پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

تحقق رویای چشم بادامی ها


تحقق رویای چشم بادامی ها
● هوندا
شرکت موتوری هوندا یک تولیدی و شرت فنی و مهندسی ژاپنی در زمینه طراحی پیشرانه و فن آوری های گوناگون موتوری است که با تلاش و پشت کار بی حد و حصر خود نه تنها پایگاه محکمی در آسیا برای خود ایجاد کرده، بلکه تسخیر کننده بازارهای متعددی در آمریکا و کانادا نیز بوده است. تمرکز اصلی این کمپانی بر تولید اتومبیل و خصوصا موتور سیکلت می باشد. با این وجود زمینه های فعالیت وسیع دیگری را نیز تحت پوشش قرار داده است. کامیون، قایق های موتوری، روبات، جت و موتور جت، انواع وسایل نقلیه موتوری (AVT )، موتورهای دریایی، ژنراتورهای الکتریکی، تجهیزات باغبانی، زمینه های دانش هوانوردی و فناوری های سیال دیگر زمینه های تولید محصول این کمپانی می باشد. اخیرا هوندا به پیشرفت هایی در زمینه تولید موتور سیکلت کوهستان نیز نائل آمده و مارک هوندا RN-۰۱-Cross را که جزو اولین موتورها با سیستم تعویض دنده داخلی است، عرضه کرده است.
● رویای یک مکانیک
«سویچیرو هوندا» یک مکانیک بود که پس از کار کردن در آرت شوکای با تکیه بر اراده و فعالیت فردی توانست رینگ پیستون های مختص خود را در سال ۱۹۳۸ تولید کند. او سعی کرد آنها را تویوتا بفروشد در حالیکه اولین طرح وی از طرف آنها رد شده بود. پس از دو سال مطالعه و کار بیشتر بر روی طرح خود، هوندا توانست با تویوتا قراردادی منعقد نماید. همکاری او با تویوتا تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت، ولی در جنگ پیستون تولیدی هوندا کاملا از بین رفت. پس از جنگ سویچیرو با باقیمانده بازار خود در ژاپن یک کمپانی جدید بنا کرد. با وجود مشکلات شدید مالی، به دلیل نیاز شدید در آن زمان به وسایل حمل و نقل، هوندا با اتصال یک پیشرانه ساده به بدنه یک دوچرخه، یک وسیله ارزان قیمت و بسیار اولیه موتوری را تولید کرد.
وی نام کمپانی خود را «هوندا گیکن کوگیو کابوشی کایشا» به معنی کمپانی تحقیقاتی هوندا نهاد. با وجود اسم پر مصما و پر آب و تاب آن، اولین محصولش یک کابین کوچک و ساده چوبی بود و در واقع چیزی بیشتر از یک دوچرخه موتوردار عرضه نمی کرد. کمپانی رسمی موتوری هوندابه نام و بطوری رسمی در ۲۴ سپتامبر ۱۹۴۸ در ژاپن بنا شد.
هوندا در ادامه کار خود تولیدات قایق موتوری و موتور سیکلت را آغاز کرد و بدین ترتیب مشکلات مالی ناشی از جنگ را روز به روز برطرف نمود. اولین موتور سیکلت هوندا که برای فروش عرضه شد A-Type در سال ۱۹۴۷ (یک سال قبل از تاسیس رسمی کمپانی) بود. البته اولین موتور سیکلت تکامل یافته هوندا در سال ۱۹۴۹ روانه بازار شد که Dream D-Type نام داشت.
سال ۱۹۵۸ سال تاسیس کمپانی آمریکایی هوندا بود. و یک سال بعد اولین محصول خود یعنی هوندا C۱۰۰ Super Cub را وارد بازار کرد. این مدل با حدود ۳۰ میلیون دستگاه فروش، رکورد بهترین فروش تاریخ وسائط نقلیه را به خود اختصاص داد.
● دنیای اتومبیل
کمپانی هوندا در سیر تکاملی خود و در طی موفقیت های چشمگیر در عرصه موتور سیکلت سازی، شانس خود را در اتومبیل سازی نیز امتحان کرد. در اوایل سال ۱۹۶۰ اولین نمونه های اتومبیل جاده ای هوندا تولید شد. البته بیشتر بر مبنای بازار ژاپن بود. اولین محصول اتومبیلی هوندا مدل T۳۶۰ در سال ۱۹۶۳ و در واقع یک بارکش کوچک در چهار فرم متفاوت بدنه بود که با یک پیشرانه ۳۶۰ سی سی و با ۳۰ اسب بخار قدرت تولید می شد. دو ماه بعد اولین محصول رسمی هوندا با عنوان S۵۰۰ ساخته شد که یک رودستر ۲ درب با یک پیشرانه ۴۹۲ سی سی بود که با ۴۴ اسب بخار قدرت و با خط قرمز جالب ۹۵۰۰ دور در دقیقه با یک گیربکس ۴ دنده عرضه گردید. آقای هوندا تجربه و دانش وسیع خود را در زمینه موتور سیکلت به کار گرفت و در تولید اتومبیل های خود تا حد زیادی مورد استفاده قرار داد. بعدها تلاش های بسیاری برای بازاریابی در آمریکا و کانادا صورت پذیرفت. البته اتومبیل های کوچک هوندا که بیشتر برای ژاپنی ها طراحی شده بود، در بازار غرب چندان مورد استقبال قرار نگرفت، ولی بعدها آکورا ( اتومبیل های پیشرفته هوندا که با این مارک در آمریکای شمالی و چین عرضه می شود) تحولی در تولید اتومبیل های لوکس هوندا ایجاد کرد.
در سال های اخیر تاکید هوندا بر سیستم امنیتی و توسعه این امکانات بوده است. برای سال ۲۰۰۷ هوندا در صدد گسترش بخش های استاندارد امنیت در حد خودروهای روز آمریکای شمالی بوده و در این زمنیه کیسه های هوای روبرو، کیسه های هوای طرفین و ترمزهای ضد بلوکه را در مدل های جدید خود منظور کرده است.
● فرمولاوان
در دنیای رقابت هیچ کس در هیچ زمینه ای فرصت را از دست نمی دهد. فرمولاوان مهیج ترین زمینه ای است که هوندا بازار تجارت را در آن تجربه کرده است. اولین بار در فصل ۱۹۶۴ در گراند پری آلمان تیم هوندا اتومبیل خود را به رکابداری «رونی باکنام» وارد عرصه کرد و اولین پیروزی خود را در گراند پری مکزیک بدست آورد.
در بحبوحه مشکلات فروش و محصولات در بازار آمریکا در سال ۱۹۶۸ در گراند پری فرانسه مدل RA۳۰۲ فرمولاوان هوندا چندان با راننده ناکامش «جواشلسر» راه نیامد و در یک حادثه جان وی را تسلیم کرد تا این اتفاق بر آشوب بازار هوندا مزید گردد.
در فصل گذشته فرمولاوان هوندا با راننده جوان خود «جنسن باتن» وارد مسابقات شد و توانست در گراند پری مجارستان قهرمانی را از آن خود کند.
▪ کلاس کمپانی: عمومی
▪ تاسیس: ۲۴ سپتامبر ۱۹۴۸
▪ موسس: سویچیرو هوندا
▪ مدیر فعلی: تاکئو فوکوئی
▪ اداره مرکزی: توکیو، ژاپن
▪ تعداد کارکنان: ۱۴۴۷۸۵ نفر
▪ شعار: قدرت رویاها
▪ درآمد: ۹۰ هزار میلیون دلار آمریکا
▪ سود خالص: ۲ هزار میلیون دلار آمریکا
▪ وب سایت: www.world-honda.com
▪ مسئولین کمپانی در دوره های مختلف:
▪ سویچیرو هوندا: ۱۹۷۳ – ۱۹۴۸
▪ کیوشی کاواشیما: ۱۹۹۰ – ۱۹۷۳
▪ نوبوهیکو کاواموتو: ۱۹۹۸ – ۱۹۹۰
▪ هیوروکی یوشینو: ۲۰۰۴ – ۱۹۹۸
▪ تاکئو فوکوئی: ۲۰۰۴ تا کنون
نویسنده : ماهنامه خودرویاب ـ شماره ۲و۳ ـ مصطفی کیانوش
منبع : carx1