چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

درخاور دور چه خبر است


درخاور دور چه خبر است
در بازی های شرق آسیا چه خبر است اگر این پرسش تا چند سال پیش فقط به ذهن مدیران و تاجران خطور می کرد حالا به یک نکته عمومی بدل شده است. واقعاً در شرق آسیا چه می گذرد
سرازیر شدن ستاره های ورزشی و تیم های مطرح جهان به این دیار بی دلیل نیست. آنها بدون برنامه جایی نمی روند. عامیانه تر بگوییم بدون منفعت دست به کاری نمی زنند. هجوم بزرگان ورزش اروپا و جهان به خاور دور در سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته و به جریان تازه ای بدل شده است. تا دهه گذشته تنها چند تیم سرشناس فوتبال، بخصوص انگلیسی به این منطقه می رفتند اما حالا وضع فرق کرده است. بسکتبال، راگبی، والیبال و... همه در فصل تعطیلات راهی آسیا می شوند. طرفداران بی شمار، گستردگی جمعیت، علاقه مندی این جوان های احساساتی به ستاره ها و... دست به دست هم داده و یک بازی بزرگ برای باشگاه های بزرگ ایجاد کرده اند. برای اروپایی ها نیز باور کردنی نبود هزاران کیلومتر دورتر چنین هوادارانی داشته باشند. به نظر می رسد شرق آسیا تا چند سال بعد به محل اصلی کسب درآمدهای اروپائیان بدل شود. آنها برای رسیدن به اهداف خود از هر ترفندی استفاده می کنند. از خرید تک ستار ه های چشم بادامی ها در فوتبال گرفته تا راه اندازی
«شبه A.B.N » در چین! مدیران باتجربه اقتصادی وقت زیادی را صرف می کنند تا راه های تازه ای برای کسب درآمد بیشتر از این مناطق پیدا کنند. چندی پیش اسون گوران اریکسون سرمربی تیم منچسترسیتی انگلیس که به همراه تاکسین شیناواترا مالک باشگاه و سان جیهای مدافع چینی این تیم به تایلند و چین سفر کرده بود از استقبال مردم به وجد آمده بود. اریکسون برای عقد قراردادهای تجاری و نیز زیر نظر گرفتن ۳ بازیکن تایلندی دست به این سفر زد. وی در بازگشت به انگلیس گفت: «قبلاً چیزهایی درباره محبوبیت فوتبال اروپا و انگلیس در این بخش از جهان شنیده بودم اما تجربه ملموس آن شگفت انگیز بود. قراردادهایی که ما امضا کردیم به سود همه است. آسیایی ها به قدری از من استقبال گرمی داشتند که فکر می کردم در خانه هستم.» سفر انگلیسی ها به کشورهای شرق آسیا از سال ها قبل آغاز شده است. منچستریونایتد و لیورپول را باید سرآمد این تیم ها دانست. بارسا، رئال مادرید، بایرن مونیخ، میلان، اینتر و چندین تیم سرشناس غیرانگلیسی هم چنین طرح هایی را پیشه کرده اند. سفرهای تابستانی این باشگاه ها به قدری همه چیز را تحت تأثیر قرار داده که کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به آن اعتراض کرده اند. سران AFC معتقدند به جای پرداخت چندین میلیون دلار به این تیم ها برای برگزاری یکی دو بازی دوستانه بهتر است این مبالغ هنگفت صرف افزایش امکانات شود. با این همه کمپانی های شرقی بی توجه به انتقادها همچنان به فکر تداوم برپایی اردوها و بازی های تیم های بزرگ در این منطقه هستند. برگزاری بازی های باشگاهی قهرمانی جهان در ژاپن نیز نشان داد چشم بادامی ها تا چه حد نسبت به تیم های پرستاره اشتیاق نشان می دهند. برای کلارنس سیدورف هافبک هلندی میلانی ها این نکته باورکردنی نبود. او می گوید: «همه چیز فوق العاده است. طرفداران بسیار گرم و احساساتی هستند. فکر نمی کردم میلان در آسیا تا این حد پرطرفدار باشد. این نکته بسیار امیدوارکننده است.»
● بازاریابی
از سال های نه چندان دور باشگاه های بزرگ فوتبال اروپایی در فصل آماده سازی اردوهای چند روزه ای را در کشورهای مختلف شرق آسیا برگزار کرده اند و از این راه علاوه بر جذب بیشتر تماشاچی بازارهای این منطقه را در تیررس خود قرار داده اند. فروش بیش از حد کالاها و تصاویر تلویزیونی انگیزه ها را نزد برخی دیگر از رشته ها افزایش داده است طوری که برزیلی ها، قهرمان والیبال جهان به هیچ یک از دعوت های شرقی ها پاسخ منفی نمی دهند. رزنته سرمربی این تیم به دلیل چندین قهرمانی متوالی برزیلی ها در تورنمنت هایی به میزبانی شرق آسیا، این نقطه کره خاکی را خوش یمن می داند. جیبا، دانته و ناسکمنتیو بازیکن های برجسته والیبال برزیل و جهان نیز چنین باوری دارند و از سفر به شرق آسیا لذت می برند. وقتی برزیل در خاک ژاپن، چین یا کره به میدان می رود حتی یک صندلی سالن والیبال هم خالی نمی ماند. آیا این نکته برای سرمایه گذاری در شرق کافی نیست علاقه مندی وافر مردمان آسیایی به فوق ستاره در ژن آنهاست و این را در کمتر نقطه ای از جهان می توان یافت.
هنگامی که چین یک تهدید جدی برای اقتصاد آمریکا به شمار می رود تیم های شاغل در A.B.N ایالات متحده آمریکا هیچ مشکلی برای به دست آوردن تجربه جدید در پرجمعیت ترین کشور جهان، چین نمی بینند. این اواخر نیز مشاهده شد پای ستاره های بسکتبال جهان که کمتر به تقابل با اروپائیان نیز تن داده اند و هرازگاهی با آنها رودررو شده اند سر از شرق آسیا درآورده اند. تردیدی نیست این سفرها تنها جنبه تفریحی و کسب درآمد دارد و هیچ بار فنی برای آسمانخراش های A.B.N به دنبال نخواهد داشت. در این بین وضعیت چین با سایر کشورها فرق دارد. وزارت ورزش این کشور اعلام کرده که ۳۰۰ میلیون بسکتبالیست (بیش از جمعیت آمریکا) ـ البته با کمی اغراق ـ در چین به این رشته می پردازند که رکورد بی نظیری است. هیچ شکی نیست در این جامعه کمونیستی ورزش روزبه روز فراگیرتر می شود و جوان ها برای دیدن الگوهای خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. چندی پیش سران باشگاه هوستون راکتز با استفاده از تبلیغات گسترده در گوشه و کنار چین و به کارگیری بیلبوردها و بسیاری از محصولات تبلیغی دیگر نظیر انواع نوشابه ها، این سرزمین پهناور را برای خوشامدگویی به غول های A.B.N آماده کرده بودند. این بازیکن ها هنگام ورود به پکن با استقبالی باورنکردنی مواجه شدند. آمارهایی که درباره علاقه مندی چینی ها به بسکتبال منتشر می شود اعجاب آور است و سران باشگاه های لیگ حرفه ای آمریکا را وسوسه می کند. ۸۳درصد از جمعیت ۱‎/۳ میلیارد نفری ۱۵ تا ۲۴ ساله چین خود را از طرفداران پر و پا قرص A.B.N می دانند و هدف مدیران تبلیغاتی باشگاه ها نیز همین رده سنی با ارائه انواع و اقسام کالاها است. با افزایش جمعیت رو به رشد دوستداران بسکتبال در چین، جای تعجب نیست که ۳۰ درصد از کل بازدیدکنندگان وب سایت A.B.N چینی هستند و اگر کره ای ها، ژاپنی ها و... را به چینی ها اضافه کنیم ۴۷ درصد از بازدیدکنندگان وب سایت A.B.N به شرق آسیا تعلق می گیرد. جالب تر این که ۵۱ ایستگاه خصوصی تلویزیونی در خاور دور بازی های بسکتبال آمریکا را پخش می کنند. لیگ A.B.N که بازار کار ۲۰ مارک (برند) معروف دنیا را به خود جلب کرده است در این راستا از بهترین متخصصین امور تجارت و اقتصاد ازجمله «تیم چن» استفاده کرده است. تیم چن به عنوان مدیر اجرایی شرکت های موتورولا و مایکروسافت در چهار سال گذشته فعالیت می کرد و حالا تلاش می کند برای A.B.N در شرق آسیا بزرگترین محل کسب درآمد را ایجاد کند.
● تجارت بالفعل
تیم چن تایوانی الاصل که در ۱۹ سپتامبر گذشته به طور رسمی فعالیت اش را با باشگاه های بسکتبال آمریکایی آغاز کرده است، می گوید: حقیقتاً A.B.N نامی است که در سرتاسر آسیا و بخصوص چین بیش از هر لیگ دیگری طرفدار دارد ولی از موقعیتی که برایم پیش آمده است کمی وحشت دارم ولی باید این موفقیت بالقوه را به یک تجارت بالفعل در زمینه های مختلف تجاری و بازاریابی و نوآوری تبدیل کنم. البته تجربیات چن در همکاری تنگاتنگ جوامع تجاری و بازرگانی دولتی چین در این راستا به وی کمک بزرگی خواهدکرد. جالب این که چن قصد دارد یک لیگ مدل آمریکایی را با هماهنگی دولت مرکزی و ایالتی، سرمایه گذاران و اسپانسرها و تلویزیونها برپاکند که البته تجربه ای سخت برای چینی ها خواهدبود. بازی های دستگرمی این لیگ از ۱۵ اکتبر گذشته آغاز شده و به نظر می رسد وارد مراحل جدی خود بشود. هیأت مدیره اتحادیه این لیگ نیز شامل مالکان باشگاه های A.B.N می شود. چن ۸۰ نفر از نیروهای زبده را دعوت به کار کرده تا مدل A.B.N لیگ چین در پکن، شانگهای، تایوان و هنگ کنگ هم برگزار شود. در اکتبر گذشته بسکتبالیست های آمریکایی بازی هایی را در چین و ماکائو ترتیب دادند تا مردم منطقه از نزدیک با بسکتبال رؤیایی آشنا بشوند. در ۱۷ اکتبر جدال شوالیه های کلیولند و اورلاندو مجیک تقریباً همه مسائل اقتصادی و اجتماعی شرق آسیا را تحت تأثیر خود قرار داده بود. جمیر نلسون بازیکن تیم اورلاندو می گوید: پرواز به چین بسیار طولانی بود اما با هم تیمی هایم اوقات بسیار خوبی داشتم و در هواپیما خیلی خوش گذشت. در آسیا همه چیز متفاوت با آمریکا است. حتی غذاهای چینی که خوردیم با غذاهای چینی در آمریکا فرق داشتند. نلسون که از هیجان و اشتیاق مردم به وجد آمده بود اعلام آمادگی می کند هرسال به قاره کهن برگردد. موج تازه ای که برای بازاریابی در شرق آسیا به راه افتاده است هرساله گسترده تر می شود و هیچ بعید نیست دیگر مناطق این قاره ازجمله کشورهای عربی را هم تحت تأثیر قرار بدهد. حالا آسیا بهترین مکان برای کسب درآمد باشگاه های مختلف است.
مهستی وهاب زاده
منبع : روزنامه ایران