در قبال هر گونه مخالفت ، معمولا واكنش كودك ، پرخاشگری ناكامی و ناراحتی های عاطفی است لذا
آموزش رفتار درست در مدرسه تدریجی بوده و از راه تجربه و تكرار توام با بصیرت صورت می گیرد . نه با سخنرانی . توقع و انتظار . مربی باید در آغاز اهداف را مشخص نماید و سپس زمینه های نیل به آن اهداف را فراهم سازد ـ چرا كه بهتر ، رفتار فرد شكل می پذیرد . هدف در آموزشگاه ، تربیت افرادی است كه خود اتكا و مستقل باشند ، دلیل هر فرمان و دستوری را بدانند ، و چنین دیدی از انظباط ، ظرفیت ذهنی كودك را افزایش داده و او را قادر می سازد تا مفاهیم جهان اجتماعی ـ طبیعی را درك نماید .
مراحل تكوین نگرش بر انظباط مدلل
۱ـ شناخت كودكانئ نسبت به رفتار مورد انتظار : معلم باید خواسته های خود را با دانسته های كودك هماهنگ سازد و همچنین باید به اصلاح تجارب نادرست پرداخته و رفتارهای جدید ایجاد نماید . البته تكرار و تداوم در این رابطه اهمیت دارد .
۲ـ آگاهی كودكان از علت وضع مقررات : كودكان مایلند ، دلیل هر قانون و كاری را بدانند ، اگرچه از درك آن عاجز باشند ، لذا باید مقررات مدرسه و شهر و زندگی را در مواقع مناسب و به صورت عملی ، در حد درك و فهم كودك به وی آموخت .
۳ـ دادن فرصت برای مشاهده و تمرین رفتار مطلوب به كودكان .
۴ـ رفتار صحیح را باید در عمل آموخت : كودكان ، غالبا برای انجام بعضی دستورات در حدس و گمان به سر می برند ، لذا لازم است رفتار را در حیطه عمل به آنها آموزش داد .
۵ـ توجه و دقت در توانایی كودك برای انجام كار : كودكان مینیاتوری از افراد بزرگسال نیستند ، لذا انتظار رفتاری چون بزرگسالان از آنها منطقی نیست .
۶ـ عدم انتظار تداوم در رفتار مطلوب كودكان : نباید از آنها انتظار داشته باشیم ، بیش از آنچه بزرگسالان عمل می كنند ، در مقابل معیارهای رفتار نمونه از خود سازگاری نشان دهند .
۷ـ ثبات رفتاری معلم : كودكان معلم را راهنمای اخلاقی خود می دانند و آنچه را كه وی به عنوان نیك و زشت می گوید ، می پذیرند . لذا رفتار معلم باید با آنچه كه می گوید مطابقت داشته باشد . درباره اینكه آیا باید رفتار صحیح كودك را تشویق كرد یا خیر ؟ ، سالها بحث شده و نظریات متعددی وجود دارد . عده ای پاداش و تشویق را نوعی رشوه می دانند و برخی آن را تجویز نموده و عده ای دیگر آن را جهت رسیدن به پاداش درونی وابسته با اصل درس مناسب می دانند . البته تشویق به صورت گوناگون صورت می گیرد ، مانند : تشویق اجتماعی ، استفاده از خوراكی ، تشویق گروهی و ….
روش تعدیل رفتار
تشویق منظم و متناسب رفتار مثبت را شیوه ای در واداشتن كودكان به اعمال درست می داند . تغییر جهت نیز از فنون دیگری است كه به كار می رود . به صورتی كه توجه فرد را از یك موقعیت نابهنجار به موقعیتی رضایت بخش جلب نماییم . چنین روشی در صورتی مناسب است كه همواره در برابر یك موقعیت ، موقعیت دیگری نیز داشته باشیم تا نقش جایگزین را ایفا كنند . مثلا می توان كودكی را كه با دیگری بر سر تصاحب اسباب بازی نزاع می كند ، به بخش دیگری مثلا كارگاه نجاری برد . نباید توقع داشت كه هیچ گونه جدالی در میان كودكان رخ ندهد . بلكه به علل مختلف ، چنین امری غیر محتمل است . بنابراین مربیان باید راههای مختلف سازش یا بهره گیری از كلام را به عنوان ابزار دفاع به كودك آموخته و سازگاری را در وی ایجاد كنند . استفاده از تنبیهات بدنی در كلاس یا تهدید ، از عوامل مخل انضباظ خود مختارانه است . در واقع خود اتكایی كودك ، معیاری برای توفیق معلم در این زمینه است . نتیجه اینكه هر نوع انضباطی ، باید از نظارت بر رفتار كودك آغاز و به خود اتكایی كودك بیانجامد. تنبیهات بدنی در كلاس یا تهدید ، از عوامل مخل انضباط خود مختارانه است .
كودكان در روزهای اول مدرسه قادر به كنترل خواسته های خود نیستند.
كودكان مینیاتور افراد بزرگسال نیستند .
علی دولتی
آغاز آموزش در دبستان
در دبستان تا حدودی مشكلات جدا سازی كودك با والدین وجود ندارد . ولی معلم باید كودكان را با مراحل آموزش به خوبی و درستی آشنا سازد . یك معلم خوب باید بتواند با شاگردانش رابطه دوستانه ای برقرار سازد . سابقه كودكان در زمینه های مختلف ، شناخت دقیق تری از كودكان را به معلم می دهد و كسب اطلاعات می تواند از طریق والدین ، كودكستان و نظایر آن باشد . استعداد تحصیلی كودكان باید به اشكال مختلف ارزیابی شود ، تا توانایی های كودك مشخص گردد و این شناخت ، حدود و ثغور توقعات معلم را مشخص می كند . به عبارت دیگر تفاوتهای فردی باز شناخته و آموزش بر مبنای تواناییهای خاص هر كودك ارائه می شود .
سازمان دهی كودكان
كودكان را باید ترغیب كرد تا بتوانند امور مربوط به خود را انجام داده و در مسیر پذیرش مسئولیت و پذیرش در كارها حركت كنند .
اختصاص محلی خاص ( كمد ، گنجه و … ) برای حفظ و نگهداری لوازم ، سپردن نظافت گوشه ای از مدرسه ، مراقبت و نگهداری از وسایل خود ، تمیز كردن و قرار دادن لوازم استفاده شده در محل اولیه ، مشاركت در چیدن میز غذا و تمیز كردن آن و كارهایی از این قبیل در سازماندهی كودكان بسیار موثر است . لازم است كه تمامی كارها متناسب با علاقه و ذوق كودكان باشد و باید با ایجاد حس اعتماد و شخصیت دادن به آنها ، سازماندهی را با موفقیت بیشتری انجام داد .
آماده سازی برای فعالیتهای خاص ( خارج از محدوده كلاس )
برای برنامه ریزی ، كودكان می توانند موثر باشند . البته بعضی از كارها مشاركت كودكان را نمی طلبد و چه بسا به علت بی اطلاعی كودكان ، شیوه های نادرستی اتخاذ شود . كودكان می توانند با تهیه سوالاتی از قبل ، فراهم آوردن اتاق مناسب ، تهیه امكانات لازم ( با كمك معلم ) برای سخنرانی و حضور یك متخصص مشاركت داشته باشند . در گردشهای علمی ، هر چند خطوط اصلی را معلم تنظیم می كند ، ولی تهیه اطلاعات لازم از محل مورد بازدید ، ساعت حركت ، نوع غذا و خوراكی و … موجب توانایی پیش بینی حوادث توام با بهره گیری از تفكر كودكان خواهد بود. كودكان باید بیاموزند كه چه رفتاری و در چه محیطی مناسب است الزاما رفتار در آزمایشگاه یا موزه ، با رفتار در پارك كاملا متفاوت است و در مجموع ، گردشهای علمی و فعالیتهای خاص این امكان را فراهم می سازد تا كودكان رفتارهای اجتماعی مناسب را یاد بگیرند . انضباط مدرسه سازمانی است با نظام خاص خود . لذا نیازمند مقرراتی است كه موجب تسهیل در امر آموزش و مانع هرج و مرج گردد. این نظم و مقررات طبق نظر سنتی و قدیمی ، غالبا توسط زور و تحمیل ایجاد می شود ، ولی در سیستم های تربیتی جدید چنین نظری منسوخ شده و روشهای جدید جایگزین آنها شده است .
كودكان غالبا در روز های اولیه مدرسه از آنچه كه باید انجام دهند ، باخبر نیستند و همچنین قادر به كنترل خواسته های خود نیستند و در قبال هر گونه مخالفت ، معمولا واكنش كودك ، پرخاشگری ناكامی و ناراحتی های عاطفی است لذا
آموزش رفتار درست در مدرسه تدریجی بوده و از راه تجربه و تكرار توام با بصیرت صورت می گیرد . نه با سخنرانی . توقع و انتظار . مربی باید در آغاز اهداف را مشخص نماید و سپس زمینه های نیل به آن اهداف را فراهم سازد ـ چرا كه بهتر ، رفتار فرد شكل می پذیرد . هدف در آموزشگاه ، تربیت افرادی است كه خود اتكا و مستقل باشند ، دلیل هر فرمان و دستوری را بدانند ، و چنین دیدی از انظباط ، ظرفیت ذهنی كودك را افزایش داده و او را قادر می سازد تا مفاهیم جهان اجتماعی ـ طبیعی را درك نماید .
مراحل تكوین نگرش بر انظباط مدلل
۱ـ شناخت كودكانئ نسبت به رفتار مورد انتظار : معلم باید خواسته های خود را با دانسته های كودك هماهنگ سازد و همچنین باید به اصلاح تجارب نادرست پرداخته و رفتارهای جدید ایجاد نماید . البته تكرار و تداوم در این رابطه اهمیت دارد .
۲ـ آگاهی كودكان از علت وضع مقررات : كودكان مایلند ، دلیل هر قانون و كاری را بدانند ، اگرچه از درك آن عاجز باشند ، لذا باید مقررات مدرسه و شهر و زندگی را در مواقع مناسب و به صورت عملی ، در حد درك و فهم كودك به وی آموخت .
۳ـ دادن فرصت برای مشاهده و تمرین رفتار مطلوب به كودكان .
۴ـ رفتار صحیح را باید در عمل آموخت : كودكان ، غالبا برای انجام بعضی دستورات در حدس و گمان به سر می برند ، لذا لازم است رفتار را در حیطه عمل به آنها آموزش داد .
۵ـ توجه و دقت در توانایی كودك برای انجام كار : كودكان مینیاتوری از افراد بزرگسال نیستند ، لذا انتظار رفتاری چون بزرگسالان از آنها منطقی نیست .
۶ـ عدم انتظار تداوم در رفتار مطلوب كودكان : نباید از آنها انتظار داشته باشیم ، بیش از آنچه بزرگسالان عمل می كنند ، در مقابل معیارهای رفتار نمونه از خود سازگاری نشان دهند .
۷ـ ثبات رفتاری معلم : كودكان معلم را راهنمای اخلاقی خود می دانند و آنچه را كه وی به عنوان نیك و زشت می گوید ، می پذیرند . لذا رفتار معلم باید با آنچه كه می گوید مطابقت داشته باشد . درباره اینكه آیا باید رفتار صحیح كودك را تشویق كرد یا خیر ؟ ، سالها بحث شده و نظریات متعددی وجود دارد . عده ای پاداش و تشویق را نوعی رشوه می دانند و برخی آن را تجویز نموده و عده ای دیگر آن را جهت رسیدن به پاداش درونی وابسته با اصل درس مناسب می دانند . البته تشویق به صورت گوناگون صورت می گیرد ، مانند : تشویق اجتماعی ، استفاده از خوراكی ، تشویق گروهی و ….
روش تعدیل رفتار
تشویق منظم و متناسب رفتار مثبت را شیوه ای در واداشتن كودكان به اعمال درست می داند . تغییر جهت نیز از فنون دیگری است كه به كار می رود . به صورتی كه توجه فرد را از یك موقعیت نابهنجار به موقعیتی رضایت بخش جلب نماییم . چنین روشی در صورتی مناسب است كه همواره در برابر یك موقعیت ، موقعیت دیگری نیز داشته باشیم تا نقش جایگزین را ایفا كنند . مثلا می توان كودكی را كه با دیگری بر سر تصاحب اسباب بازی نزاع می كند ، به بخش دیگری مثلا كارگاه نجاری برد . نباید توقع داشت كه هیچ گونه جدالی در میان كودكان رخ ندهد . بلكه به علل مختلف ، چنین امری غیر محتمل است . بنابراین مربیان باید راههای مختلف سازش یا بهره گیری از كلام را به عنوان ابزار دفاع به كودك آموخته و سازگاری را در وی ایجاد كنند . استفاده از تنبیهات بدنی در كلاس یا تهدید ، از عوامل مخل انضباظ خود مختارانه است . در واقع خود اتكایی كودك ، معیاری برای توفیق معلم در این زمینه است . نتیجه اینكه هر نوع انضباطی ، باید از نظارت بر رفتار كودك آغاز و به خود اتكایی كودك بیانجامد. تنبیهات بدنی در كلاس یا تهدید ، از عوامل مخل انضباط خود مختارانه است .
كودكان در روزهای اول مدرسه قادر به كنترل خواسته های خود نیستند.
كودكان مینیاتور افراد بزرگسال نیستند .
علی دولتی
منبع : بنياد انديشه اسلامي
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیس جمهور انتخابات رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت سید ابراهیم رئیسی انتخابات مجلس رافائل گروسی مجلس سیدابراهیم رئیسی
پلیس آتش سوزی گروگانگیری هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران فضای مجازی سیل بارش باران آموزش و پرورش سلامت
گاز نفت هوش مصنوعی نمایشگاه نفت قیمت طلا قیمت دلار پالایش و پتروشیمی خودرو قیمت خودرو مالیات مسکن حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران زندان سریال حضرت معصومه (س) محمدمهدی اسماعیلی سینما دفاع مقدس تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه حماس جنگ غزه رفح حمله به رفح نوار غزه اوکراین چین مصر ولادیمیر پوتین
فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس پرسپولیس ذوب آهن دورتموند
فناوری فیبرنوری ناسا اپل ایلان ماسک آب سامسونگ گوگل پارک فناوری پردیس
تخم مرغ آسم روغن زیتون هندوانه بیماران خاص کبد چرب ناباروری