چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


طرح خروج خودروهای فرسوده به کندی پیش می‌رود


طرح خروج خودروهای فرسوده به کندی پیش می‌رود
صنعت خودروسازی جزو بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود و كشور ما نیز در این خصوص قصد خودروساز شدن و دستیابی به بازارهای بین‌المللی را دارد.
صنعت خودرو ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و از تولید كمتر از ۱۰۰هزار دستگاه در سال ۷۳ به تولید بیش از یك میلیون دستگاه در سال ۸۵ رسیده است.
ولی آنچه مسلم است تنها تولید خودروهای جدید كافی نیست بلكه باید به موازات تولید، برای جمع‌آوری و بازیافت خودروهای فرسوده نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
● ضرورت اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده
تولیدكنندگان یك محصول علاوه بر این كه مسوول عملكرد و كیفیت تولیدات خود هستند در برابر تاثیرات آن بر محیط زیست نیز مسوول هستند.
صنایع خودروسازی نیز باید به این مهم توجه كنند و در تولید خودروهای مختلف مطابق با نیاز و سلیقه مشتری، تاثیر خودروهای تولیدی بر محیط‌زیست را نیز مورد توجه قرار دهند.
یكی از عواملی كه در صنعت خودروسازی مطرح است دوره‌ای به عنوان عمر مفید است كه در فاز طراحی هر خودرو تعریف می‌شود و به معنای زمان استفاده مفید از خودرو پیش از خرابی و جایگزینی آن با خودروی جدید است.
در كشورهای پیشرفته دنیا، عمر مفید خودرو بین چهار تا پنج سال است اما در كشور ما مصرف‌كننده ها به عمر مفید خودرو توجهی ندارند و اغلب در سطح شهرها شاهد تردد خودروهای بسیار قدیمی‌هستیم. از مشكلات خودروهای فرسوده مصرف زیاد بنزین و تولید گازهای آلاینده هوا با دوره حیات طولانی‌تراست. متوسط مصرف بنزین در كشور ما ۱۷لیتر است كه این مقدار ۶/۵لیتر بیشتر از استانداردهای جهانی است.
علاوه بر این متوسط دوره زمانی حیات آلاینده‌های منتشر شده از خودروهای جدید كه اگزوز آنها مجهز به سیستم تبدیل كاتالیزوری است در حدود ۸۰درصد كمتر از خودروهای مشابه بدون تجهیز اگزوز به این سیستم است. در حقیقت مشكل خودروی فرسوده یك مساله ملی است كه چند سالی است در قالب برنامه‌های توسعه و تبصره‌های بودجه مورد توجه مسوولان قرار گرفته و طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده در حال اجراست.
اهداف و عملكردهای دولت در زمینه خروج خودروهای فرسوده خروج تمام خودروهای فرسوده كشور تا پایان برنامه چهارم توسعه كه حدود یك‌میلیون و ۲۵۰هزار دستگاه برآورد می‌شود از سیاست‌های كلان دولت در این زمینه است. براساس اعلام مراجع رسمی‌در سال ۸۴ (سال نخست برنامه چهارم توسعه) ۳۶هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد، در سال ۸۵ نیز ۱۵۰هزار خودرو دوگانه‌سوز جایگزین خودروهای فرسوده شد كه حدود ۵۰هزار دستگاه از آنها بدون مخزن تحویل مشتری شده كه قرار است بتدریج برای نصب مخزن فراخوان شوند. در حالی كه تكلیف دولت برای خارج كردن خودروهای فرسوده درسال ۸۵ خروج ۲۵۰هزار دستگاه بود. امسال نیز براساس تبصره ۱۳دولت موظف است ۵۰۰هزار خودرو فرسوده را از رده خارج كرده و خودروهای گازسوز جایگزین آنها كند.
● دلایل عدم دسترسی به اهداف تعیین شده
هرچند از نیمه دوم سال گذشته طرح خروج خودروهای فرسوده شتاب گرفته ولی با اهداف تعیین شده در برنامه چهارم توسعه فاصله زیادی دارد. یكی از دلایل اصلی كندی اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده پیوند زدن این با گازسوز كردن خودروها است. تامین مخزن ویژه گاز، برای خودروهای گازسوز مهم‌ترین مشكل خودروسازان در این مسیر است چرا كه نه تنها در ایران بلكه در تمام دنیا به میزان تكلیف شده در برنامه‌های دولت مخزن گاز خودرو در دنیا تولید نمی‌شود و این طرح براساس واقعیت و توان موجود پایه‌ریزی نشده است.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید