دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

قدرت رسانه و رسانه های قدرت !


قدرت رسانه و رسانه های قدرت !
امروز رسانه های خبری به عنوان یکی از مهمترین ابزار اطلاع رسانی نقش مهمی را در مدیریت تحولات بین الملل بر عهده دارند. در برخی اوقات کارکرد درست و عدالت محور این رسانه ها به ایجاد راهکارهایی برای برون رفت از بحرانهای بین المللی انجامیده است. پوشش دوگانه اخبار از سوی برخی رسانه های خبری به ویژه اخباری که به ملتهای فقیر مربوط می شود ناشی از وابستگی این رسانه ها به جریانهایی است که تامین منافع شرکتهای بزرگ سرمایه داری را در رهن اسارت و اشغال ملتهای دیگر می دانند .
این درحالی است که ندای اندک رسانه های آزادیخواه که در دنیای امروز رخ دادهای جهان را پوشش می دهد در هیاهوی تبلیغات گمراه کننده این رسانه های خبری گم می شود و از سویی دیگر با وجود اینکه رسانه های خبری وابسته برای گمراه کردن افکار عمومی جهان به سود محافل قدرت از تمامی امکانات خود بهره می گیرند و برای خود ساز و کار مشخصی را تعریف کرده اند متاسفانه در طرف مقابل که به گونه ای مستقل و آزادانه اصول اخلاقی وبشری را ترویج می کنند هنوز تعریف روشنی وجود ندارد.
این ضعف درباره تحولات خاورمیانه و رخ دادهایی که به مسلمانان ارتباط دارد بیشتر به چشم می خورد ؛ تاسف بیشتر که هنوز وحدتی بین رسانه های مستقل برا ی شانتاژهای تبلیغاتی به نفع ملتهای فقیر و آزادیخواه وجود ندارد.این درحالی که جریانهای قدرت رسانه ای با ارائه تعاریف روشن و از پیش طراحی شده معادلات بین الملل را تغییر می دهند . امروز بسیاری از واژه هایی که در درگیری منطقه خاورمیانه به کار گرفته می شود ، یکباره وارد محافل خبری نشده است.
واژه هایی که ما نیز امروز در رسانه های خود از آن استفاده می کنیم . اصطلاحاتی چون "‌تروریسم "‌گروههای تندروی اسلامی "‌اسلامگرایان "‌ یهودیان افراطی "‌همگی بار معنایی خاصی را دارند . این درحالی است که تا کنون سیاست مشخص و تدوین شده ای برای پوشش خبری رخ دادهای جهان اسلام وجود ندارد.
از سویی دیگر رسانه های صهیونیسم بر ساختار سیاسی آمریکا نیز به شدت تاثیرگذار هستند تاآنجایی که به گفته چامسکی نتایج انتخابات آمریکا را می توان با میزان و مبلغی که برای آن هزینه می شود، حدس زد و از آن جا که گروه های یهودی و به ویژه صهیونیسم تامین کننده بخش زیادی از کمک های انتخاباتی نامزدها هستند، تاثیر مستقیمی در این روند دارند. همچنین این گروه ها نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در عرصه های مختلف جامعه آمریکا و به ویژه در دو حوزه سیاست و رسانه دارند.رسانه های تحت کنترل صهیونیست ها در تغییر افکار عمومی و یا معرفی یک نامزد تاثیر به سزایی می گذارد از این رو نامزدهای ریاست جمهوری با آگاهی از میزان نفوذ این اقلیت قدرتمند در رسانه های گروهی سعی می کنند با خواسته های یهودیان همراه شوند تا از طریق رسانه های آنها رای بیشتری را کسب کنند. لابی صهیونیستها که ایپاک AIPACنامیده می شود مسوول تامین هزینه فعالیت های تبلیغاتی نمایندگان کنگره و دیدارهای آنها از مناطق اسراییلی و مستحکم کردن روابط آنها با رهبران و مسئولان جامعه صهیونیستی است . این کمیته که گفته می شود حدود شصت هزار عضو دارد در سراسر آمریکا در راستای منافع اسرائیل مشغول فعالیت است و سالانه مبالغ هنگفتی به حساب لابی صهیونیستی در بانک های آمریکا واریز می کند.این کمیته دارای تاثیر گذاری گسترده ای بر افکار عمومی و تصمیم گیرندگان حکومتی است.
اکنون نقش رسانه های خبری بیش از یک روند اطلاع رسانی معمولی است و تا مرز تاثیرگذاری در عرصه داخلی و مدیریت افکار عمومی جهان پیش رفته است . این مساله درباره آژانس های خبری و شبکه های تلویزیونی وابسته به صهیونیسم بیشتر صدق می کند. این رسانه ها مدیریت بحران های جهانی و منطقه را به نفع سرمایه داران صهیونیسم برعهده دارد و دراین راه تمامی رویکردهای اخلاق حرفه ای را زیر پا می گذارند.
درباره تعامل رسانه و قدرت سه نظریه وجود دارد که هر کدام طرفدارانی را با خود همراه کرده است. برخی اعتقاد دارند که رسانه های خبری به عنوان ابزاری در اختیار صاحبان قدرت و سرمایه داران قرار دارد تا آنها را در رسیدن به اهدافشان همراهی کند. برخی نیز این تعامل را دو سویه می دانند که هم رسانه و هم صاحبان قدرت سود می برند. اما نظریه ای دیگری هم وجود دارد که قائل است نقش رسانه تا حدی است که صاحبان قدرت همواره تلاش می کنند تا خود را به آن نزدیک کنند. و بدیهی است امروز رسانه ای می تواند قدرتمند و با شکوه پا به عرصه سیاست جهانی بگذارد که از رویکردهای اخلاقی و بشری برخوردار باشد و در راستای اهداف بشری گام بردارد.
منبع : خبرگزاری قدس ـ قدسنا


همچنین مشاهده کنید