سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


نظام ارتباطی آموزش در ایران: آموزش متوسطه و آموزش عالی با تاملی بر علوم انسانی


نظام ارتباطی آموزش در ایران: آموزش متوسطه و آموزش عالی با تاملی بر علوم انسانی
نویسنده : باقری، خسرو,جوادی، محمدجعفر,حبیبی‌فهیم، حبیب‌الله,کاردان، علیمحمد,مدرسی، حسین,مشایخ، فریده,مهرمحمدی، محمود,گویا، زهرا,مهاجری، علیرضا,خورسندی‌طاسکوه، علی,فکری، فوزیه,عطاران، مصطفی
شماره کنگره : ۸۶خ۹الف/LB۱۶۱۷
شابک : ۹۶۴-۹۵۸۵۱-۲-۵
رده دیویی : ۳۷۳.۵۵
تاریخ نشر : ۸۵۰۵۲۹
تعداد صفحه : ۱۶۸
نوبت چاپ : ۱

اين مجموعه متضمن مقالاتي است شامل بررسي و توصيف وضعيت ارتباطي موجود ميان آموزش متوسطه و آموزش عالي به مثابه‌ي دو بخش اصلي نظام آموزش كشور و توصيف عوامل و موانع اصلي برقراري ارتباط ساختاري و فرايندي مطلوب و معنادار ميان آموزش متوسطه و آموزش عالي است. بر اين اساس در كتاب با توصيف عمده‌ترين انتقاداتي كه در دو دهه‌ي اخير به لحاظ آسيب‌شناسي بر عملكرد نظام آموزش كشور وارد شده، زمينه‌ها و رهيافت‌هاي اصلي برقراري ارتباط پويا و بالنده و هم‌گرايي ميان اين دو بخش اصلي نظام آموزش كشور مطرح مي‌شود. مقالات كتاب عبارت‌اند از: تأسيس شوراي هماهنگي آموز؛ راهبرد ارتباطي ميان آموزش متوسطه و عالي / علي‌محمد كاردان، الگوي آموزش پرسش محوري به جاي پاسخ محوري / محمود مهرمحمدي، بازنگري در معناي يادگيري / فريده مشايخ، تعليم و تربيت كثرت‌گرا / زهرا گويا، گسست ميان آموزش متوسطه و آموزش عالي / خسرو باقري، چالش فراروي آموزش در ايران / محمدجعفر جوادي، نظام آموزشي در ايران؛ تقليد بدون تطبيق / علي‌رضا مهاجري، كارآفريني براي فارغ‌التحصيلان علوم انساني / فوزيه فكري، علوم انساني به مثابه مدير جامعه / مصطفي عطاران و بازنگري در نظام امتحان محوري / حسين مدرسي. در پايان كتاب، ضمن اشاره به وضع مطلوب نظام ارتباطي آموزش، راه‌هاي رسيدن به آن در ايران بيان مي‌شود.