شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


این یعنی جنگ


این یعنی جنگ
به نظرم تلویزیون فایده آموزشی بالایی دارد چرا که هر وقت کسی تلویزیون را روشن می کند به اتاق دیگری می روم و یک کتاب خوب دستم می گیرم.
رمز موفقیت صداقت و رو راست بودن است. تنها در صورتی موفق می شوید که آنها را زیر پا بگذارید.
از همان لحظه یی که کتاب تان را به دست گرفتم تا آن زمانی که زمین گذاشتمش از خنده روده بر شدم. بالاخره یک روزی می خوانمش.
هرگز صورتت را فراموش نمی کنم اما خوشحال می شوم که این بار برای شما استثنا قائل شوم.
می گویند وودی آلن از برادران مارکس تاثیر گرفته است. اصلاً همچین حرفی را قبول ندارم. شاید مثلاً ۲۰ سال پیش از ما الهام گرفته باشد اما مطمئناً امروز به کمدینی اصیل تبدیل شده است.
هر چه می خواهی بگویی بگو. باهاش مخالفم.
نوشتن زندگینامه برادران مارکس همان قدر ابلهانه است که خواندن آن.
دفعه بعدی که دیدمت یادم بنداز باهات صحبت نکنم.
سیگار همیشه دود می کند. یک سازمان سیگارسازی روزی به من گفت معروف ترین سیگاری دنیا هستم. نمی دانم این ادعا صحت دارد یا نه اما یک بار که به هاوانا رفته بودم به یک کارخانه سیگار هم سر زدم. چهارصد نفر آنجا بودند که کارشان فقط سیگارپیچی بود. همگی آنها وقتی من را دیدند دست از کار کشیدند و برایم دست زدند.
اگه این داستان را قبلاً شنیده یی جلوی تعریف کردنم را نگیر چون می خواهم یک بار دیگر به آن گوش بدهم.
به خانم تیزدال در سوپ اردک؛ با من ازدواج می کنی؟ شوهر قبلیت پولی برات باقی گذاشته؟ سوال دوم را اول جواب بده.
دیروز مرده است، فردا هم که هنوز نرسیده است. پس فقط یک روز فرصت دارم که می خواهم در آن خوش بگذرانم.
اصلاً برایم مهم نیست عضو کلوپی بشوم که می خواهد من را به عضویت «بپذیرد».
از بین ۱۰۰۰ مرد تنها یک مرد ارباب خودش است. ۹۹۹ نفر از زنان پیروی می کنند.
ازدواج یک بنگاه شگفت انگیز است ... چه کسی دلش می خواهد در یک بنگاه زندگی کند؟
سیاست چیزی نیست جز هنر دنبالً دردسر گشتن و گند زدن به آن دردسر. در جواب کمپانی برادران وارنر که به دلیل استفاده از نام کازابلانکا در فیلم «شبی در کازابلانکا» معترض بودند؛ ما هم از کمپانی برادران وارنر به دلیل استفاده از عنوان «برادران» شکایت داریم.
نکته؛ گروچو، چیکو و هارپو از جمله کمدین هایی بودند که بر فیلم های خود تسلط کامل نداشتند و به همین دلیل مورخان سینمایی بخشی از موفقیت آنها را وامدار کارگردان ها و طنزپردازانی دانسته اند که در پشت صحنه فیلم هایشان حضور داشته اند.
کارگردان هایی مانند لئو مک کری، ساو وود و طنزپردازانی مانند اس. جی. پرلمن، موری ریسکایند و البته جرج سی. کافمن. نقد های منفی به فیلم های برادران مارکس هم بیشتر حول محور شخصیت های زن کمرنگ و مهاجران کلیشه یی دور می زند.
نقش مارگارت دوموند که به نوعی عضو دیگر گروه برادران مارکس بود در بیشتر فیلم ها از یک بیوه ثروتمند محتاج شوهر فراتر نمی رفت و اغلب مورد تمسخر گروچو قرار می گرفت.
با این حال هرگز نمی توان منکر لذتی شد که این برادران به مخاطبان سینما در سالیان گذشته اهدا کرده اند.
هر چه باشد «سوپ اردک» همان فیلمی است که وودی آلن در «هانا و خواهرانش» بعد از تماشای آن به این نتیجه می رسد که زندگی ارزش زنده ماندن دارد، در فیلم «باغبان آب پاشی شده» برادران لومیر مردی با پا گذاشتن روی شلنگ آب باعث خیس شدن باغبان می شود. فیلم های برادران مارکس خصوصاً حرکات شیطنت آمیز هارپو بدون شیپور و سوتش درست شبیه همین فیلم کوتاه است که اتفاقاً از اولین کمدی های تاریخ سینما هم محسوب می شود.
«شبی در اپرا» که یک فیلم به تمام معنا «مترو گلدوین مه یری» است و به مقدار لازم صحنه های عاشقانه و حرکات موزون و آوازخوانی و نوازندگی دارد با فروش بالاتری مواجه می شود و گروچو آن را محبوب ترین فیلم شان می نامد.
ہ از دیالوگ های فیلم سوپ اردک
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید