دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
ابوالمعالی - ابوالفضائل عبدالله بن محمدبن علی میانجی عین القضاهٔ همدانی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۴۹۲ -۵۲۵) قمری
محل تولد: ایران - همدان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، حکیم و عارف
مکنی به ابوالفضائل. معروف به قاضی همدانی. چون پدر و جد او از میانه بودند به میانجی نیز معروف شده است. قاضی در جوانی در زادگاه خویش به کسب علوم متداول پرداخت و بهسرعت در ادب و حکمت و کلام مایهور شد و به سبب مهارتی که در فقه پیدا کرد ، بهعنوان قاضی و مدرس منصوب گردید و با وجود جوانی شهرت و نفوذ فراوان پیدا کرد و همین امر باعث برانگیخته شدن حسد و رشک فقها و متکلمان شد. فلسفه و کلام ، طبع حقیقتجوی وی را قانع نساخت و گرفتار بحرانهای روحی شد و همین امر او را دچار شک و شبه کرد. پس از آشنائی با آثار امام محمد غزالی تا حدی خاطر وی آرام گرفت و چندی بعد با احمد غزالی آشنا شد و به او دست ارادت داد و همانند احمد غزالی در بیان عقاید خود بیپروا بود. همین صراحت در گفتار باعث بدگمانی متشرعه شد. ابوالقاسم درگزینی که خود اندکی بعد به جرم مذهب اسماعیلی کشته شد ، او را دستگیر و روانه بغداد نمود. قاضی مدتی در بغداد زندانی بود و در همین زندان رسالۀ معروف "شکویالغریب عنالاوطان الی علماءالبلدان" را به زبان عربی ، خطاب به علماءِ عصر نوشت و در آن ، که مشحون از نکات عرفانی و فلسفی است ، اتهاماتی را که به وی نسبت داده بودند رد کرد و به برخی شبهات نیز پاسخ گفت. اما چندی بعد او را به همدان برگرداندند و بر در مدرسهای که ظاهراً محل تدریس او بود بر دار کردند و سپس جسد وی را با نفت و بوریا آتش زدند. از دیگر آثار وی: "تمهیدات"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "نزههٔالعشاق و نهزهٔالمشتاق"؛ "نامههای عینالقضات همدانی"؛ "رسالۀ جمالی".
تولد و وفات: (۴۹۲ -۵۲۵) قمری
محل تولد: ایران - همدان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، حکیم و عارف
مکنی به ابوالفضائل. معروف به قاضی همدانی. چون پدر و جد او از میانه بودند به میانجی نیز معروف شده است. قاضی در جوانی در زادگاه خویش به کسب علوم متداول پرداخت و بهسرعت در ادب و حکمت و کلام مایهور شد و به سبب مهارتی که در فقه پیدا کرد ، بهعنوان قاضی و مدرس منصوب گردید و با وجود جوانی شهرت و نفوذ فراوان پیدا کرد و همین امر باعث برانگیخته شدن حسد و رشک فقها و متکلمان شد. فلسفه و کلام ، طبع حقیقتجوی وی را قانع نساخت و گرفتار بحرانهای روحی شد و همین امر او را دچار شک و شبه کرد. پس از آشنائی با آثار امام محمد غزالی تا حدی خاطر وی آرام گرفت و چندی بعد با احمد غزالی آشنا شد و به او دست ارادت داد و همانند احمد غزالی در بیان عقاید خود بیپروا بود. همین صراحت در گفتار باعث بدگمانی متشرعه شد. ابوالقاسم درگزینی که خود اندکی بعد به جرم مذهب اسماعیلی کشته شد ، او را دستگیر و روانه بغداد نمود. قاضی مدتی در بغداد زندانی بود و در همین زندان رسالۀ معروف "شکویالغریب عنالاوطان الی علماءالبلدان" را به زبان عربی ، خطاب به علماءِ عصر نوشت و در آن ، که مشحون از نکات عرفانی و فلسفی است ، اتهاماتی را که به وی نسبت داده بودند رد کرد و به برخی شبهات نیز پاسخ گفت. اما چندی بعد او را به همدان برگرداندند و بر در مدرسهای که ظاهراً محل تدریس او بود بر دار کردند و سپس جسد وی را با نفت و بوریا آتش زدند. از دیگر آثار وی: "تمهیدات"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "نزههٔالعشاق و نهزهٔالمشتاق"؛ "نامههای عینالقضات همدانی"؛ "رسالۀ جمالی".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار ایران خودرو خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر موسیقی سینما سینمای ایران فیلم بازیگر کتاب قرآن کریم رسانه ملی
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه عربستان اوکراین نوار غزه ترکیه عراق
استقلال فوتبال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران فوتسال سپاهان بازی تراکتور لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل اینستاگرام همراه اول ایلان ماسک امارات گوگل تبلیغات آیفون ایرانسل فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان پزشکی قانونی بارداری مالاریا دندانپزشکی