چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

مدیریت و انضباط کلاس درس


مدیریت و انضباط کلاس درس
مدیریت کلاس، اشاره دارد به تمام اجزا و عناصر ضروری برای اطمینان از وجود احساس نظم در کلاس و اینکه کلاس مکانی است که دانش آموزان در آنجا در حد مطلوبی یاد می گیرند. مدیریت، نه تنها برای شناخته ها، بلکه همچنین برای ناشناخته ها برنامه ریزی زیادی می طلبد. هنگامی که معلمان برای یادگیری برنامه ریزی می کنند، آنها باید برای یک مبنای عاطفی مثبت قوی برای یادگیری از جمله محیط روانی و عاطفی و اتخاذ اقدامات مناسب به هنگامی که دانش آموزان کارهای نامعطوف به تکلیف انجام می دهند را برنامه ریزی نمایند.
رفتار نامعطوف به تکلیف در کلاس درس صرف نظر از تاثیرات نامطلوب عاطفی بر روی معلم و سایر دانش آموزان از حیث اتلاف زمانی که باید صرف یادگیری و انجام وظایف اصلی در کلاس شود، بسیار زیان آور است.
حدود ۹۸ درصد از مشکلات رفتاری در کلاس به عنوان رفتارهای ساده نامعطوف به تکلیف شناخته شده اند. گرچه این مساله با توجه به ویژگی های بچه های امروزی ناچیز به نظر می رسد اما از نظر میزان زمان از دست رفته برای یادگیری قابل توجه است. رفتار نامعطوف به تکلیف هر چیزی از، زدن با نوک قلم، خوابیدن، صحبت کردن با بغل دستی و رد و بدل کردن یادداشت گرفته تا بی توجهی و حواس پرتی را شامل می شود. بیشتر این مشکلات رفتاری به واسطه یک مجموعه از روش های سازگار با مغز که توسط معلم کلاس به کار گرفته می شود قابل پیشگیری است.
مدیران شایسته کلاس به جهت برخورداری از ویژگی هایی که دانش آموزان را به سمت خود مدیران شایسته هدایت می کنند متمایز و به آسانی قابل تشخیص اند.
برخی مواقع که مشکلات رفتاری از شکل رفتارهای ساده نامعطوف به تکلیف فراتر می رود، باید بلا فاصله مورد ملا حظه و توجه قرار گیرد و بدان پرداخته شود هنگامی که چنین رفتارهایی به وقوع می پیوندد بسیار مهم است که معلم به سرعت و به نحو صحیح و مناسبی نسبت به آنها با زبان بدن و گفتاری برای بازگرداندن توجه دانشآموزان به وظیفه اصلی شان (یادگیری) واکنش نشان دهد.
معلمی که برای هر یک از رفتارها برنامه دارد بهتر می تواند رفتارهای تکانشی دانش آموزان را کنترل نماید و نیز بیشتر احتمال دارد که بتواند مدت زمان و کیفیت یادگیری آنها را افزایش دهد.
معلمان امروزه می دانند که مدل فرمانبرداری و اطاعت نه تنها برای نیمی از دانش آموزان کارایی ندارد، بلکه برای تغییر رفتار منفی و ایجاد هوش عاطفی نیز همسازی ذهنی ندارد.
هرگونه برنامه ریزی برای مدیریت کلاس، امروزه باید شامل سه اقدام از سوی معلم باشد.
۱) هرگونه برنامه انضباطی باید پیش بینی های لازم را برای آموزش فرآیندهای خود انضباطی به دانش آموزان در برداشته باشد.
۲) دانش آموزان باید از قبل، انتظارات و توقعات ما را هم در زمینه امور آموزشی و تحصیلی و هم درباره رفتارهایشان بدانند.
۳) رفتارهای مورد انتظار باید متناسب با موقعیت باشد.
نویسنده : رقیه مشایخی
منبع : روزنامه مردم سالاری