یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بتمن و دلقک، دوست داشتنی عین فیلمشان


بتمن و دلقک، دوست داشتنی عین فیلمشان
در میان تمام ابر قهرمانان داستان‌های کمیک، بدون شک «بتمن» بیش از هر قهرمان دیگری به یک سوپر‌استار رسانه‌ای تبدیل شده است.
برای مثال نگاهی به رخداد سال ۲۰۰۸ می‌اندازیم: بتمن نه تنها در یکی از بهترین فیلم‌های سال خوش درخشید، بلکه آنقدر طرفدار پیدا کرد که یک بازی لگویی هم از روی آن ساخته شد. امسال در هفتادمین سالگرد خلق بتمن، این ابر قهرمان در قالب یک بازی کامپیوتری به داستان‌های کمیک خود باز می‌گردد. بر این اساس شرکت بازی‌سازی Rocksteady Studios ساخت جدید‌ترین بازی سری بتمن با عنوان Batman: Arkham Asylum را برعهده گرفته است. پیش از انتشار بتمن در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۰۹، نگاهی به اشکن این بازی سوم‌شخص می‌اندازیم.
سفتون هیل (Sefton Hill)، طراح ارشد بازی بتمن می‌گوید: ما در این بازی قصد داریم به روانشناسی شخصیت بتمن بپردازیم تا بازیکنان با قرار گرفتن در نقش بتمن و احساس توانایی او در مقابله با شرایط گوناگون، احساس قدرت کنند.
از این رو سفتون هیل و اعضای گروه او، سلاح‌ها و ابزار منحصر به فرد و هیجان‌انگیزی را برای بتمن طراحی کرده‌‌اند و در عین حال از قدرت بدنی بالای او نیز غافل نمانده‌اند.
همانطور که از عنوان بازی بر‌می‌آید، اکثر اتفاقات داستان در زندان «آرکام» رخ می‌دهد. در حالی که شرور‌ترین شخصیت‌های شهر «کاتام» دور بتمن را در این زندان گرفته‌اند، خود بتمن یکی از مخوف‌ترین و بی‌رحم‌ترین آنها است.
داستان اینگونه آغاز می‌شود که بتمن، دلقک (Joker) را دستگیر کرده است و به دلیل خرابکاری‌های بی‌شمارش، شخصا او را در سلول فوق امنیتی‌اش همراهی می‌کند. گفتنی است در طول راه به چهره‌های آشنایی از داستان‌های کمیک بتمن برمی‌خورید. اما بتمن خیلی زود احساس می‌کند که یک جای کار اشکال دارد، چون دلقک خیلی راحت و بی‌دردسر خود را تسلیم کرده است. در همین حال که بتمن، دلقک را تا سلولش اسکورت می‌کند، او با نگهبانان شوخی می‌کند و برایشان لطیفه تعریف می‌کند و در همین گیر و دار از چنگ بتمن می‌گریزد. دلقک به کمک هم‌دستان خود، کنترل زندان را در دست می‌گیرد و علیه بتمن جنگ به راه می‌اندازند.
این یک آغاز هیجان‌انگیز برای بتمن است که نوید مبارزه بی‌نظیری علیه تبهکاران را می‌دهد. صدا‌گذاری برجسته بازی، خیلی زود خودنمایی می‌کند. مارک هیل (Mark Hamill) بازیگر فیلم جنگ ستارگان صدا‌گذاری دلقک و کوین کانروی (Kevin Conroy)، یک بار دیگر صدا‌گذاری بتمن را برعهده گرفته‌اند. همچنین پل دینی (Paul Dini) فیلم‌نامه‌نویس بسیاری از انیمیشن‌های بتمن و سوپرمن و سریال پرطرفدار «گمشده» (Lost)، دیالوگ‌های بازی بتمن را نوشته است.
پل دینی علاوه بر نوشتن دیالوگ‌ها، در داستان‌پردازی Arkham Asylum هم فعال بوده و رد پای او در تمام بازی به چشم می‌خورد. باید گفت هیچکس مثل دینی نمی‌تواند به این خوبی، از دلقک بدذات و شرور یک شخصیت دوست‌داشتنی خلق کند. دلقک که سردسته آدم‌ بدها است، در تمام بازی از بلند‌گوی زندان لطیفه تعریف می‌کند و به ریش بتمن می‌خندد.
بازی بتمن هم مانند فیلم‌ آن یک اثر دیدنی از کار درآمده است. این بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine طراحی شده اما طراحان Arkham Asylum آنچنان به سر و روی بازی پرداخته‌اند که چندان اثری از این موتور گرافیکی به چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر طراحی طبیعی و روان حرکت شخصیت‌ها جای تحسین بسیار دارد.
Arkham Asylum به طور کلی یک بازی سوم شخص است، اما در عین حال سبک‌های گیم‌پلی متنوعی در بازی به کار رفته است.
بتمن با تبهکاران معمولا تن‌به‌تن مبارزه می‌کند، ولی سلاح‌های مخصوص خود مانند بومرنگ خفاشی هم ابزار مناسبی برای از میان برداشتن دشمنان است.
با این حال بتمن یک اکشن محض نیست و نشانه‌های سبک Stealth به وضوح در آن به چشم می‌خورد. سفتون هیل در این باره می‌گوید: ما قصد نداشتیم یک بازی مخفی‌کاری طراحی کنیم که در آن مثل بازی‌های کلیشه‌ای به پایگاه دشمن نفوذ کنید و بی‌سروصدا نگهبانان را بکشید. بتمن یک شخصیت قدرتمند است که بنا به شرایط موجود، تصمیم می‌گیرد مستقیم به دشمن حمله کند یا با کمترین سروصدا ماموریت خود را ادامه دهد.
خیلی از طرفداران بتمن بر این باورند که بازی Batman: Arkham Asylum می‌تواند پس از سال‌ها یک بازی بتمنی درست و حسابی از کار درآید و همه ابزار مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک بازی به یادماندنی را دارد: دیالوگ‌های قوی، صدا‌گذاری شنیدنی و.... یک بار دیگر نبرد نفس‌‌گیر بتمن و دلقک.
▪ سازنده: Rocksteady Studios
▪ ناشر: Eidos Interactive
▪ کنسول: PC،‌ Xbox ۳۶۰، PS۳
▪ سبک: ‌اکشن و ماجراجویی خیالی
▪ تاریخ انتشار: سه ماهه دوم ۲۰۰۹

ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید