یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

ملکوت آسمان - KINGDOM OF HEAVEN


ملکوت آسمان - KINGDOM OF HEAVEN
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : انگلستان، اسپانیا، آلمان و آمریکا
محصول : ریدلی اسکات
کارگردان : اسکات
فیلمنامه‌نویس : ویلیام ماناهان
فیلمبردار : جان ماتیسن
آهنگساز(موسیقی متن) : هَری گرگسن ـ ویلیامز
هنرپیشگان : اورلاندو بلوم، لیام نیسن، دیوید تیولیس، اوا گرین، برندان گلیسن، ادوارد نورتن، غسان مسعود، ناتالی کاکس و جرمی آیرونز
نوع فیلم : رنگی، ۱۹۴ دقیقه


̎بلیان̎ (بلوم) که ماتم خودکشی همسرش (کاکس) را پس از درگذشت بچه‌اش، به دل گرفته، با از راه رسیدن ̎گادفری̎ (نیسن)، شوالیه‌ای با ابهت، از رخوت و سکون زندگی‌اش در دهکده‌ای فرانسوی بیرون می‌آید. شوالیه به او می‌گوید پدرش است و او را به عزیمت به‌سوی مشرق‌زمین ترغیب می‌کند. بین راه، ̎گادفری̎ به بلیان̎ راه و رسم شمشیرزنی یاد می‌دهد و در حمله‌ای غافل‌گیرانه جان می‌بازد. ̎بلیان̎ به تنهائی راهش را به سوی اورشلیم ادامه می‌دهد و دیری نگذشته که جای پدرش را می‌گیرد و قدرت دسته‌های متخاصمی را سبک‌سنگین می‌کند که بر مهم‌ترین مکان مذهبی مورد مجادلهٔ دنیا تسلط دارند. اورشلیم را ̎بالدوین چهارم̎ (نورتن)، سلطان مسیحی خردمند اداره می‌کند که بیماری جذام او را تحلیل برده و از شکل انداخته است. از او گذشته، خواهرش، ̎شاهزاده خانم سیسیلا دولوزینیان̎ (گرین) و مشاور نظامی‌اش، ̎رینالد̎ (گلیسن) بر آن خطّه حکومت می‌کنند. ̎بلیان̎ به‌محض ورود به اورشلیم به جلجتا می‌رود و در جائی که حضرت مسیح را به صلیب کشیده‌اند، شب را به تفکر و تأمل صبح می‌کند و امید دارد رحمت الهی شامل حال خودش و همسر متوفی‌اش شود. ̎بلیان̎ خود را هم‌پیمان ̎بالدوین چهارم̎ معرفی می‌کند و روابط صمیمانه‌ی با ̎سیسیلا̎ برقرار می‌کند. و این همه در حالی است که ̎صلاح‌الدین ایوبی̎ (مسعود)، رهبر اعراب مسلمان در تلاش است تا ارتشی دویست‌ هزار نفری را برای بازپس گرفتن اورشلیم از دست مسیحیان ـ که آن را حدود صد سالی در اشغال داشته‌اند ـ فراهم و تجهیز کند.
● پس از تجربهٔ گلادیاتور (۲۰۰۰)، اسکات با اعتماد به نفس بیشتری سراغ پروژهٔ عظیم‌تری دربارهٔ موضوع مورد علاقه‌اش (جنگ‌های صلیبی) می‌رود. در میان موج اخیر فیلم‌های تاریخی با محوریت شخصیت‌های تأثیرگذار تاریخی (تروآی ولفگانگ پترسن، ۲۰۰۴؛ اسکندر آلیور استون، ۲۰۰۴)، فیلم اسکات هم ساخت و پرداخت بهتری دارد و هم موضع تاریخی و جهان‌بینی و تفسیر و تأویلی که از آن مقطع تاریخی ارائه می‌دهد، عمیق‌تر و قابل‌ تأمل‌تر است. فیلم برای تقویت درام ماجرا تاریخ را کمی دست‌کاری کرده، اما از تحریف و تغییر اساسی آدم‌ها و حوادث در فیلم خبری نیست. تأویل‌های امروزی از فیلم به‌عنوان اثری تاریخی که پس از یازده سپتامبر ساخته شده، موضوع تفسیر و تحلیل‌های مختلفی قرار گرفت. جلوه‌های ویژهٔ صوتی و بصری و کارگردانی خوب فیلم ملکوت آسمان به‌خصوص در صحنه‌های باشکوه جنگی کاملاً به چشم می‌آید و کار طراحی صحنهٔ آرتور ماکس در انتقال حال و هوای آن مقطع تاریخی نظرگیر است. ملکوت آسمان نشان می‌دهد که اسکات در ادامهٔ تجربه‌هایش در ژانرهای مختلف و متنوع کماکان فیلم‌سازی توانا و قابل اعتناست.