یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
زیبا ولی مهجور
یکی از اتومبیل های افسانه ای که بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ توسط آلفارمئو تولید شد آلفارمئو مونترال می باشد. این اتومبیل توسط طراح معروف مارچلو گاندینی در موسسه برتونه طراحی شده بود.
اتومبیل فوق در سال ۱۹۶۷ در نمایشگاه EXPO ۶۷ در مونترال کانادا معرفی شد و به افتخار این نمایشگاه مونترال نام گرفت. مونترال در ابتدا به صورت یک کوپه ۲+۲ با موتور ۱۶۰۰ سی سی روی شاسی آلفارمئو جولیای معروف طراحی شده بود ولی در سال ۱۹۷۰ در هنگام شروع تولید با موتور ۸ سیلندر ۲۶۰۰ سی سی انژکتوری ساخته شده توسط SPICA و بصورت یک کوپه دو نفره تولید شد.
موتور فوق قبلا در مدل های مسابقه ای Alfa ۳۳ Stradale با حجم ۲ لیتر (در قسمت عقب) به کار رفته بود که با افزایش حجم به ۲۶۰۰ سی سی و قدرت آن به ۲۰۰ اسب بخار در مونترال به کار گرفته شده در ابتدا قرار بود موتور در قست عقب نصب شود (که هواکشهای روی ستون های کنار به همین منظور طراحی شده) ولی بعدا تصمیم گرفته شد موتور در جلو و گیربکس و دیفرانسیل در عقب به صورت ترانس اکسل نصب شود.
مونترال کلام آخر آلفارمئو در آن سالها بود که بسیار جلوتر از زمان خود چه از نظر طراحی ظاهری و چه از نظر مسائل فنی، وجود مواردی چون اکسل فعال عقب، دیفرانسیل با هرزگردی محدود، سیستم فنربندی کاملا مستقل با بازوهای A شکل به همراه موتور ۸ سیلندر کم حجم که دارای دو کوئل و دو دلکو مجزا بود گرچه کار تعمیر کاران را سخت می کرد ولی قدرت ۲۰۰ اسب بخار را برای آن به ارمغان می آورد که با توجه به وجود گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت ZF همواره راننده را به وجد می آورد.
داخل اتومبیل بسیار زیبا طراحی شده بود و از مشخصه های بارز آن ارتفاع زیاد کنسول وسط، دسته دنده کوتاه و نوع قرار گیری متفاوت درجات مختلف در پشت فرمان و همچنین راحتی مناسب راننده و سرنشین آن می باشد، بطوریکه اگر با چشم بسته وارد آن شوید ذهنتان حوالی سوپر اسپرت های دهه ۷۰ دور خواهد زد. طراحی ظاهری را می توان شاهکار برتونه و شخص مارچلو گاندینی به شمار می آورد که مشابهتهای زیادی با طرح های دیگر این موسسه مثل لامبورگینی میورا دارد. برای چشمان نا آشنا این اتومبیل می تواند یک فراری (نوع هواکش روی کاپوت جلو)، لا مبورگینی (درب ها و ستون های کناری) و یا مازراتی (چراغهای عقب) باشد.
از نظر قدرت و شتاب و هندلینگ این اتومبیل از نمونه های برتر دهه ۷۰ بود که می توان آن را با اسپرتهای درجه اول تولیدی در آن سالها مقایسه کرد و البته در مقایسه با استانداردهای امروزی هم بسیار قابل توجه می باشد.
این اتومبیل به تعداد ۳۹۱۷ دستگاه بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ تولید شد که تعداد فقط ۴ دستگاه از آن به خریداران کانادایی تحویل داده شد.
به قرار اطلاع تعداد ۱۰ دستگاه از این نوع اتومبیل به ایران وارد شده است که به جز ۳ نمونه اوراق شده دو دستگاه از آن با موتورهای تعویضی آمریکایی و بقیه از جمله همین اتومبیل، از موتور و گیربکس های استاندارد استفاده می کنند.
● مشخصات فنی:
▪ تعداد سیلندر: ۸ سیلندر V شکل
▪ حجم موتور: ۲۵۹۳ سی سی
▪ قدرت: ۲۰۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
▪ تورگ: ۲۶۳ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰
▪ نسبت تراکم: ۹:۱
▪ شتاب: ۸ ـ ۴/۷ ثانیه
▪ گیربکس: ۵ دنده جلو ساخت ZF
▪ وزن: ۱۲۷۰ کیلوگرم
▪ فاصله اکسل های جلو و عقب: ۲۳۵۰ سانتی متر
▪ طول × عرض × ارتفاع : cm ۱۲۰۵×۱۶۷۲×۴۲۲۰
نویسنده : سعید طالبی
منبع : carx۱
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس گشت ارشاد رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
آتش سوزی وزارت بهداشت سلامت تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی پلیس پایتخت
خودرو دلار بازار سرمایه قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
جنگ غزه اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری کاهش وزن مالاریا زوال عقل