پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


بنگاههای برتر جهانی شرکت اچ پی HP


بنگاههای برتر جهانی شرکت اچ پی HP
آنچه در تاریخچه شركتHP (هیولت – پكارد) دیده می شود آن است كه همه چیز از یك رؤیای مشترك دو دانشجوی همكلاس و همدرس در دانشگاه استنفورد آغاز می شود. همت و تلاش و سخت‌كوشی و درایت این دو نفر، یعنی دیوید پكارد و ویلیام هیولت باعث می شود كه سرمایه اولیه ۵۳۸ دلاری شركت، اكنون پس از گذشت حدود ۷۰ سال به نزدیك ۹۰ میلیارد دلار برسد و فعالیت شركت، بیش از ۱۶۰ كشور را در حوزه جهانی دربرگیرد. تولد شركت HP با تولد دره سیلیكون همراه شد، زیرا HP اولین شركت حوزه صنعت الكترونیك بود كه در منطقه كالیفرنیا تأسیس شد و سنگ‌بنای تأسیس و تكثیر دهها و صدها شركت دیگر از این نوع گذاشته شد. به همین جهت است كه گاراژ كوچك . محقری كه هیولت و پكارد اولین محصول تولیدی شركت خود را در آنجا تولید كردند، اكنون نه تنها به عنوان نماد شركت HP، بلكه به عنوان خاستگاه و محل تولد دره سیلیكون شناخته می شود.
نزدیك به هفت دهه سرگذشت HP، به خوبی بیانگر تطور و تكامل یك شركت عظیم و دربردارنده و نشان‌دهنده مسیر تحولات فناوری در صنعت الكترونیك است. با وجود همه فراز ونشیب‌ها، اكنون HP پس از ادغام با شركت عظیم «كمپك»، به عنوان یك شركت جهانی و پیشرو در تحقیق و توسعه فناوری الكترونیكی، در بسیاری حوزه‌های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را داراست و شانه به شانه رقیب بزرگ خود، IBM حركت می كند. حفظ این دستاوردهای بزرگ اینك به دوش مدیرعامل جدید شركت، مارك هرد سنگینی می كند و او را وادار به اعتراف می كند كه كار سختی درپیش دارد.
● تاریخچه
ویلیام هیولت و دیوید پكارد دو دانشجوی مهندسی برق دانشگاه استنفورد، در سال ۱۹۳۴ فارغ التحصیل شدند. آنها در سالهای آخر دانشگاه با یكدیگر آشنا شدند و تحت سرپرستی پروفسور ترمن پروژه تحصیلی مشتركی را انجام می دادند. همین پروژه كه اولین محصول شركت آنها را به دنبال داشت باعث شد در دو سه سال بعد از فراغت از تحصیل كه پكارد برای كار به جنرال الكتریك رفت و هیولت كارشناسی ارشد دانشگاه MIT را گرفت، آنها را به هم بپیوندد و با تشویق استاد مشترك خود، راه تأسیس شركت آنها را باز كند. هیولت و پكارد در سال ۱۹۳۹ شركت HP را تأسیس كردند. سرمایه آنها برای این كار ۵۳۸ دلار بود و محل فعالیت آنها گاراژی كوچك در كالیفرنیا، همان منطقه ای كه امروزه به عنوان دره سیلیكون شناخته می شود و نماد انقلاب الكترونیكی است.
پیوند عمیق این دو دوست و همشاگردی به حدی بود كه در طی عمر طولانی شركت، با وجود آن كه یك بار هیولت سالها به دلیل خدمت در ارتش از شركت دور شد و یك بار پكارد بنا به دعوت وزارت دفاع در سمت معاونت مشغول به كار شد، شركت به خوبی راه خود را طی كرد و به سرعت مراحل رشد و ترقی را پیمود. هیولت عمدتا بركارهای فنی و مهندسی و فناوری نظارت داشت و پكارد امور مربوط به نیروی انسانی و مدیریت را رهبری می كرد. سبك مدیریتی خاصی كه این دو به كار گرفتند، به عنوان الگوی شركتهای دره سیلیكون مطرح شد و بسیاری افراد موثر كه بعدها خود شركتهای عظیم رایانه ای را رهبری كردند، در HP مشغول به كار شدند. سیاست درهای باز و توجه به منابع انسانی و مدیریت براساس حضور در محل انجام فعالیتها ازجمله نكات مدیریتی بود كه در سبك رهبری HP تجلی یافته بود.
در ابتدای سال ۱۹۴۰ تعداد كاركنان شركت ۳ نفر و درآمد آن ۳۴ هزار دلار بود. ۲۰ سال بعد تعداد كاركنان به ۳۰۲۱ نفر و درآمد شركت به ۶۰ میلیون دلار رسید. در این مدت صدها حق ثبت اختراع ازسوی شركت به ثبت رسید و صدها نوع محصول متنوع و مختلف ازجمله شمارنده های فركانس پرسرعت، اسیلوسكوپ و مانند آن به بازار عرضه شد.
در سال ۱۹۵۹ با افتتاح دفتر شركت در ژنو سوئیس، مسیر جهانی شدن برای شركت باز شد و چهار سال بعد، همكاری مشترك با ژاپنی ها آغاز شد. اولین ماشین حساب علمی رومیزی دنیا (HP۳۵) درسال ۱۹۶۸ ابداع و به بازار ارائه شد. شش سال بعد نوع جیبی و برنامه‌خور آن (HP۶۵) با قیمت ۷۹۵ دلار و سه سال بعد نوع مچی دیجیتالی آن عرضه شد. اولین رایانه نیز در سال ۱۹۷۴ با چهاركیلو بایت RAM توسط شركت ابداع شد. سال ۱۹۷۷ درآمد شركت از مرز یك میلیارد دلار فراتر رفت، درحالی كه كاركنان آن بیش از ۳۵ هزار نفر بودند. در این سال كه هم هیولت و هم پكارد بازنشسته شدند و به عنوان مدیران افتخاری در شركت فعالیت می كردند. یانگ به عنوان مدیرعامل به كار مشغول شد و تا سال ۱۹۹۲ در این سمت باقی ماند.
شركت، اولین رایانه شخصی، اولین رایانه دستی و اولین رایانه تماس دستی به ترتیب در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۲و ۱۹۸۳ توسط شركت به بازار عرضه كرد و در سال ۱۹۸۴، HP، اولین چاپگر لیزری ابداع و به بازار مصرف روانه كرد. شركت تاكنون مقام اول را در تولید این وسیله به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۰۵، ۳۸۵ میلیون چاپگر به سراسر دنیا فروخته است. در سال ۱۹۸۸ شركت با ۸۷ هزار نفر پرسنل و درآمد ۸/۹ میلیارد دلاری، در جایگاه ۴۹ فهرست ۵۰۰ شركت برتر فورچون قرار گرفت. از ۱۹۹۲ به مدت هفت سال لویس پلت مدیریت عامل شركت را برعهده گرفت. سال ۱۹۹۵ دیوید پكارد كتاب «راه HP» را كه دربردارنده توضیح سبك مدیریت شركت بود منتشر كرد و سال بعد درگذشت. در آستانه ورود به قرن بیست ویكم، تعداد كاركنان به ۸۴۴۰۰ نفر و درآمد به ۴۲ میلیارد دلار رسید. در اولین سال هزاره جدید خانم كارلی فیورینا رهبری شركت را دردست گرفت و دو سال بعد در یك اقدام متهورانه، طرح ادغام HP و شركت كمپك را به مرحله عمل رساند و شركت HP را با ۱۴۱ هزار نفر پرسنل و درآمد ۶/۵۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۴ به مقام یازدهم در فهرست فورچون رساند. این درحالی بود كه هیولت در سال ۲۰۰۱ درگذشت.
سال ۲۰۰۵ با بركناری فیورینا، مارك هرد به عنوان مدیرعامل شركت HP منصوب و مشغول به كار شد، درحالی كه شركت ۱۵۰ هزار نفر پرسنل و ۸۰ میلیارد دلار درآمد داشت و محصول و خدمت خود را به بازاری با بیش از یك میلیارد مشتری در سراسر جهان و بیش از ۱۶۰ كشور عرضه می كرد.
● ویژگی
امروزه و پس از ادغام HP وكمپك، شركت HP به عنوان رقیب سرسخت IBM، به عنوان دومین قطب عظیم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات درجهان مطرح است. HP به عنوان یك شركت جهانی كه كسب و كار در آن با بیش از ۱۰۰ زبان دنیا انجام می شود، مقام اول را در تولید و عرضه چاپگرهای لیزری جوهرافشان و نیز عرضه سرورهای مختلف و سیستم های حافظه رایانه و مقام دوم را در تولید رایانه های شخصی كیفی، رومیزی و جیبی داراست. HP اولین شركت تأسیس شده در منطقه دره سیلیكون است كه امروزه گاراژ تولید اولین اسیلوسكوپ شركت در سال ۱۹۳۸، نه تنها به عنوان نماد شركت بلكه به عنوان نماد تولید دره سیلیكون به عنوان قطب صنعت الكترونیك آمریكا و دنیا شناخته می شود.
بسیاری از شركتهای بزرگ الكترونیك كه بعدها در دره سیلیكون تشكیل شدند متأثر از سبك مدیریتی شركت HP بودند. این سبك خاص مدیریتی كه در ابتدا به عنوان «گاراژ» شهرت داشت، با عرضه كتاب «راه HP» توسط پكارد، امروزه به عنوان «راه HP» شناخته می شود.
● چشم انداز
چشم انداز شركت HP عبارت است از: «یك شركت برتر الكترونی با روحی درخشان برای رهبری در عصر اینترنت». آنچه زیربنای این چشم انداز را تشكیل می دهد، توجه به تنوع، خلاقیت و نوآوری است.
● فرهنگ و ارزشهای سازمانی
الف) فرهنگ و ارزشهای سازمانی شركت در «راه HP» متجلی شده است. بنیان این راه عبارت است از:
▪ اعمال مدیریت ازطریق حضور مستمر در محل انجام فعالیتها و نظارت بر آنها.
▪ توجه و تمركز بر رضایت كاركنان به عنوان منبع موفقیت شركت.
▪ وجود ارتباط باز بین مدیران و كاركنان.
ب) ارزشهای شركت HP عبارت است از:
▪ شور واشتیاق نسبت به مشتری:
در هر كاری كه ما انجام می دهیم، مشتری را در رأس می نشانیم.
▪ اعتماد و احترام به افراد:
ما با یكدیگر كار می كنیم تا فرهنگی اعتمادساز، احترام آفرین و بزرگ برای همه بیافرینیم.
▪ مشاركت:
ما در هر كاری به دنبال تعالی هستیم. مشاركت تك‌تك افراد، كلید موفقیت ماست.
▪ به دست آوردن نتایج ازطریق كارتیمی:
مشاركت ما بسیار تاثیرگذار است. ما همواره به دنبال یافتن راههای بهتر برای ارائه خدمت به مشتریانمان هستیم.
▪ سرعت و چابكی:
ما مبتكر، ماهر و منعطف هستیم و سریع‌تر از رقبایمان به نتایج می رسیم.
▪ نوآوری معنادار:
ما شركتی مبتنی بر فناوری هستیم كه چیزهای مهم و مفید ابداع می كنند.
▪ درستی و امانتداری:
ما یكرنگ، روراست و صریح هستیم.
● تحقیق و توسعه
HP یك شركت جهانی مبتنی بر فناوری است. این ویژگی از همان زمان تأسیس شركت وجود داشته است. تا سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۰ هزار اختراع توسط شركت به ثبت رسیده است. تنوع خیره كننده محصولات وخدمات شركت گویای این واقعیت است. همین مسأله باعث شده كه در حوزه های تولید چاپگر و تجهیزات تصویربرداری، سرورها و حافظه ها، شركت مقام اول را دارا باشد. حوزه‌های فعالیت شركت، عمدتا سیستم‌های رایانه شخصی (۳۱ درصد)، چاپگر و تصویربرداری (۲۹ درصد)، حافظه ها (۱۹ درصد)، خدمات (۱۸ درصد)، خدمات مالی (دو درصد) و نرم افزار (یك درصد) را دربرمی گیرد.
● فروش
درحالی كه در اولین سال هزاره جدید درآمد شركت ۲/۴۵ میلیارد دلار و سود خالص آن ۴/۱ میلیارد دلار بود، سال ۲۰۰۵، شركت با فروش ۷/۸۶ میلیارد دلار و سود خالص ۴/۲ میلیارد دلار به مقام ۳۳ در فهرست ۵۰۰ شركت برتر مجله فورچون دست یافت. تنها در سال ۲۰۰۵، بیش از ۵۰ میلیون چاپگر و ۳۰ میلیون رایانه فروخته و دو میلیون خدمات استاندارد صنعتی ارائه شد.
● مدیرعامل
ویلیام هیولت یكی از بنیانگذاران شركت معتقد بود «حركت ما از یك گاراژ كوچك تا یك شركت رایانه ای، یك راه روشن نبود». او همواره تاكید می كرد كه «شما باید برای كاركنانتان محیطی فراهم آورید كه كاركردن را دوست داشته باشند. كاركنان را تیمی بارآورید، در این صورت شانس موفقیت شركت بالاست. برای اینكه كاركنان به مسیر كار تیمی درآیند باید به آنها نشان دهید كه شما از آنها مراقبت می كنید». همین دیدگاهها سبب شد كه HP جزء اولین شركتهایی باشد كه بیمه همگانی كاركنان و شراكت آنها را در سود كارخانه، انجام داد و تقسیم ساعات كاری شناور را به كار گرفت. هیولت و پكارد می دانستند كه راز حقیقی موفقیت آنها نه در طرحها و محصولات و برنامه‌هایشان، بلكه در كاركنانشان بود.
آنها فهمیدند كه اگر شما كاركنان را باور كنید و به امیدشان باور داشته باشید و در رؤیاهایشان مشاركت كنید و بگذارید به طور كامل از استعدادهایشان استفاده كنند، آنها می توانند كارهای بزرگی انجام دهند. این همواره همان راز «راه HP» بوده و خواهدبود. ویژگی راه HP، نوآوری، صداقت، درستی و احترام است. به تعبیر خانم كارلی فیورینا مدیرعامل قبلی شركت، آن دو تنها با ۵۳۸ دلار و یك «رؤیا» شروع كردند تا جهان را تغییر دهند و این كار را كردند. در سال ۱۹۴۰ كه هیچكس كارخانه الكترونیك ایجاد نكرده بود، آنها ایجاد كردند.
در سال ۱۹۴۳ دستگاههای فركانسی ساختند درحالی كه تجربه قبلی روی آن نداشتند. در سال ۱۹۷۲ كه هیچ كس تصور وجود یك ماشین قابل حمل نمی كرد كه بتواند معادلات ریاضی پیچیده را انجام دهد (ماشین حساب)، آنها جیبی آن را ساختند. در سال ۱۹۸۴ كه خواندن و نگهداری مدارك مشكل بود چاپگرهای عالی ساختند. آنها با نوآوری پیش رفتند.
زمانی كه او طرح متهورانه ادغام با شركت كمپك را مطرح ساخت، در دفاع از آن گفت: ما باید آینده را بسازیم. میراثی كه به ما رسیده مبتنی بر نوآوری و ارزشهایی است كه بهای آن ابدی است. ما نمی توانیم شركت را در جای خود نگه داریم. ما باید با شهامت و تدبیر شركت را به پیش ببریم.
اگر به جای فكر بهبود، درصدد توجیه و دفاع از عملكرد خود برآیید، این آغاز مراحل شكست شماست. به تعبیر دیوید پكارد: اگر ما در حوزه فناوری‌هایی كه سریع تغییر می كند وارد شویم برای آنكه ثابت باقی بمانیم، باخته ایم. خانم فیورینا درمدت تصدی مدیرعاملی شركت، علاوه بر این كار بنیانی، همواره از رنسانس دیجیتالی سخن گفت كه در آن كسب وكارها باید فناوری‌هایی عرضه كنند و خدمات الكترونیكی ارائه نمایند و زیرساختهای اینترنتی همیشه فعال، فراهم آورند تا این شبكه‌ها درخدمت انسانها باشد. درهرجا و درهر موقع، حتی درحالت حركت.
او این انقلاب «در حركت» را در حوزه های اینترنت، تجارت الكترونیكی و خدمات الكترونیكی مطرح می كرد كه ساختاری از شبكه را می گشاید كه در آن كسب و كار سیال‌تر و انعطاف پذیرتر است. او معتقد بود زیرساختهای مبتنی بر اینترنت مثل آب و هوا باید در دسترس باشند.
مدیرعامل جدید شركت كه به تازگی این مسئولیت را عهده دار شده است، مارك هرد ۴۹ ساله است. او قبلا ۲۵ سال در شركت NCR به كار مشغول بود و در چند سال آخر مدیرعامل شركت بود. مارك هرد بر سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در سه زمینه ارتباطات در حركت (MOBILE)، انتقال از چاپگرها و تصویربرداری آنالوگ به دیجیتال در بازارهای شخصی و صنعتی و تجاری و نیز نسل نوین خدمات ومعماری مراكز اطلاعات شركتها تاكید دارد.
او معتقد است پیروزی در بازار تنها به نتایج برنمی‌گردد بلكه چگونگی دست یافتن به آن نتایج نیز مهم است. هرو بر این باور است كه باید به سمت فرهنگ عمل كردن و پاسخگو بودن حركت كرد. باید اخلاق در هر تصمیم و عمل فردی با دیگران حضور داشته باشد.
او می گوید در یك شركت موفق، اخلاق و قانونمداری یك بخش اساسی از فرهنگ كاری است. به همین دلیل او كسب و كار غیراخلاقی و غیرقانونی را در HP برنمی‌تابد و در آن مسامحه روا نمی دارد. او معتقد است كار سختی پیش‌رو دارد.
منابع
www.HP.com
www.fortune.com
منبع : خانه کارآفرینان ایران