پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا


رتبه‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند: با تأکید بر معیارهای آموزش و خلاقیت


رتبه‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند: با تأکید بر معیارهای آموزش و خلاقیت
ارزیابی و رتبه‌بندی صحیح فروشگاه‌ها همواره به‌عنوان سنجش عملکرد خرده‌فروشی‌ها، به‌ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح بوده است، با استفاده از نتایج آن مدیران به راحتی می‌توانند به سنجش عملکرد دست یابند و تصمیمات مهمی مانند بسط و گسترش فروشگاه‌ها، اولویت‌بندی و محک‌زدن، ارتقا و بهبود کارائی کارکنان و... را اتخاذ کنند و درصدد شناسائی و رفع اشکالات برآیند.
برای دستیابی به این امر، در این مقاله که برگرفته از تحقیقی است، ابتدا با انجام مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، معیارها و عوامل کیفی و کمی در ارزیابی عملکرد مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند را شناسائی نموده و سپس با استفاده از ابزارهائی چون مصاحبه، پرسشنامه و برگزاری جلسات آزاد این عوامل غربال شده و عوامل مؤثر به‌طور عامل مشخص و با در نظر گرفتن سه معیار اصلی (عملکرد مالی، رضایت مشتریان، رضایت کارکنان) ابتدا وزن معیارها و زیرمعیارها با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، یا روش AHP به‌دست آمده و در مرحله نهائی نیز با استفاده از روش راه‌حل ایده‌آل TOPSIS، رتبه‌بندی فروشگاه‌ها انجام گرفته است.
دکتر علی دیواندری
محمد رضا طبیبی
منبع : معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی