دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

رد راک‌وست - RED ROCK WEST


رد راک‌وست - RED ROCK WEST
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : رنک و رد راک
کارگردان : جان دال
فیلمنامه‌نویس : ریک دال و جان دال
فیلمبردار : مارک رشوفسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : ویلیام آلویس
هنرپیشگان : نیکلاس کیج، لارا فلین بویل، دنیس هاپر، ج.ت. والش، دان شور، کریگ ری و ونس جانسن
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه


ـ هنگامی که کوشش ̎مایکل̎ (کیج) برای یافتن کار در ایالت وایومینگ به جائی نمی‌رسد، تنها و بی‌پول به شهر کوچک ̎رد راک̎ می‌رود. در آنجا گردانندهٔ یک کافه (والش) او را با آدمکشی حرفه‌ای به نام ̎لایل̎ اشتباه می‌گیرد و به او پنج هزار دلار برای کشتن همسرش، ̎سوزان̎ (بویل) پیشنهاد می‌کند. ̎مایکل̎ به سراغ ̎سوزان̎ می‌رود و جریان را شرح می‌دهد. ̎سوزان̎ نیز به او دو برابر آن مبلغ را برای کشتن شوهرش پیشنهاد می‌کند. ̎مایکل̎ واقعه را در یادداشتی برای کلانتر محلی شرح می‌دهد و به راه خود می‌رود. اما با مردی تصادف می‌کند و او را به بیمارستان ̎رد راک̎ می‌برد. در آنجا کلانتر شهر، ̎وین براون̎ از راه می‌رسد و ̎مایکل̎ در می‌یابد که این همان مردی است که او را برای کشتن همسرش اجیر کرده بود. دکتر می‌گوید که مرد در واقع هدف گلوله واقع شده و ̎وین̎، ̎مایکل̎ را به اتهام قتل بازداشت می‌کند اما ̎مایکل̎ می‌گریزد. و با بیگانه‌ای تکزاسی (هاپر) برخورد می‌کند که او را همراه خود می‌برد. ̎مایکل̎ از دانستن اینکه نام مرد ̎لایل̎ است، سخت به وحشت می‌افتد. ̎لایل̎، ̎مایکل̎ را به کافهٔ ̎وین̎ می‌برد. او از آنجا می‌گریزد و ̎لایل̎ و ̎وین̎ به تعقیبش می‌پردازند. ̎مایکل̎ نزد ̎سوزان̎ می‌رود و ماجرا را برای او شرح می‌دهد. در آنجا ̎مایکل̎، ̎وین̎ را که به خانه آمده مضروب می‌سازد و همراه ̎سوزان̎ می‌گریزد. آن دو شهر را ترک می‌کنند و در یک هتل بین راه تصمیم می‌گیرند که با هم به مکزیک بروند. به پیشنهاد ̎سوزان̎ به شهر باز می‌گردند تا پول او را که در گاوصندوق ̎وین̎ نگهداری می‌شود، بربایند. اما گاوصندوق را خالی می‌یابند و به هنگام ورود ̎وین̎ پنهان می‌شوند. معاونان ̎وین̎ که نزد مرد مرده مدرکی دال بر مشارکت ̎وین̎ و همسرش در سرقت از یک بانک به دست آورده‌آند، او را دستگیر می‌کنند، اما ̎لایل̎ نجاتش می‌دهد. ̎وین̎، ̎لایل̎ ̎مایکل̎ و ̎سوزان̎ به گورستانی که پول‌ها در آنجا پنهان شده، می‌روند. کشمکش ̎لایل̎ و کلانتر بر سر تقسیم پول‌ها به کشته شدن‌شان می‌انجامد. ̎مایکل̎ و ̎سوزان̎ با قطاری باری آنجا را ترک می‌کنند. هنگامی که ̎مایکل̎ می‌خواهد پول‌ها را از قطار بیرون بریزد، ̎سوزان̎ با اسلحه‌ای (بدون اینکه بداند خالی است) به او شلیک می‌کند. ̎مایکل̎ نیز او را از قطار بیرون می‌اندازد و به راهش ادامه می‌دهد.
ـ دال در این دومین ساخته‌اش، پس از دوباره مرا بکش (۱۹۸۹)، همچنان در حیطه‌ای مشخص (نئونوآر)، اما این بار با بهره از امکانات و بودجهٔ بیشتر، می‌کوشد تا با استفاده از فضائی شبه وسترن، به گونه‌ای نوآوری در دل ژانر دست زند. او با حفظ الگوهای سنتی ژانر ـ شخصیت‌های تیپیک با خصلت‌های نمادین: ̎مایکل̎ قربانی زاده شده، ̎دلایل̎ بی‌رحم و روان بیمار (با تأکید روی خاستگاه جنوبی‌اش)، ̎سوزان̎ مرگ آفرین و آزمند و از همه مهم‌تر ̎رابطهٔ̎ تازه وارد بی‌گناه با زوجی فاسد (که به‌طور مستقیم از داستان‌های جیمز م.کین می‌آید) ـ و از طریق روایت داستان در بستری امروزی، موفق به ارائه فیلم نو آری برای نسل پرورش یافته با فرهنگ MTV می‌شود. دال با استفاده از چشم‌اندازهای وسیع وایومینگ (که در عمل بسیاری‌شان در لوکیشن‌های ̎ آریزونا ̎ فیلمبراری شده‌اند!)، بار دیگر، پس از مرا دوباره بکش، توانائی‌اش را در فضاسازی به نمایش می‌گذارد. این فیلم که در اصل (در سال ۱۹۹۲) به سفارش شبکهٔ تلویزیونی HBO برای نمایش در تلویزیون کابلی ساخته شد، در ۱۹۹۳ امکان نمایش روی پردهٔ سینما را یافت.


همچنین مشاهده کنید