شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


الگوهای نمادین و غیر کلامی در تعلیم و تربیت نامرئی


الگوهای نمادین و غیر کلامی در تعلیم و تربیت نامرئی
نویسنده : کریمی، عبدالعظیم
شماره کنگره : ۴ك۴۶الف/ ۶۳۷ BF
شابک : ۹۶۴-۳۶۴-۷۳۲-۳
رده دیویی : ۱۵۳.۶۹
تاریخ نشر : ۸۵۰۵۲۳
تعداد صفحه : ۲۵۶
نوبت چاپ : ۱

در بخش نخست كتاب، كلياتي درباره‌ي گسترش و عمق نماد و زبان نمادين در عرصه‌ي تاريخ و فرهنگ بشريت مطرح شده است. از اين رو ابتدا از پيشينه و قدمت كاربست الگوهاي نمادين در فرهنگ ديرينه‌ي تاريخ سخن به ميان آمده است. هم‌چنين واژه‌شناسي فرهنگ نمادها از نظر اصطلاحات مشابه و مجاور اين مفهوم از ديدگاه‌هاي مختلف بررسي شده و طي آن ويژگي‌هاي بيان نمادين در تعليم و تربيت نامرئي، مفهوم نماد در دوران معاصر، تقسيم‌بندي‌هاي نماد و نشانه در زبان‌شناسي و علم ارتباطات بررسي شده و در پايان اين بخش نحوه‌ي استفاده از زبان نمادين در فرايند تربيت معنوي و ديني به همراه نمادهاي غيركلامي معرفي شده است. در بخش دوم روش‌ها و راهبردهاي عملي در جريان تعليم و تربيت غيركلامي به خصوص در فرايند تدريس و آموزش در قالب كلاس درس و نوع ارتباط معلم با فضاي كلاس از منظر زبان غيركلامي، تقويت‌ها و محرك‌هاي نشانه‌اي، حركات معلم در كلاس درس، تماس‌هاي چشمي و اشاره‌اي، تعيين فاصله‌هاي فيزيكي و عاطفي در فرايند تدريس به شكل عملي ـ همراه با مصداق‌هاي عيني و رفتاري ـ تشريح گرديده است. علاوه بر آن، جلوه‌اي ديگر از زبان نمادين يعني سكوت و خاموشي كه به عنوان گوياترين و عميق‌ترين ارتباط نمادين در فرايند تعليم و تربيت دروني به شمار مي‌رود به نمايش درآمده است. پس از آن، اهميت نما و نگاه و متربي و انتقال پيام‌هاي نمادين از طريق علايم غيركلامي بيان شده است كه از اين ميان آثار عاطفي، هيجان و جلوه‌هاي ناپيداي رفتار پنهاني كه در تماس‌هاي چشمي و آهنگ و لحن گفتار و يا حركات بدني ظاهر مي‌شود با جهت‌گيري روان‌شناختي به ويژه از منظر نظريه‌هاي روان تحليل‌گري مطرح شده است.