دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
شیفته رویا - Dream Lover
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لارن لوید، والیس و ایلن درشوویتس
کارگردان : نیکلاس کازان.
فیلمنامهنویس : نیکلاس کازان.
فیلمبردار : ژان ایو اسکوفیه
آهنگساز(موسیقی متن) : کریستوفر یانگ
هنرپیشگان : جیمز اسپیدر، مادچن ایمیک، فردریک لن، بس آرمسترانگ، لاری میلر، کاتلین یورک و کیت ویلیامسن.
نوع فیلم : رنگی.
صدا : ۱۰۳ دقیقه.
"ری" (اسپیدر)، آرشیتکت جوان که فکر کرده همسرش به او وفائی میکند. از او جدا میشود. دوستان میکوشند برایش همسری بیابند. روزی در یک مهمانی با دختری (ایمیک) برخورد بسیار تندی میکند. چند روز بعد همان دختر را در سوپرمارکت ملاقات میکند، از او عذر میخواهد و سپس پس از چندی با هم ازدواج میکنند. همه چیز بر وفق مراد است تا اینکه "ری" سعی میکند درباره او تحقیق کند. به شهر زادگاه او میرود، پدر و مادرش را پیدا میکند و در مییابد که نام او "لنا" نبوده بلکه "سیسی" نام داشته است. "لنا" به او توضیح میدهد که نامش را عوض کرده است. شک و تردید "ری" ادامه مییابد. او که به وفاداری زنش مشکوک است، او راکتک میزند. با شکایت "لنا" پلیس مداخله میکند. "ری" دورادور "لنا" را زیر نظر دارد. در بررسی صورتحسابەایش متوجه میشود که همسرش دو پرداخت بسیار بالا در طی دو هفته داشته است و در کیف او کبریت هتلی را پیدا میکند. در دادگاه "ری" عنان اختیار از کف میدهد. بنابراین برای همه مسجل میشود که بیمار روانی است روزی که "لنا" برای ملاقات او به بیمارستان آمده نقشهای طرح میکند و او را خفه میکند. سالها بعد او را همراه دو بچهاش میبینیم که حضانت آنان را به عهده دارد و از بیمارستان مرخص شده است.
٭ کازان، که پیش از این نخستین فیلمش، فیلم نامهنویس نسبتاً مشهور و برجستهای بوده، با فیلمی شبه هیچکاکی (چیزی در مایه سوءظن، ۱۹۴۱، مثلاً) شروع میکند، تا بتواند مایه هیچکاکیاش را طرح کند، با اندکی سخاوت و انتخاب نماهای غیر متعارف و اجرائی جذاب، و استفاده از بیپردگی شیک و خوش آب و رنگی (با بازیگری ایمیک که تماشاگر او را از توئینپیکز: آتش با من گام برادر، دیوید لینچ، ۱۹۹۲، میشناسد) پیش میرود. اما مایه هیچکاکی ـ نو هیچکاکی با ترکیب هیچکاک و نوعی "فیلم نو آرنو" ـ کمکم به سمت "فیلم نوآر" جهت میگیرد و در نهایت با توجه به تغییر و تحول شخصیت زن میان درام روانشناسانه و "فیلمنوآر" تماشاگر میماند. کازان میکوشد تا به هیچ کدام از جهتها بار بیشتر ندهد و رمز و راز فیلم را تا انتها ببرد. کوشش کازان در احیا نوسازی (گسست از "گونه") "فیلم نوآر" ـ که توجه و گرایش این سالهای هالیوود و بهخصوص فیلمسازان آمده از جناح مستقلهاست ـ هرچند موفق نیست، اما ثابت میکند که گست کامل و جدائی و نادیده گرفتن کلیشهها و تمهیدات آشنای "نوع" یا "گونه" و دوری بیش از حد از ویژگیهای شناخته شده یک "گونه"، مشکل فضاسازی و لحن و احساس را تشدید میکند و نه افزودن رنگ و تمهیدات عامپسند دیگر.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران تهران هواشناسی فضای مجازی قتل سیل شورای شهر شورای شهر تهران پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پایتخت
ایران خودرو قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر سینمای ایران موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی سریال پایتخت سینما کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب رشته
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه حماس روسیه عربستان نوار غزه اوکراین ترکیه طوفان الاقصی
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی تراکتور لیگ برتر جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل همراه اول ایلان ماسک امارات گوگل تبلیغات آیفون ایرانسل فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی خواب دیابت سلامت روان بارداری مالاریا دندانپزشکی