پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


روزنامه نگاری و خبر الکترونیک


روزنامه نگاری و خبر الکترونیک
این تأثیر در بخش‌خبری یا «تكنولوژی خبری» كاملاً مشهور است.اكنون با صدا و تصویر می‌توان اخبار را به طور كاملاً زنده و تازه به مخاطب عرضه كرد. واقعیت مجازی به تدریج جای خبرهایی را كه در گذشته پخش می‌شد، گرفته و اخبار الكتریكی به صورت مصور همراه با صدا در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. مهمترین تأثیر تكنولوژی اطلاعات بر تكنولوژی خبر رهایی آن از زمان و مكان است. روابط عمومی‌ها برای اینكه پیشرفت و جایگاه بهتری داشته باشند، باید به خبر الكترونیك بپیوندند. زیرا ضرورتی ندارد كه حتماً با مخاطبان خود از طریق رسانه ها ارتباط برقرار كنند. در حقیقت بخشی از اخبار را مخاطبان می‌سازند. آنها می‌توانند در فرآیند تولید و پخش خبر، سهم داشته باشد.
●به طور كلی ویژگی‌های روزنامه‌نگاری الكترونیك یا سایبر به قرار زیر است( دكترشكرخواه، کتاب روزنامه نگاری سایبر) :
۱- آزادی از زمان و مكان : زمان و مكان هر دو در اینترنت نابوده شده‌اند. روزنامه‌های اینترنتی هر لحظه در معرض دید مخاطب قرار دارند و به عبارت بهتر ساعت انتشار برای آنها هیچ مفهومی ندارد. علاوه بر این رسانه‌های الكترونیك هیچ مشكلی برای
۲- نزدیك بودن و بی‌واسطه‌گی : یكی از مزایا و ویژگیهای دیگر روزنامه‌نگاری الكترونیك این است كه بین تولیدكننده و مصرف‌كننده (رسانه و مخاطب) هیچ واسطه‌ای وجود ندارد، چیزی شبیه به ارتباط چهره به چهره به عبارت بهتر هر دو طرف همیشه به هم دسترسی دارند و امكانات پست فرست هم بطور لحظه به لحظه برای طرفین موجود است.
۳- تعامل یا كنش و واكنش متقابل و دوسویه : یكی از هیجان‌‌انگیزترین ویژگی‌های روزنامه‌نگاری الكترونیك دوسویه بودن آن است. همانطور كه سیر اطلاعات از سوی روزنامه امتداد می‌یابد، مسیر دیگری هم برای مخاطب هست تا اطلاعات خود را برای رسانه ارسال كند.
۴- فرامتن:فرامتن از دیگر مزایای روزنامه‌نگاری الكترونیك است. استفاده از این امكان به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یك واژه است. به دیگر سخن هر واژه فرامتنی امكان دستیابی شما را به تمام اسناد مربوط به آن واژه در اینترنت فراهم می‌سازد. این امكان برای هیچ روزنامه نوشتاری متصور نیست.
۵- گرافیك متحرك، موسیقی، صدا و تصویر : در رسانه‌های چاپی تنها تصویر وجود دارد و البته بدون تغییر باقی می‌ماند و برای یك شماره هم ثابت است. اما در رسانه‌های سایبرگرافیك‌های متعدد و متحرك، تصاویر تغییریابنده، صدا و موزیك هم به كمك خبرها، مقاله‌ها، گزارش‌ها و ... می‌آیند تا تأثیرگذاری مطلب به اوج خود برسد.
۶- شخصی شدن : روزنامه‌های سایبر حتی می توانند برای یك نفر انتشار یابند. به این معنی كه شما می‌توانید به روزنامهٔ اینترنتی خود دستور دهیدكه چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد و چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار ندهد.
۷- نسل‌ها و كادرها : به نظر می‌رسد زمان هم به نفع روزنامه‌های الكترونیك است. نسل جوان امروزی روزنامه‌خوان است. او به رسانه‌های دیجیتالی و به خصوص كامپیوتر گره خورده است. كهنسالان به تدریج از خط خرید روزنامه‌ها خارج می‌شوند بی‌آنكه جایگزینی برای آنها پیدا شود.
۸- توزیع افقی و بدون سلسله مراتب : ارتباطات از اول حالتی یك طرفه داشته است. از مدل‌های ارتباطی شانون و ویور تا نظریهٔ گلوله‌های جادویی همه و همه جریان‌هایی یك طرفه بوده‌اند حال آنكه در روزنامه‌نگاری الكترونیك، گیرنده یك مشاركت‌گر فعال است كه مثل فرستنده در توزیع اطلاعات شركت دارد.
روابط عمومی در راستای استفاده از امكانات اینترنت می‌تواند اطلاعات ارزشمندی پیرامون برنامه‌ها، سیاست‌ها، فعالیت‌ها و مأموریت‌های ‌سازمان مربوطه‌اش، روی یك سایت اینترنتی قرار دهد. و با استفاده از روزنامه‌نگاری الكترونیك و مزایای آن و ایجاد وب سایت، انتقال دهد. بسیاری از اطلاعات و پیام‌های سازمان خود برای انبوعی از مخاطبان سازمان متبوعش باشد. در واقع بهره‌گیری چند منظوره ارتباطی و اطلاعاتی برای روابط عمومی از طریق اینترنت با سهولت، سرعت و كیفیت بالاتری امكانپذیر خواهد شد.
منصور ساعی