یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

ناکامی و تعارض


ناکامی و تعارض
● خلاصه درس:
هر انسانی در زندگی اجتماعی می بایستی با محیط خود سازگاری داشته باشد و بتواند خود را با محیط تطبیق دهد. سازگاری سبب احساس ایمنی می شود. در صورت به هم خوردن سازگاری و درنتیجه احساس ایمنی، فرد دچار اختلال در آرامش روانی می شود و دچار تنش و اضطراب می گردد.
منظور از ناکامی، عدم ارضاء نیازها، امیال، آرزوها و نرسیدن به اهداف است. عوامل ناکامی عبارتند از: بیرونی (اجتماعی – غیر اجتماعی) و درونی (ذهنی، جسمی، وجدان و ارزشهای اخلاقی).
تعارض هنگامی روی می دهد که فرد نتواند از بین دو موقعیت یا دو شی یک تصمیم عاقلانه بگیرد. یعنی نتواند به راه حل برسد. موقعیتهای تعارضی عبارتند از: جاذب – جاذب، جاذب – دافع، دافع – دافع.
با توجه به این مورد که انسانها در اجتماع زندگی می کنند و جامعه ضرورتی بر ارضاء تمامی خواسته ها و اهداف فرد ندارد بنابراین کودکان از همان سالهای اولیه می بایستی روش مبارزه منطقی و عاقلانه با ناکامی ها را یاد بگیرند و توقعات آنها متناسب با امکانات و شرایط باشد.
● خودآزمایی
۱) در کدام یک از موارد زیر ناکامی صورت می گیرد؟
الف) به هم خوردن نظم ب) عدم انتخاب راه حل
ج) عدم ارضاء نیاز د) از چاله به چاله افتادن
۲) "چنانچه فرد نتواند از دو میان و موقعیت، یکی را برگزیند"، این حالت چه نامیده می شود؟
الف) ناکامی ب) تعارض
ج) عدم احساس ایمنی د) موانع اجتماعی
۳) از میان موقعیتهای تعارضی، در چه حالتی اختلالات رفتاری و درماندگی شدیدتر است؟
الف) جاذب – جاذب ب) دافع – دافع
ج) جاذب – دافع د) تغییر هدف
۴) هنگامی که سگ پاولف نتوانست بین دایره و بیضی تمایز قائل شود دچار چه حالتی شد؟
الف) نوروز آزمایشی ب) ناکامی
ج) تعارض د) انصراف از هدف
۵) در مورد کودکان چه تربیتی را باد به کار برد؟
الف) عدم برخورد با ناکامی ب) ارضاء تمامی خواسته ها
ج) بالا بردن توقعات و اهداف د) روش مبارزه با موانع
منبع : واحد مرکزی خبر