پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مهارت‌های کاری


مهارت‌های کاری
دانستن چگونگی رفتار با مردم به اندازه شایستگی های فنی و مدیریتی اهمیت دارد. به بدترین كارفرمایی كه تا حال داشته اید فكر كنید. به یاد آورید كه چطور فقدان مهارت های رفتار با دیگران در او باعث دلسردی و عدم بهره وری دیگران و خروج شما با ناامیدی شد. یك انسان موفق نیمی كارمند است، نیمی سیاستمدار. او می داند كار كردن با دیگران به خصوص در دنیای كنونی كه مملو از انسان های دمدمی مزاج و زودرنج است، روال ارتباطی خاصی را می طلبد. در این قسمت برخی از قوانین اصلی ارتباطات انسانی در فضای كاری را مشاهده می كنید. برای مهارت یافتن در آنها، باید این قوانین را به كار گیرید.
۱- دیگران را با نام صدا بزنید
این خوشایند ترین صدا برای گوش هر كسی است. وقتی نام فردی را به كار می برید، در حقیقت پیغام خود را به صورتی اختصاصی و تنها برای شخص او مبدل می سازید. همچنین علاقه مندی و میزان اهمیت شما را نسبت به فرد می رساند.
۲- اشتباه خود را بپذیرید
ممكن است تصوركنید كه اگر اشتباهی كه مرتكب شده اید را به گردن نگیرید، وجهه خود را از دست خواهید داد. این كار درست نیست. اعتراف به اشتباهات در محیط كار یكی از ستوده ترین اعمال است چون اندك افرادی مبادرت به آن می نمایند. بیاموزید كه چگونه تكبر و خودخواهی را كنار گذاشته و بپذیرید كه كامل نیستید. فقط در این كار زیاده روی نكنید مثلاً لازم نیست با عذرخواهی های فراوان در جلسات اقدام به بیان اشتباهات خود كنید. یك جمله «من اشتباه كردم و متوجه آن می شوم»، كفایت می كند.
۳- دیگران را با معیارهای بالا در نظر بگیرید
اندك افرادی در بین ما، كه معمولاً عقل كل خطاب می شوند، به نظر می رسد این گونه فكر می كنند كه هیچ كسی جز خودشان قادر به انجام صحیح امور نیستند، جزء این گروه از افراد نباشید. به قابلیت های دیگران اعتماد كنید. در واقع به آنها در انجام دادن كارها به بهترین وجه ممكن اطمینان داشته باشید. این به معنای داشتن انتظارات بیش از حد نیست. باور داشتن یك فرد او را تشویق به انجام كارها با حداكثر توان نموده و از ناامیدی جلوگیری به عمل می آورد.
۴- علاقه ای صادقانه و صمیمی از خود نشان دهید
هر فردی در دفتر كار شما دارای سابقه ای غنی از علایق، تجارب و سلایق است. حتی اگر نقطه اشتراكی با هم ندارید، در مورد اطرافیانتان اطلاعات كسب كنید.
۵- از دیگران تعریف و تمجید كنید
فقط نگویید «خوب بود.» در مورد تعریف خود صریح تر بوده و نشان دهید كه در مورد آنچه كه فرد در حقیقت انجام داده آگاهی دارید. انتقاد را طوری بیان كنید كه مانند یك نصیحت سازنده از طرف دوستی قابل اعتماد در نظر گرفته شود.
۶- مراقب حرف های تان باشید
اگر تصمیم پیگیری كاری را ندارید، نگویید كه آن را انجام خواهید داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگی با كلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نكنید، در مورد كارهای بزرگ به شما اعتماد نشده و در نتیجه پیشرفتی نخواهید كرد.
۷- قدردانی و سپاسگزاری كنید
اگر فردی لطفی به شما كرد، و یا برای انجام كاری برای شما از خواسته خود گذشت، مطمئن شوید كه به این سعی و تلاش آگاه شوید. شما به خودی خود مستحق لطف نبوده و كسی به شما بدهكار نیست. اگر مورد لطف واقع شدید، تشكر كرده و در عوض مقابله به مثل كنید.
۸- با فكر و با ملاحظه باشید
هرگز تصور نكنید كه دیگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلقی خواهند كرد. برخی افراد به صورت طبیعی تك تك كلماتی كه شخص بیان می كند را برای یافتن یك رودررویی شخصی مورد جست وجو قرار می دهند. شما نمی توانید این گونه افراد را تغییر دهید، اما قادرید نزد آنها حرف های خود را با دقت سازمان دهی نمایید. پیش از صحبت كردن فكر كنید و مطمئن شوید كه هیچ ابهامی كه باعث سوء تعبیر شود در سخنان شما وجود ندارد. به جای مشاجره از دیگران بخواهید در مورد مواضع شان توضیح دهند.
۹- از خود گذشتگی كنید
گهگاهی از مكان شغلی خود خارج شده و به دیگران در كارهایشان كمك كنید. ابتدا شما دیگران را تشویق به از خود گذشتگی كرده و در نتیجه محیط كاری مثبت تری ایجاد خواهد شد. دوم، برای خود لطفی متعاقب را خریداری می كنید، چرا كه مهربانی همیشه بازمی گردد.
۱۰- متواضع و فروتن باشید
تلاش های مشهود برای تحت تاثیر قرار دادن همكاران و اشخاص مافوق نتیجه عكس به همراه خواهد داشت. هیچكس آدم خودنما را دوست ندارد. اگر می خواهید كمالات شما توسط دیگران تصدیق شوند، كافی است تمرین بردباری بیشتری كنید. كامیابی های شما زمانی مصداق واقعی پیدا می كنند كه اجازه دهید دیگران خود متوجه آنها شوند نه اینكه مرتب صحبت از آن به میان آورید.
۱۱- به حفظ آبروی دیگران كمك كنید
هر كسی اشتباه می كند. به دفعه قبلی كه اشتباهی خجالت آور مرتكب شدید فكر كنید. دوست نداشتید كسی بیاید و اشتباه شما را كوچك جلوه داده و از جدیت آن بكاهد؟ پس همین كار را شما در مورد دیگران انجام دهید.
منبع : روزنامه شرق