پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا


۱۰۰ نکته کلیدی برای برقراری توازن میان کار و زندگی


۱۰۰ نکته کلیدی برای برقراری توازن میان کار و زندگی
● ارزیابی موفقیت
برای موفقیت در کار و زندگی لازم است ابتدا بدانید که موفقیت به چه معنا است. اهداف و ارزش‌های خود را مشخص کنید و بدانید که موفقیت صرفاً به معنای سخت‌کوشی مستمر و اجتناب از تفریح و سرگرمی نیست. برای ایجاد تعادل میان فشار کار و زندگی شخص باید ابتدا ببیند که موفقیت از نظر شما چه معنائی دارد. از ارزش‌ها، نقش‌ها، و نگرش‌ها آغاز کنید تا ملاکی برای اندازه‌گیری موفقیت‌های خود در دست داشته باشید.
۱) ببینید موفقیت واقعاً از نظر شما چه مفهومی دارد. با خود صادق باشید.
۲) هر روز فرصتی را به تفکر در مورد ارزش‌هایتان اختصاص دهید و سعی کنید نسبت به آنها وفادار بمانید.
۳) فرصتی را به ایجاد یک تصویر ایده‌آل از زندگی اختصاص دهید.
۴) دست‌یابی به موفقیت مستلزم داشتن نگرش مثبت است.
۵) اعضاء خانواده را در تدوین چشم‌انداز خود مشارکت دهید.
● موفقیت به چه بهائی؟
در یک دنیای پرشتاب و پرمشغله اشتباه گرفتن موفقیت با ترشح مستمر آدرنالین، فعالیت بی‌پایان، کار مستمر، استراحت نکردن و محرومیت از تفریح مسئله‌ای است که باید بهای گزافی را بابت آن پرداخت کنید. از کار کردن بیش از اندازه به منظور اتمام کارها در مهلت مقرر اجتناب کنید و یاد بگیرید که چه‌طور بر زمان خود مدیریت کنید. سعی کنید در دام کار و فعالیت گرفتار نشوید.
۶) توجه داشته باشید که همیشه گرفتار بودن نشانه عدم کارآئی و اثربخشی شما در تمام امور است.
۷) کارها را براساس میزان اهمیت الویت‌بندی کنید، نه براساس میزان فوریت.
۸) به خاطر داشته باشید که افزایش سرعت باعث کاهش کیفیت می‌شود.
۹) مراقب علائم از پا درآمدگی باشید.
● معیارسازی
توازن صحیح میان کار و زندگی از طریق تعیین یک‌سری معیارهای مشخص برای موفقیت (شامل اهداف شغل، برنامه‌های تفریحی و اهداف بهسازی فردی) حاصل می‌شود. صادقانه اولویت‌های خود را بررسی و اهدافی را مشخص کنید که بتوانید در جهت تحقق آنها گام بردارید.
۱۰) ترتیبی دهید که کارتان با معیارهائی که برای موفقیت دارید هدایت شود.
۱۱) علاقه‌مندی‌های خود را کاملاً از محیط کار خارج کنید.
۱۲) از دوستان و خانواده خود بپرسید که موفقیت از نظر آنها به چه معنا است.
۱۳) نقش‌های مهم خود در کار و زندگی را فهرست، اولویت‌بندی و ارزیابی کنید.
۱۴) در مورد کارهائی که در انجام آنها مهارت دارید فکر کنید و بکوشید نقاط قوت خود را تقویت کنید.
۱۵) برای خود یک بیانیه موفقیت بنویسید و مرتباً به آن رجوع کنید.
● ارزیابی موفقیت فردی
پس از مشخص کردن معیارهای موفقیت لازم است راهی پیدا کنید که به کمک آن بتوانید میزان موفقیت را اندازه‌گیری کنید. به علائم موفقیت دقت کنید، از دوستان بازخورد بگیرید و در صورت امکان برای هرچه مشخص‌تر نگه داشتن اهداف از یک مربی کمک بگیرید.
۱۶) موفقیت‌های خود را مرور کنید. مطمئن شوید که آمادگی سازگار شدن را دارید.
۱۷) از افراد بخواهید به شما بازخوردهای سازنده بدهند. از این بازخوردها درس بگیرید.
۱۸) برای تقویت نقاط قوت خود و غلبه بر موانع از روش مربی‌گری استفاده کنید.
۱۹) در مورد راه‌های بهبود مستمر زندگی بیندیشید و سپس اقدام کنید.
● شناخت خود
شناخت خود و آن‌چه درصد دست‌یابی به آن هستید، شما را در داشتن یک زندگی سعادت‌مندانه کمک می‌کند. در مورد باورهایتان فکر کنید، به احساسات خود پاسخ بدهید، اولویت‌هایتان را ارزیابی و برای انجام اقدامات لازم برنامه‌ریزی کنید.
رسیدن به توازن در کار و زندگی مستلزم آن است که با شیوه تفکر و رفتار خود به چالش برخیزید. از باورها، ادراکات، انتخاب‌ها و اقدامات خود به شیوه‌ای استراتژیک بهره‌برداری کنید تا بتوانید به توازن مورد نظرتان دست یابید. مثبت فکر کنید و مسئولیت انتخاب‌ها و تصمیمات خود را بپذیرید.
۲۰) اطمینان حاصل کنید که مطابق ارزش‌هایتان زندگی می‌کنید و به آنها اعتقاد دارید.
۲۱) باورهائی در خود ایجاد کنید که موجب افزایش توازن میان کار و زندگی شما شوند.
۲۲) هر روز در مورد گزینه‌ها و راه‌حل‌های جدید فکر کنید.
۲۳) به‌تدریج به دنبال شیوه‌های بهتری برای انجام امور باشید.
۲۴) روی مثبت صحبت کردن با خود تمرین کنید.
۲۵) یاد بگیرید که ارزش نقش در انجام امور را ببینید.
۲۶) در مورد انتخاب‌های شغلی مؤثر بر زندگی خود فکر کنید.
● درک مسائل عاطفی
تقویت هوش عاطفی موجب می‌شود که در روابط، زندگی و کار خود احساس رضایت و موفقیت بیشتری داشته باشید. به احساس خود توجه کنید و از آن درس بگیرید. با دیگران همدلی کنید و در صورت لزوم از آنها کمک بگیرید.
۲۷) احساسات خود را بشناسید و درک کنید تا بتوانید در مقابل آنها واکنش نشان دهید.
۲۸) برای گوش کردن به ندای احساسات خود وقت بگذارید.
۲۹) مثبت باشید و به‌جای نادیده گرفتن یا غرق شدن در احساسات، در پی درس گرفتن از آنها باشید.
۳۰) تردید را در اعضاء گروه خود تشخیص دهید و سعی کنید به علت نگرانی آنها پی ببرید.
۳۱) به صحبت دیگران گوش دهید تا بتوانید از زاویه‌ای جدید به زندگی نگاه کنید.
● تکمیل پازل زندگی
زندگی مانند یک پازل از قسمت‌های متعدد و مختلفی تشکیل می‌شود. حتماً برای کلیه ابعاد زندگی خود شامل روابط، خانواده، اوقات فراغت، کار و بهسازی فردی وقت بگذارید و سعی کنید زندگی را در مجموع بنگرید.
۳۲) به خاطر داشته باشید که داشتن روابط خوب با دیگران از جمله نیازهای اساسی انسان است.
۳۳) به اعضاء خانواده نشان دهید که چه‌قدر برایشان ارزش قائلید.
۳۴) تصمیم بگیرید که واقعاً می‌خواهید چه نوع پدر یا مادری باشید.
۳۵) ببینید اعضاء خانواده تا چه اندازه در موفقیت‌های شما نقش دارند و تا چه اندازه به حمایت و پشتیبانی آنها متکی هستید.
۳۶) از اوقات فراغت خود برای مقابله با استرس استفاده کنید.
۳۷) به خاطر داشته باشید که اختصاص فرصتی برای استراحت و تفریح باعث ارتقاء بهره‌وری می‌شود.
۳۸) برای دستیابی به اولویت‌هایتان در خود تعهد ایجاد کنید.
۳۹) هر هفته زمانی را به توسعه فردی و یادگیری اختصاص دهید.
● برنامه‌ریزی اقدامات
مهم‌ترین عامل در تحقق اهداف مورد نظرتان این است که برای کار و زندگی خود یک برنامه عمل تهیه کنید و اقدامات لازم را مطابق با آن انجام دهید. اهداف خود را تعریف و دقیقاً آنها را مشخص کنید. برنامه‌هایتان را با کسانی که در آنها مشارکت خواهند داشت در میان بگذارید و اهداف کمی قابل حصولی برای خود در نظر بگیرید.
۴۰) توجه داشته باشید که داشتن برنامه عمل باعث صرفه‌جوئی در وقت و انرژی می‌شود و شما را از سردرگمی نجات می‌دهد.
۴۱) اهدافتان را مشخص کنید و سپس یک برنامه عمل تهیه کنید.
۴۲) در مورد آخرین پیشرفت‌های حاصله مطالعه کنید تا بتوانید اقدامات آگاهانه‌تری انجام دهید.
۴۳) برای هریک از مراحل اقدامات خود تاریخ مشخصی را تعیین کنید.
● ایجاد تغییر
برقرار تعادل میان کار و زندگی به یک‌سری اقدامات عمل نیاز دارد. در مورد تغییرات لازم فکر کنید، آنها را به مرحله اجرا درآورید و با الگو قرار دادن خود اعضاء گروه را هدایت کنید.
موفقیت در محیط‌های کاری امروز مستلزم آن است که سازمان‌ها و کارکنان پذیرای شیوه‌های نوین انجام کار باشند. به نحوه تأثیر روند جهانی‌سازی، تکنولوژی نوین، و رویه‌های استخدامی توجه کنید و ببینید که چه‌طور تغییر را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده‌اند. به دنبال روش‌هائی برای تغییر روال عادی انجام کار باشید.
۴۴) توجه داشته باشید که همه به‌نحوی از برقراری توازن میان کار و زندگی شما بهره می‌برند.
۴۵) یک هدف کمی برای تعداد ساعات کاری خود تعیین کنید.
۴۶) حتماً از مرخصی‌های سالانه به‌صورت کامل استفاده کنید.
● هوش بیشتر به‌جای تلاش بیشتر
نتایج به‌دست آمده با سخت‌کوشی شما ارتباط مستقیم دارند. اما تلاش بیشتر همیشه با اثربخشی بیشتر همراه نیست. از زمان خود با کارائی بهتر استفاده کنید، یاد بگیرید که تفویض اختیار کنید. و حتماً موقع ترک محل کار مشغله‌های کاری را به‌دست فراموشی بسپارید.
۴۷) برای تک‌تک ساعات روز ارزش قائل شوید و از آنها به شکلی مؤثر استفاده کنید.
۴۸) از اوقات فراغت خود حداکثر بهره را ببرید.
۴۹) به‌طور منظم برای خود جلسات یک ساعته فکر کردن بگذارید.
۵۰) هفته‌ای یک ساعت را به مرتب کردن محوطه کار خود اختصاص دهید.
۵۱) اولویت‌های اصلیتان را ارزیابی، و همه حواس را معطوف آنها کنید تا عملکرد شما در مقطع عالی باشد.
۵۲) ببینید آیا لازم است کاری را شخصاً انجام دهید یا امکان محول کردن آن به دیگری وجود دارد.
● درک تغییر
درک روانشناسی تغییر شما را در تغییر به‌سوی بهتر شدن کمک می‌کند. دقیق باشید، در مورد تغییراتی که می‌توانید به وجود آورید، افرادی که می‌توانند از شما حمایت کنند و مرافع احتمال فکر کنید و سپس درصدد اقدام برآئید.
۵۳) تغییر در شرایط کار و زندگی به شهامت نیاز دارد.
۵۴) آینده‌نگر باشید و در جهت تحقق بخشیدن مسائل تلاش کنید.
۵۵) مسئولیت تغییرات موردنظرتان را شخصاً برعهده بگیرید.
۵۶) از خود بپرسید که چه تغییراتی می‌توانید در زندگیتان ایجاد کنید.
۵۷) از یک مربی بخواهید شما را در ایجاد تغییرات مورد نظرتان کمک کند.
۵۸) توجه داشته باشید که تغییرات کوچک می‌توانند به کلی اوضاع را دگرگون کنند.
۵۹) با موانعی که پیش روی شما ایجاد می‌شود چالش کنید.
● الگوی دیگران بودن
مدیران معمولاً زمانی از بیشترین اثربخشی برخوردارند که به‌عنوان الگوی نقش عمل می‌کنند و دیگران را از طریق الگو شدن خود رهبری می‌کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند نهایت بهره‌برداری را از توان بالقوه خود و دیگران به عمل آورند. یک فرهنگ گروهی خوب ایجاد کنید، برای اعضاء گروه نقش مربی را ایفا کنید و مطمئن شوید که آنها توازن میان کار و زندگی را رعایت می‌کنند.
۶۰) الگوی خوبی برای همکاران و اعضاء گروه خود باشید.
۶۱) اطمینان حاصل کنید که اعضاء گروه به یکدیگر احترام می‌گذارند.
۶۲) به اعضاء گروه بگوئید که چه انتظاراتی از آنها دارید.
۶۳) سطح انگیزش گروه را مرتباً ارزیابی کنید.
۶۴) چیزهائی را که می‌خواهید شخصاً روی آنها تمرین کنید را به دیگران آموزش دهید.
۶۵) اعضاء گروه را تشویق کنید که محل کار را سر وقت ترک کنند.
۶۶) وقتی با کمبود انرژی مواجه شدید به استراحت بپردازید تا بتوانید تجدید قوا کنید.
● حفظ توازن
حفظ توازن و تعادل در موقعیت حرفه‌ای و فردی شما نقش کلیدی دارد. مطمئن شوید که می‌دانید چه می‌خواهید، سالم و شاد زندگی کنید، با انگیزه بمانید و همیشه موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید. بازنگری منظم اهداف موجب می‌شود که وقت و انرژی خود را صرف مهم‌ترین کارها کنید. اهداف قابل حصول تعیین کنید و با ارزیابی تجربیات قبلی خود، همواره به اولویت‌هایتان متمرکز شوید.
۶۷) هدف کلی خود را به‌طور منظم مرور کنید تا از مسیر اصلی منحرف نشوید.
۶۸) به خاطر داشته باشید که تفکر مثبت بسیار اثربخش‌تر است.
۶۹) اندیشه‌های خود را در دفترچه یادداشت‌های روزانه بنویسید.
● قاطعیت
قاطعیت به شما کمک می‌کند که افکار، ارتباطات و اقدامات خود را باهم هم‌سو کنید. مطمئن شوید که می‌دانید پاسخ شما در برابر چه چیزهائی بله و در برابر چه چیزهائی خیر است. همیشه با خود و دیگران روراست باشید و قاطعیت خود را در عمل نشان دهید.
۷۰) ببینید واقعاً خواهان چه هستید و چه چیزهائی را نمی‌خواهید.
۷۱) وقت باارزشتان را به اولویت‌های واقعی خود اختصاص دهید.
۷۲) در بله گفتن به اولویت‌های خود قاطع باشید.
۷۳) به واکنش خود نسبت به افراد صریح، صادق و با اصالت فکر کنید.
● تقویت اعتمادبه‌نفس
با داشتن به اعتمادبه‌نفس درونی قدرت تصمیم‌گیری پیدا می‌کنید و می‌توانید اقداماتی انجام دهید که شما را در حفظ توازن میان کار و زندگی کمک کنند. یاد بگیرید که برای خود ارزش قائل شوید و به خود ایمان داشته باشید. نقاط قوت خود را تقویت کنید و برای خلاق بودن، قاطعیت و توانمند شدن بکوشید.
۷۴) اگر برای خودتان احترام قائل باشید دیگران نیز برای شما احترام قائل خواهند شد.
۷۵) فهرستی از نقاط قوت خود تهیه و سعی کنید بر قدرت آنها بیفزائید.
۷۶) به یاد داشته باشید که قاطعیت و مثبت‌اندیشی موجب می‌شود که مسیر اصلی را گم نکنید.
۷۷) به چیزهائی که احساس توانمند بودن را در شما به وجود می‌آورند فکر کنید.
۷۸) روی باورهای درونی خود کار کنید تا رشد کنید.
● مقابله با استرس
استرس از جمله ویژگی‌های متداول و بارز زندگی است که روز به روز بر میزان شیوع آن افزوده می‌شود. استرس را به چشم دشمن نگاه نکنید. به این فکر کنید که استرس می‌تواند یک دوست بالقوه باشد و شما را در حفظ توازن میان کار و زندگی یاری دهد. شیوه مقابله با استرس و اضطراب را یاد بگیرید و بکوشید که از زندگی لذت ببرید.
۷۹) علائم جسمانی خود به هنگام بروز استرس را شناسائی کنید.
۸۰) هر روز فرصتی را به تمدد اعصاب و تجدید قوا اختصاص دهید.
۸۱) سعی کنید همه مسائل را خیلی جدی نگیرید.
● سالم زندگی کردن
هدف از برقراری توازن این است که سالم زندگی کنید. با خوردن غذای خوب و مقوی، ورزش منظم، و خواب کافی می‌توانید کیفیت زندگی و کار خود را بهتر کنید. هر وقت جسم شما با کمبود انرژی مواجه شدند فرصتی را به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید.
۸۲) از خوب بودن تغذیه خود اطمینان حاصل کنید.
۸۳) حتماً روزی سه وعده غذا بخورید.
۸۴) جلسات منظمی را برای انجام ورزش مورد علاقه خود زیر نظر مربی اختصاص دهید.
۸۵) با روشن کردن چند شمع معطر و دوش گرفتن می‌توانید قبل از خواب تمدد اعصاب کنید.
● افزایش سرگرمی
سرگرمی از جمله محصولات جانبی توازن، سلامتی و رضایت‌مندی است، با مراقبت کردن از خود و انتخاب‌های صحیح می‌توانید احساس سرزنده بودن را در وجودتان افزایش دهید. از زندگی نهایت بهره را ببرید، از کار و اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و همواره با دید مثبت و شاد به زندگی نگاه کنید.
۸۶) هر روز زنده بودن خود را جشن بگیرید و از آن لذت ببرید.
۸۷) ببینید به چه چیزهائی علاقه دارید. سعی کنید آنها را در کار خود وارد کنید.
۸۸) در برنامه خود به‌طور منظم روزهائی را برای دوری از محل کار و تجدید قوا در نظر بگیرید.
۸۹) دید خود را نسبت به زندگی مثبت کنید تا بتوانید خوشبختی را لمس کنید.
۹۰) به واکنش دیگران در برابر مثبت‌اندیشی خود توجه کنید.
● حفظ انگیزه
زمانی‌که کار و زندگی هر دو خوب پیش می‌روند انگیزه داشتن، کار آسانی است. مهم آن است که وقتی در برابر چالش‌ها قرار گرفتید نیز بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید. بر مشکلات غلبه کنید، در صورت لزوم از دیگران کمک بگیرید و فرصت با انگیزه بودن را برای خود ایجاد کنید.
۹۱) نگرش و طرز برخورد شما باید بخشی از راه‌حل باشد، نه مشکل.
۹۲) از همکاران و مشتریان خود بازخورد بگیرید.
۹۳) به دنبال راه‌حل باشید و در صورت لزوم از کمک دیگران استفاده کنید.
۹۴) افکارتان را با دقت انتخاب کنید و بر هدف اصلی متمرکز بمانید.
۹۵) ایده‌های الهام‌بخش را در جائی یادداشت کنید.
● جشن گرفتن موفقیت‌ها
وقتی موفقیتی به‌دست می‌آورید حتماً آن را جشن بگیرید. این مسئله باعث افزایش اعتمادبه‌نفس، راسخ‌تر شدن عزم شما در آینده، و تثبیت موفقیت در ذهن می‌شود. به موفقیت‌های خود و دیگران بها بدهید، از آنها لذت ببرید، پاداش در نظر بگیرید و در آنها سهیم شوید.
۹۶) یک دفترچه موفقیت‌ها درست کنید و همه کارهائی که در طول روز با موفقیت انجام داده‌اید را در آن یادداشت کنید.
۹۷) موفقیت‌ها را هم در منزل و هم در محیط کار مورد توجه قرار دهید.
۹۸) در صورت موفقیت اعضاء گروه در انجام کارها حتماً به آنها پاداش بدهید.
۹۹) موفقیت‌ها را کنار خانواده جشن بگیرید تا آنها نیز احساس کنند شریک شما بوده‌اند.
۱۰۰) زندگی مورد نظرتان را با شجاعت کامل انتخاب کنید.
منبع : سایر منابع