سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


انسان‌شناسی اقتصادی


انسان‌شناسی اقتصادی
نویسنده : فرانسیس دوپویی,محدثه محب‌حسین
شماره کنگره : ۸الف۹د/۴۴۸ GN
شابک : ۹-۶۲۹-۴۰۵-۹۶۴
رده دیویی : ۳۰۶.۳
تاریخ نشر : ۱۷/۰۷/۸۵
تعداد صفحه : ۳۲۰
تیراژ : ۲۲۰۰
نوبت چاپ : ۱

كتاب حاضر يكي از منابع درسي دانشگاه‌هاي فرانسه است كه توسط فراسنيس دوپويي ـ يكي از استادان فرانسوي ـ براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد در رشته‌ي انسان‌شناسي نگاشته شده است. بر اين اساس وي ابتدا تعريفي از انسان‌شناسي اقتصادي به دست مي‌دهد. به تصريح وي: انسان‌شناسي اقتصادي در جست و جوي اشكال متفاوت ادغام اقتصاد در جامعه در همه‌ي اشكال و تنوعات فرهنگي آن (دوسويگي، باز توزيع و بازار) است كه طي دهه‌هاي گذشته با طرح مسائل توسعه‌ وجهاني شدن بازارها اهميت ويژه‌اي يافته است. از ديدگاه اين حوزه از انسان‌شناسي، فرهنگ ركن اصلي توسعه است و يكي از دلايل عدم موفقيت طرح‌هاي توسعه در سراسر جهان، تاكيد فزآينده بر ابعاد مادي توسعه نظير رشد اقتصادي، توليد سرانه، درآمد ناخالص ملي و... بدون توجه به پيوندهاي فرهنگي و اجتماعي مربوط به رفتارهاي اقتصادي است. در ادامه منطق برخي از پديده‌هاي اجتماعي از بعد انسان‌شناسي اقتصادي، تحليل مي‌گردد كه از آن جمله است: تمايز بين جوامع هديه و جوامع بازار، مناسبات بين ثروت و قدرت، نقش پول ابتدايي، شاخص‌هاي متنوع اقتصادي اعم از توليد، توزيع، مبادله و مصرف كه از طريق مجموعه‌اي از نمونه‌هاي اقيانوسيه‌اي يا آفريقايي در نظر گرفته شده‌اند.