شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
نیمنگاهی به هواپیمای تجسسی EP-۳EARIESII آمریکا
کشورهای جهان همواره به دنبال این هستند که نسبت به آنچه در کشورهای دیگر میگذرد، آگاه شوند. لذا برای رسیدن به این هدف دست به یک سری فعالیتهای تجسسی که کاملاً مخفیانه انجام میشوند، میزنند.
EP-۳EARIESII نوعی هواپیمای تجسسی بسیار دقیق است که در اینجا به معرفی آن و همچنین نحوه جمعآوری اطلاعات توسط آن میپردازیم:
این هواپیمای تجسسی شبیه به یک جاروبرقی عمل میکند به این مفهوم که کلیه ارتباطات الکترونیکی شامل مکالمات تلفنی، پستهای الکترویکی، رلههای کشتی به ساحل، فکس و ارتباطات ماهوارهای را کشف و در خود ضبط و ثبت میکند. وظیفه اصلی این هواپیما، پرواز در مناطق موردنظر جهت تجسس، کسب اطلاعات و پردازش آن و در نهایت ارسال اطلاعات پردازش شده جهت فرماندهان نظامی ارتش آمریکا میباشد.
این هواپیما مجهز به جدیدترین سیستمهای تجسسی است. بسیاری از سیستمهای بهکار رفته در هواپیما بهصورت طبقهبندی و محرمانه است اما یک سری اطلاعات کلی در این خصوص در دست است. از جمله اینکه این هواپیما مجهز به سنسور، گیرنده و آتش دیشی است که همگی وظیفه دریافت علائم و سیگنالهای الکترونیکی ار بر عهده دارند.
در این هواپیما دو اتاقک تعبیه گردیده که یکی در بالا و دیگری در پائین آن قرار دارد. همچنین این هواپیما مجهز به یک آنتن راداری AN/APX-۱۳۴ و یک محفظ آنتن رادار هواپیما RADOME است. رادوم شبیه پوسته گنبدیشکلی است که در قسمت زیرین هواپیما قرار دارد. آنتن راداری بهگونهای در داخل رادوم قرار گرفته است که میتواند فرکانسهای رادیوئی را بدون هیچ محدودیت یا مانع دریافت نماید.
در دهه ۱۹۹۰، نیروی دریائی آمریکا ۱۲ فروند از هواپیماهای P-۳Cs ساخت شرکت لاکهید مارتین را به هواپیماهای EP-۳EARIESII تبدیل کرد. هدف از این کار این بود که این هواپیماها جایگزین هواپیماهای ARIESI که در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ ساخته شده بودند، گردند. در سال ۱۹۹۶، ارتش آمریکا به بهسازی EP-۳Es کرد و آخرین هواپیما نیز در سال ۱۹۹۷ تحویل شد. نیروهای نانو در عملیاتهای پشتیبانی و شناسائی خود در بوسنی و نیروهای ستاد مشترک ارتش آمریکا در کرهجنوبی هواپیمای EP-۳Es را بهکار گرفتهاند.
این هواپیما دارای ۴ موتور توربوپروپ T۵۶-A۱۴ است که هر یک قدرتی معادل ۴۹۰۰ اسب بخار تولید کرده و هواپیما را با سرعتی معادل تقریباً ۵۵۵ کیلومتر به جلو میرانند. چهار ملخ ۴ پره، قدرت موتور را به نیروی رانش تبدیل میکنند. این هواپیما ۵ مخزن سوخت، چهار مخزن بال و یک مخزن یدکی دارد، مخزن یدکی آن از نوع مخزن تیغهای است که در قسمت زیرین بدنه هواپیما قرار دارد. این هواپیمای غیرمسلح، ۲۴ نفر ظرفیت دارد که عبارتند از:
۳ نفر خلبان ۱۰ نفر ارزیاب تاکتیکی - ۱ نفر مهندس پرواز (بقیه هم اپراتور، تکنسین و مکانیک هستند) این هواپیما دارای ۱۹ جایگاه خدمه و ۲۴ نفر ظرفیت دارد.
● مشخصات هواپیمای تجسسی EP-۳EARIESII
▪ طول بالها: ۳۶/۳۰ متر
▪ طول هواپیما: ۲۸/۳۲ متر
▪ ارتفاع: ۴۲/۱ متر
▪ مدت زمان پرواز: ۱۲ ساعت (یا ۴۸۲۸ کیلومتر)
▪ حداکثر سرعت: ۶۴۸ کیلومتر در ساعت
▪ تعداد موتور: ۴ عدد از نوع توربوپروپ ALISON T ۵۶-A۱۴
▪ تعداد خدمه: ۲۴ نفر
حسین نجفی خانیکی
منبع: HOWSTUFFWORKS.COM
منبع: HOWSTUFFWORKS.COM
منبع : مجله پرواز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان انتخابات دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی عراق چین دولت سیزدهم مجلس روز معلم رهبر انقلاب معلمان
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی سازمان هواشناسی باران هلال احمر یسنا اصفهان شهرداری تهران معلم پلیس
ترکیه قیمت خودرو خودرو تورم قیمت طلا سهام عدالت قیمت دلار بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو مسکن
مهران غفوریان ساواک تلویزیون سریال صداوسیما موسیقی مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
موبایل
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون خودروهای وارداتی ناسا گوگل تلفن همراه مدیران خودرو صاعقه
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر