پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

آیین‌نامه‌ ارایه خدمات MMS


آیین‌نامه‌ ارایه خدمات MMS
آیین‌نامه‌ ارایه خدمات پیام چندرسانه‌ای (MMS) تلفن همراه که در اجرای بند "د" ماده پنج قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌منظور ضابطه‌مند کردن ارایه‌ خدمات پیام چند رسانه‌ای تصویب شده بود، منتشر شد.
پس از آن که در جریان راه‌اندازی سرویس و خدمات پیام چندرسانه‌ای (MMS) ایرانسل، کارشناسان بر لزوم اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای مربوطه درباره‌ آیین‌نامه‌ مرتبط برای خانواده‌ها در کشور تاکید داشته و شفاف‌سازی در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شد، جزییات آیین‌نامه MMS تلفن همراه تصویب شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد.
در بخش تعاریف این آیین‌نامه آمده است:
خدمات چندرسانه‌ (MMS) ارسال و دریافت پیامی است که می‌تواند صدا، تصویر، متن و داده و یا ترکیبی از آنها باشد.
منظور از سازمان، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مشترک، هر شخص که طبق ضوابط و مقررات حق استفاده از خدمات چند رســـانه‌‌ای را دارد.
فراهم کننده شبکه، اپراتور شبکه که بر اساس پروانه‌های صادره مجاز به ارایه‌ خدمات چند رسانه‌ای (MMS) به مشترکان است و فراهم کننده پیام، اشخاص حقوقی که برابر مجوزهای صادره می‌توانند پیام‌های چند رسانه‌ ای را به صورت انبوه فراهم و ارسال کنند.
واسط شبکه هم هر نوع نرم‌افزار یا سخت‌افزار که براساس یک قرارداد وظیفه تعاملات لازم و مبادله اطلاعات بین تجهیزات شبکه مخابراتی را به‌عهده دارد و کد برگردان پیام هم کدی است که مشترک برای برگرداندن پیام‌های غیرمتعارف به فراهم کننده شبکه از آن استفاده می‌کند.
در بخش حقوق و تکالیف مشترکان تاکید شده است:
مشترک موظف است در زمان درخواست استفاده از خدمات چندرسانه‌ای مشخصات دقیق فردی و نشانی کامل خود را ارایه و هرگونه تغییرات به ویژه نشانی خود را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز به فراهم کننده شبکه اطلاع دهد. در صورت فروش یا سرقت تلفن همراه (سیم‌کارت) مشترک باید نسبت به انجام مراحل قانونی (بر اساس مقررات مربوط) اقدام کند. درغیر این صورت عواقب ناشی از هرگونه سو‌‌استفاده از این تلفن همراه و خدمات مرتبط به عهده مشترک است.
تبلیغات انبوه تجاری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی توسط مشترک مجاز نیست. تبصره ۱: فراهم کنندگان پیام می‌توانند بر اساس مقررات جاری کشور و عقد قرارداد با فراهم کننده شبکه نسبت به انجام تبلیغات اقدام کنند.
▪ تبصره ۲: در صورتی که مشترک تمایل به دریافت تبلیغات نداشته باشد باید مراتب را به فراهم کننده شبکه اطلاع دهد. مشترک می‌تواند برای برگرداندن پیام‌های غیرمتعارف حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از دریافت با استفاده از کد برگردان پیام اقدام کند.
طبق این آیین‌نامه ارسال پیام‌های چند رسانه‌‌ای به شرح زیر ممنوع است:
ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده. ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعاتی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت ملی شود.
ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعات حریم خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر بدون رضایت آنها؛ ارسال و یا انتشار ویروس، نرم‌افزارهای مخرب، بازی‌های حاوی ویروس، کرم و هرزنامه از طریق شبکه.
ارسال هرگونه پیام مستهجن و خلاف شئون اسلامی- ایرانی، ارسال هرگونه پیام تهدیدآمیز، ارسال هرگونه پیامی که موجب تخریب و یا هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی شود.
ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعاتی که موجب خدشه دار شدن امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی افراد حقیقی و حقوقی شود که تشخیص موارد مذکور به عهده مراجع ذی‌صلاح قانونی است.
در بخش حقوق و تکالیف فراهم کنندگان شبکه عنوان شده است:
فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به ارایه خدمات موضوع آیین نامه به کلیه مشترکان متقاضی بدون تبعیض اقدام کند.
فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب در مورد نحوه درخواست، استفاده از خدمت، جرایم، تخلفات و عواقب ناشی از آن به متقاضیان اقدام کافی به عمل آورد.
فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به اخذ تعهدات متناسب با این آیین نامه از متقاضی، قبل از فعال سازی خدمت اقدام کند؛ کلیه فرم‌های تعهد باید قبلا به تایید سازمان برسد.
فراهم کننده شبکه موظف است مطابق با سیاست‌های ابلاغی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسترهای لازم را برای استفاده از خدمات MMS توسط مراکز فرهنگی مجاز فراهم کند.
فراهم کننده شبکه موظف است تجهیزات لازم برای پالایش (فیلتر) انواع پیام‌های موجود در فهرست (لیست) سیاه را ایجاد کند. فراهم کننده شبکه همچنین موظف است تمامی پیام‌های رد و بدل شده به همراه اطلاعات مرتبط را حداقل تا ۹۰ روز ذخیره کند.
فراهم کننده شبکه موظف به اتخاذ تمهیدات لازم درخصوص ثبت اطلاعاتی از پیام است که به نحوی امکان شناسایی فرستنده پیام را برای مراجع ذی‌صلاح فراهم کند. ارسال هرگونه پیام فاقد اطلاعات مذکور به مقصد ممنوع است. فراهم کننده شبکه موظف است تدابیر لازم برای جلوگیری از پخش ویروس، نرم‌افزارهای مخرب، بازی‌های حاوی ویروس، کرم و هرزنامه از طریق شبکه را اتخاذ کند.
فراهم کننده شبکه موظف است در صورت ارسال یکی از پیام‌های موجود در فهرست سیاه، ضمن پالایش آن، نسبت به ارسال پیام "شما اقدام به ارسال پیام غیر مجاز کرده‌اید" برای مشترک ارسال کننده اقدام کند.
فراهم کننده شبکه موظف است ارایه خدمت ذی‌ربط را به مشترکانی که در فهرست سیاه قرار می‌گیرند، متوقف کند. در صورت تخلف فراهم کننده شبکه و فعال‌سازی خدمت برای مشترکانی که در فهرست سیاه قرار دارند، فراهم کننده شبکه در قبال پیامدهای این تخلف پاسخگوی مراجع قانونی خواهد بود.
فراهم کننده شبکه باید امکانات لازم برای جلوگیری از ارسال انبوه توسط مشترکان را تامین کند؛ تعریف پیام انبوه و محدودیت تعداد، توسط سازمان به فراهم کننده شبکه اعلام خواهد شد.
بر اساس این آیین‌نامه فراهم کننده شبکه باید اقدامات ذیل را به‌عمل آورد:
تخصیص یک کد اختصاصی برای برگرداندن پیام‌های غیرمتعارف توسط گیرنده پیام؛ استفاده از کد برگرداندن پیام بدون هزینه خواهد بود.
ایجاد امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای دریافت ثبت پیام‌های برگردانده شده در ظرف زمانی مجاز (۴۸ ساعت) و نگه‌داری آنها به مدت ۹۰ روز.
ثبت مشخصات مشترک برگرداننده پیام، مشترک انتشار دهنده پیام، محتوا و تاریخ و زمان دقیق ارسال پیام، اطلاع از مشخصات واقعی فرستنده پیام از حقوق گیرندگان پیام بوده و فراهم کننده شبکه موظف است تدابیر کافی برای جلوگیری از فریب گیرندگان پیام‌ها را توسط ارسال کنندگان اتخاذ کند و درصورت سهل انگاری، کلیه عواقب ناشی از تحویل پیام‌های فاقد مشخصات صحیح فرستنده برعهده فراهم کننده شبکه خواهد بود.
اما شرایط راه‌اندازی خدمت در آیین‌نامه به این شرح اعلام شده است:
درصورت اعلام آمادگی فراهم کننده شبکه برای ارایه خدمت ارسال و دریافت پیام چندرسانه‌ای، سازمان نسبت به بررسی امکانات فراهم کننده شبکه اقدام و درصورت تایید امکان انجام تعهدات این آیین نامه، راه‌اندازی خدمت مجاز خواهد بود.
در بخش مقررات عمومی تاکید شده است:
ارایه خدمات موضوع این آیین‌نامه هم برای ارسال هم برای دریافت پیام منوط به اخذ موافقت قبلی مشترک خواهد بود. تمامی مسوولیت‌های حقوقی استفاده از خدمت پیام چند رسانه‌‌ای به عهده مشترک بوده و وی در مقابل مراجع ذی‌صلاح قانونی پاسخگو خواهد بود.
فعال سازی خدمت برای افراد زیر ۱۸ سال مشروط به موافقت و تعهد ولی قانونی آنها است، ایجاد هرگونه مزاحمت از طریق ارسال پیام چند رسانه‌ای موجب اعمال مجازات مقرر در قوانین و مقررات ذی‌ربط خواهد بود.
مشترک مکلف به رعایت کلیه مقررات مربوط به استفاده از پیام چند رسانه‌ای مندرج در این آیین‌نامه و سایر مقررات جاری کشور بوده و تخلف از آنها موجب پیگرد قانونی است. فراهم کننده شبکه براساس آیین نامه رسیدگی به مزاحمت‌های تلفنی با متخلفین در استفاده از پیام‌های چند رسانه‌‌ای برخورد کرده و برحسب مورد متخلف را به مرجع ذی‌صلاح قانونی معرفی خواهد کرد.
تعیین موارد شمول فهرست سیاه مشترکان و پیام‌ها برعهده مراجع ذی‌صلاح قانونی است، مواردی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است بر اساس نظر کمیسیون اقدام خواهد شد.
هرگونه مقررات و ضوابط که برحسب ضرورت در آینده توسط سازمان به فراهم کنندگان شبکه ابلاغ می‌شود لازم الاجرا است. بنا بر اعلام این آیین‌نامه درچهار ماده و شش تبصره در تاریخ ۲۵ شهریورماه به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
منبع : روزنامه فناوران