یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
معنویتگرایی مردمان هزاره سوم
تحلیل فلسفی جهان و تحصیل و تبیین مولفههای بنیادین فرهنگ و معرفت جهانی بخصوص چالشهای جدی بین واقعیتهای روبنایی و حقایق زیربنایی در غرب که با یک رویکرد غرب شناسانه در ساحتهای مختلف تاریخی، علمی، فلسفی و اجتماعی ممکن خواهد بود، نشان میدهد که جایگاه “دین”، اخلاق و معنویت در دنیای کنونی چگونه است و غرب با تجارب فرهنگی و فلسفی و اجتماعیاش در طول چهارده قرن چگونه برخورد خواهد کرد؟ که البته نه تنها این پرسش و پاسخها بسیار جدی خواهند بود؛ بلکه چند مولفه مهم وجود دارد که دورنمای معنویتخواهی و عرفانگرایی را در قرن ۲۱ بخصوص در جهان غرب بهتر و بیشتر نشان خواهد داد: اول اینکه دینگرایی فطری انسانهاست و نمیتوان با آن مبارزه کرد و مبارزاتی که در گذشته با دین و در قالبهای ماتریالیستی و اومانیستی صورت گرفته، مبارزهای بیهوده بوده است.
دوم اینکه معنویتخواهی، نیاز وجودی و عرفان، گرایش درونی انسان است که میتوان آن را مهجور کرد؛ لکن نابود شدنی و محوپذیر نیست.
دیگر اینکه جهان جدید باتوجه به تجربه ایسمها و مکتبهای الحادی، مادی و بشری و حتی بهرهوری از هر آنچه در دنیا و طبیعت وجود دارد، یعنی اشباع افراطی غرایز شهوانی و نفسانی انسانها، به تدریج به این نکته پی برد که تنها برخورداری از طبیعت و تجمل و عافیت و مادیتهای نفسانی کافی نیست؛ بلکه ویرانگر نیز خواهد بود. لذا باید به خویشتن از دست رفتهاش برگردد و این “با خود بیگانگی” خود را به “با خود یگانگی” و رجوع به اصل خویش تبدیل نماید و این معنا البته در پرتو دین و عرفان ممکن است.
و سرانجام اینکه گرایشهای معنوی در جهان غرب بخصوص جوانان آن جوامع، وجود رشتههای روانشناسی عرفانی، عرفان درمانی و معناگرایی، به دنبال زیستن و خوشبختی حقیقی رفتن، اخلاقگرایی و فضیلتمداری و نیز بحث از “بحران هویت” و “بحران اعتماد” و آخر الزمان بودن و در نهایت، متافیزیک محوری و تاسیس کارگاههای علم و دین و گسترش نیایش و پرستش در میان ملل و اقوام مختلف، حاکی از یک واقعیت انکارناپذیر به نام “معنویت خواهی” است که حتی دانشمندان آن دیار به تئوریزه کردن آن، التیام بین علم و دین و نیز هماهنگسازی فیزیک و متافیزیک و ایدئولوژیگرایی و سنتگرایی پرداختند.
لذا “دین” به معنای غیبگروی و گرایش به خدا و معنویت و در نهایت عرفان، از یک منزلت ویژهای در غرب برخوردار خواهد شد و غرب با همه تجارب علمی و صنعتی و ایدئولوژیک خود به دین و معنویت و متافیزیک بازگشت میکند که طلیعه آن قابل شهود است. بشر خسته از مادیت و صنعت و تکنولوژی، تنها به سوی معنویت و سنت و ایدئولوژی در حال حرکت است و در این صورت باید عصر حاضر را عصر ایمان و علم، عصر سنت و صنعت، عصر ایدئولوژی و تکنولوژی، عصر دین و اخلاق و ارزشهای الهی - انسانی، عصر تکامل وجودی انسانها و نیز عصر بازگشت به اصل از دست رفته و “روزگار وصل به اصل” نامید.
قرن بیست و یکم، قرن حاکمیت دین و مذهب و پیشرفت بشر در همه عرصههای مادی و معنوی است؛ چرا که غرب به افراطگراییاش در برابر تفریط محوریاش پی برده و خواهان “اعتدال” در پرتو دین و معنویت است. این معنا را در یک مطالعه بین جوانان غربی و گرایشهای آنها و نیز در میان کتابها، مقالات و نظریات دانشمندان و اندیشمندان غرب میتوان جستجو کرد.
سکینه نعمتی
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
شورای نگهبان انتخابات حجاب حسین امیرعبداللهیان امیرعبداللهیان دولت مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی رسانه انتخابات مجلس دوازدهم
تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیل هواشناسی فضای مجازی سازمان هواشناسی باران سامانه بارشی یسنا هلال احمر آتش سوزی
قیمت دلار یارانه خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو ارز
نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی تلویزیون صدا و سیما موسیقی کتاب مهران غفوریان صداوسیما سینمای ایران سریال سریال پایتخت حج
فسیل
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید سپاهان مهدی طارمی لیگ برتر جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل آیفون پهپاد موبایل تبلیغات ناسا
کاهش وزن دیابت چای توت فرنگی اعتماد به نفس چاقی آلرژی