شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
مرد مرمرین - Man Of Marble
سال تولید : ۱۹۷۸
کشور تولیدکننده : لهستان
محصول : آندری وایدا
کارگردان : وایدا
فیلمنامهنویس : الکساندر اسکیبور ریلسکی.
فیلمبردار : ادوارد کلوسینسکی.
آهنگساز(موسیقی متن) : آندری کورسینسکی.
هنرپیشگان : یرژی رادزیویلوویچ، کریستینا یاندا، تادئوش لومنیکی، میکائیل تارکوفسکی، پیوتر چیسلاک، کریستینا زاکواتوویچ و ویسلاف وویتسیک.
نوع فیلم : رنگی، ۱۶۵ دقیقه.
«آنییژکا» (یاندا)، دانشجوئی بیست و چهار ساله و مصمم، اجازه مییابد بهعنوان پروژه فارغالتحصیلیاش از دانشکده سینما، مستندی درباره یک آجرچین بهنام «ماتئوش بیرکوت» (رادزیویلوویچ) بسازد که قهرمان فراموش شده دهه 1950 است. او با چندین نفر از آشنایان «بیرکوت» مصاحبه میکند، و تکههائی از فیلمهای خبری و تبلیغاتی را میبیند. معلوم میشود که شهرت «بیرکوتِ» خوش قلب، مدیون کارگردانی بهنام «بورسکی» (لومنیکی) است که رکوردشکنی «بیرکوت» در آجرچینی را در شهرک تازه نوواهوتا به تصویر کشده است. در سال 1952، «بیرکوت» که حالا سخنگوی محبوب کارگردان است، به جرم تلاش برای تبرئه همکارش، «ویتک» (تارکوفسکی) از اتهام جاسوسی، به چهار سال زندان محکوم میشود. پس از آزادی، «بیرکوت» محبوبهاش، «هانکا» (زاکواتوویچ) راتعقیب میکند، که حالا با یک تاجر موفق مشروبات الکلی همکاری میکند. در 1957، از «بیرکوت» اعاده حیثیت میشود و او فرزند به بغل، با انداختن برگه رأی در صندوق انتخابات عمومی، عشقش را به کشورش ثابت میکند. «آنیپزکا» حاصل کارش را به مسئولان تلویزیون نشان میدهد، ولی به دلیل دستنیافتن به یک نتیجه قطعی رد میشود. «آنییژکا» که گروه همکارانش را از دست داده، با کلام امیدبخش پدرش، جستوجو را از سر میگیرد. پسر «بیرکوت» را در کارخانه کشتیسازی گدانسک پیدا میکند، و میفهمد که «بیرکوت» مرده؛ ولی پسرش را راضی میکند تا به کمک هم فیلم را به پایان ببرند.
* مرد مرمرین از یک سو پاسخی است به سیاستهای سینمای فرمایشی لهستان و نشانه احساس مسئولیت وایدا برای ثبت و ضبط و تفسیر تاریخ معاصر کشورش؛ در واقع تجلیلی از خود فرآیند روحبخش فیلمسازی است («آنییژکا» بهرغم سادهلوحیاش، فیلمسازی متعهد و پُرشور است). از سوی دیگر فیلم با مهارت و توازن تمام «راز»ی را مطرح میکند که بهتدریج اهمیتش را از دست میدهد. سرنوشت «بیرکوت» پس از عمل میهنپرستانه نمادینش در انتخابات 1957، از نظر روایت چندان مهم نیست؛ چیزی که برای «آنییژکا» و با تعمیم، برای وایدا اهمیت دارد این است که باید بتوان داستان «بیرکوت» را بازگو کرد. در نهایت مرد مرمرین بهرغم پرداخت کاملی از تاریخ لهستان در دهه 1950 بیش از آنکه درباره روندهای سیاسی باشد، درباره نحوه تغییر کردنِ - و معمولاً تغییرات بد - آدمها با بالا رفتن سن است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران تهران انتخابات عراق دانشگاه تهران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس روز معلم نیکا شاکرمی حجاب
سیل آتش سوزی هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش باران قوه قضاییه پلیس هلال احمر معلم فضای مجازی زلزله
قیمت خودرو تورم سازمان هواشناسی سهام عدالت قیمت طلا خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بانک مرکزی ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون عمو پورنگ سریال سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
فوتبال پرسپولیس لیگ برتر سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر بازی جواد نکونام لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری گوگل ناسا عکاسی مدیران خودرو تلفن همراه
خواب کبد چرب طب سنتی فشار خون دیابت بیماری قلبی