یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

فرار لوگان - Logan's Run


فرار لوگان - Logan's Run
سال تولید : ۱۹۷۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو - گلدوین - مایر
کارگردان : مایکل آندرسن.
فیلمنامه‌نویس : دیوید زلاگ گودمن، برمبنای رمانی نوشته ویلیام ف. نولان و جرج کلیتن جانسن.
فیلمبردار : ارنست لاسلو.
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گُلداسمیت.
هنرپیشگان : مایکل یورک، ریچارد جوردان، جنی آگوتر، راسکو لی براون، فارا فاوست - میجرز، مایکل آندرسن جونیر، پیتر یوستینوف، راندولف رابرتس و لارا لینزی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه.


سال 2274. در جهانی ویران شده از جنگ و آلودگی، انسان‌ها در شهری مسقف زندگی بی‌بندوباری دارند و در سی‌سالگی به اجبار و با مراسمی مرموز به‌نام «تجدید» به زندگی‌شان خاتمه داده می‌شود. «لوگان» (یورگ)، یکی از گاردهای امنیتی که فراریان از «تجدید» را شکار می‌کند، در جریان گزارشش به کامپیوترهای شهر، از او درباره نشان طلائی یکی از فراریان که پیدا کرده و جنبشی زیرزمینی که می‌خواهد مردم را به «پناهگاه» بیرون شهر فراری دهد، سؤال می‌شود. به «لوگان» دستور می‌دهند که خود را یک فراری جا بزند و در این تشکیلات نفوذ کند. او با دختری به نام «جسیکا» (آگوتر) تماس می‌گیرد که نشانی مشابه دارد و برای جلب اعتماد او، اجازه می‌دهد یکی از فراریان بگریزد (و بهترین دوستش، یکی دیگر از گاردهای امنیتی به نام «فرانسیس» / جوردان، به این موضوع پی می‌برد). وقتی به دستور رهبران جنبش، پزشکی قصد جان «لوگان» را می‌کند، او و «جسیکا» از یک هزارتوی زیرزمینی می‌گریزند و با فرار از چنگ نیمه کامپیوتر / نیمه انسانی به‌نام «باکس» که می‌خواهد آنان را هم مثل همه فراریان منجمد کند، به بیرون شهر می‌رسند. آنجا پیرمردی (یوستینوف) را پیدا می‌کنند که تک و تنها در خرابه‌های واشینگتن زندگی می‌کند. پس از کشتن «فرانسیس»، که تعقیب‌شان کرده، همراه پیرمرد به شهر برمی‌گردند تا ثابت کنند زندگی پس از سی سالگی هم ممکن است. حالا «لوگان» دستگیر می‌شود، ولی پافشاری‌اش بر وجود نداشتن «پناهگاه»، کامپیوتر را در هم می‌ریزد و سیستم «خود تخریب» شهر به کار می‌افتد. سرانجام «لوگان» و «جسیکا» با سایر جوانان شهر می‌گریزد.
* فرار لوگان روایتی عبرت‌آموز برای نسل «پیسی‌کولا»ست که دنیای آینده را به‌صورت توده‌ای از گنبدها تصور می‌کند که در میان‌شان یک سرزمین عجائب مصنوعی وجود دارد. دنیائی بی‌نقص که ساکنانش آزادند تا به «لذت کامل» مشغول باشند که البته مفهومی قالبی و ملال‌انگیز دارد و ضمناً فقط تا سی سالگی مجاز است. پرسش جالبی که این فانتزی برمی‌انگیزد، این نیست که چه کسی سالگی مجاز است. پرسش جالبی که این فانتزی برمی‌انگیزد، این نیست که چه کسی چگونه این دنیا را اداره می‌کند، بلکه این است: چرا کسی باید پس از ویرانی دنیا به فکر بازسازی «دیزنی‌لند» بیفتد؟ شاید به این خاطر که رهبر این دنیا هم مثل اتباعش ساده‌اندیش و کودک صفت است (اعتماد احمقانه او به پلیس تحت فرمان و برنامه‌ریزی شده‌اش - «لوگان» - را به‌یاد آوریم). آندرسن این شهر اسباب‌بازی گونه را با طراحی صحنه گران‌قیمت ولی پیش‌پا افتاده (کار دیل هنسی) خلق می‌کند و به فکر نمی‌افتد که مشخص کند چه وقت «لوگان» از یک مأمور مخفی به یک «فراری» واقعی تبدیل می‌شود. فرار لوگان از پیش‌گامان سری جدیدی از فیلم‌های افسانه - علمی درباره آینده‌های عجیب و غریب بود.


همچنین مشاهده کنید